fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: Németh Csaba <ncs AT almos.uni-pannon.hu>
  • To: András Holl <holl.andras AT konyvtar.mta.hu>
  • Cc: "dr. Zana János" <janos.zana AT yahoo.com>, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Sun, 26 Dec 2021 10:46:04 +0100

Kedves Kollégák!

A légellenállás szerepét én így mutatnám meg az alapfokú oktatásban:
Veszek két A4-es lapot (ez olcsón, és könnyen beszerezhető eszköz...), majd
az egyiket jól összegyűröm. Majd megkérem az osztály legmagasabb tanulóját,
hogy a tanári asztalra állva (tanulók bevonása és shaw-elem...) a két lapot
ejtse le. Érezhető a különbség a földetérés idejében. A lapokat egyenlő
tömegűnek fogadjuk el, és még az anyaguk, sűrűségük is azonos. Aztán
hajtogathatunk papírrepülőt, és az előzőhöz hasonló módon, egyszer a
"hasával", majd az orrával lefelé nézve ejtjük el. Itt a tömeg mellett az
alak is ugyanaz! Szépen lehet diszkutálni, hogy mi is volt a különbség. Majd
lehet mesélni, az autók, repülők, rakéták alakjáról, meg arról, hogy pl. a
Nemzetközi Űrállomás esetén, jelentős sebessége elenére, miért nem fontos az
áramvonalas alak. És nyilván levetítjük az Apollo 15 űrhajósainak ikonikus
demonstrációját.
Ha a suliban van mérleg, esetleg kis kavics, sörét, stb. is bevethető, ha
találunk a lappal egyenlő tömegűt.
És mindezt jól átbeszéljük, lehetőleg úgy, hogy a látottak alapján a diákok
vonják le a főbb tapasztalatokat.
És tkp. az idézett tankönyv alapvetően hibás állítása is jó apropó,
figyelemfelkeltő eszköz lehet: lám ezt elszúrták! Cáfoljuk meg! Ne higyjünk
pusztán a tekintélynek (tankönyv), kételkedjünk, gondolkodjunk,
kísérletezzünk!
Akár egy kis tudománytörténet is becsempészhető, itt adja magát az
arisztotelészi versus newtoni fizika, Galilei az álltala nem elvégzett pisai
fedetoronyból történő ejtési kísérleteivel..., stb.

Németh Csaba

2021. dec. 25. dátummal, 20:51 időpontban András Holl