fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: Nagy, Dénes Lajos <nagy.denes AT wigner.hu>
  • To: Biro Tamas <biro.tamas AT wigner.hu>
  • Cc: pszegedi AT caesar.elte.hu, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Fri, 31 Dec 2021 03:24:18 +0100 (CET)

Kedves Tamás!

Adatokra görbéket illeszteni természetesen nem elmélet. Mármint olyan görbéket, amelyek paraméterei semmit nem jelentenek azon kívül, hogy jól-rosszul illeszkednek a mérési adatokra. A valamire való kísérleti fizikus ilyet soha nem is tesz, helyette mindig egy adott elmélet szintjén fizikai jelentéssel bíró paramétereket illeszt, de úgy, hogy azok a mérőberendezés torzító hatásait is leírják. Ekkor és csak ekkor alkalmas a kísérlet az adott elméleti modell ellenőrzésére.

A jó kísérleti fizika lényege - mint magad is írod, "művészete" - éppen az, hogy azokat a perdöntő kísérleteket megtaláljuk, amelyek segítségével nem izzadságszagot árasztva, hanem szellemesen (l. Stevin, Galilei, Coulomb, Cavendish, Michelson, Eötvös, stb.) jutunk el bizonyos szabályszrűségek felismeréséhez, korszakos jelentőségű kísérletek esetében pedig új fizikai törvények kimondásához, vagy akár paradigmaváltáshoz.

Azt azonban őszintén kétlem, hogy ezt a megközelítést a mindennapok kísérleti fizikájában, de akár kémiájában vagy anyagtudományában, ahol bizony gyakran használjuk a "trial and error" módszerét, Occam borotvája valaha is helyettesíteni tudja, még ha a legnagyobbak éltek is vele (Newton: "Hypotheses non fingo", de lehetne hasonló példát hozni Einstein általános relativitáselmélete kapcsán is).

Természetesen mindez nem általános iskolai, de legtöbbször még csak nem is középiskolai vagy egyetemi szint. Ezt a jó kísérleti fizikus pályája során tanulja meg (vagy nem, és az bizony nagy baj).

A kérdés didaktikai és pedagógiai vonatkozásaihoz nem is nagyon szólok hozzá. Nem mintha azokat nem tartanám nagyon fontosaknak, de azokhoz még annyira sem értek, mint a tudománytörténetiekhez. Abban azonban tökéletesen egyetértünk, hogy a tudományban magolással és hittel soha nem lehet előre jutni; legalább ezt mindenképpen meg kell értetnünk gyermekeinkkel, unokáinkkal és tanáraikkal.

Üdv,

Dénes