fizinfo - [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: "Szegedi Peter" <pszegedi AT caesar.elte.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Wed, 29 Dec 2021 15:47:32 +0100

Kedves Csaba!

Nem akartam azt sugallni (gondolom én vagyok az egyesek, mert más nem
nagyon írt ilyesmit), hogy az idézett tankönyv nem hibás (mert a
fizika tudománya szerint az), csupán egy mentséget említettem, hogy
ezzel az ürüggyel szó eshessen Arisztotelészről :-).
Ami a példádat illeti, az nagyon jó, mert - biológia oktatás ide vagy
oda - rengeteg ember hiszi azt, hogy a delfin az hal. (Én nem, mert
az egyik lányom tengeri emlős kutató mesterszakot végzett :-).)
Ugyanis, ahogy a pedagógia konstruktív irányzata vallja, az oktatás
eredménye nem csupán az oktatótól, tananyagtól stb. függ, hanem a
befogadótól, annak előítéleteitől stb. is. A fizikusokat is kicsit
érintő egyik szép felmérésükben felrajzolnak két földgömböt (persze
síkban), alul-felül-kétoldalt egy-egy félig telt pohár vízzel, az
egyiknél úgy, hogy a poharak feneke lefelé néz, a másiknál a föld
közepe felé. A kísérleti személyek egy jelentős része - akkor is, ha
már tanulta, hogy a Föld nagyjából gömb alakú - az elsőt jelöli meg
helyesnek (nem emlékszem a százalékokra). Tehát, ha megkérdezik az
iskolában, akkor azt válaszolja, hogy a Föld gömb alakú, de fogalma
sincs arról, hogy ez mit akar jelenteni.

Üdv,

Szegedi Péter