Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv


Chronological Thread 
  • From: Biro Tamas <biro.tamas AT wigner.hu>
  • To: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, Eva Ciubotariu <ciubotariueva AT yahoo.com>, Néda Zoltán <zoli.neda AT gmail.com>
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Fri, 24 Dec 2021 11:30:38 +0100
  • Authentication-results: smtp2.kfki.hu (amavisd-new); dkim=pass (1024-bit key) reason="pass (just generated, assumed good)" header.d=wigner.hu

Kedves Kollégák,

kérem ne feledjék, hogy a "súlyosabb test hamarabb földet ér" állítás a
közegellenállás miatt beálló végsebességgel számolva lesz igaz.

ma = mg - cv^k = 0 (stacionárius állapot) miatt v_vég ~ m^(1/k).

Valóban, az esőcsepp gyorsabban esik, mint a hópehely.

Egyáltalán, minden olyan hatás, ami stacionárius sebességet állít be, a
Galilei és Newton előtti fizikára vezet a mechanikában. Vagyis a
gyorsulás helyett a sebességre alapozott gondolkodás lép előtérbe. A
régi görögök még a sebességet is paradoxnak érezték, ezért ők csak a
geometriában és a statikus világképben érezték otthon magukat.

Ezzel együtt szerintem is a pre-newtoni fizikát csak felkészült fizikus
hallgatóknak érdemes oktatni az egyetemi specin... A newtoni fizikát a
légpárnás asztalon és a korcsolyapályán érdemes tanulmányozni - mind
ott, ahol a súrlódás és a közegellenállás elhanyagolható. Vagy
gördüléskor, ld. Galilei zseniális lejtői vagy az autós közlekedés.

Üdvözlettel

Biró Tamás.

2021-12-24 11:15 időpontban dr. BARTOS-ELEKES Istvan ezt írta:

> *-----------------------------------------------------------------------*
> | E L F T H I R A D O |
> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
> *-----------------------------------------------------------------------*
>
> Tisztelt kollégák!
>
> Én is felháborodtam a keretbe foglalt szövegen, mert megszólalt bennem a
> fizikus, de ez a tankönyv teljesen másról szól! Nézd a világot, akárcsak a
> görögök korában, és ezt látod, mindent a tízéves gyermek nyelvén. Nem
> tudja, nem értené meg a nehézségi gyorsulás fogalmát, azt csak évek múlva
> hallja először, és alig tudja megkülönböztetni a sebességtől.
>
> Érdekes a gumiszalagos kísérlet, azzal igazolja a fenti két kijelentést.
> Nekem a inkább tehetetlenség igazolása ugrik be, hiszen ez vízszintesen is
> igaz.
>
> Amikor felmerült a probléma, rögtön felhívtam egy kémikus kolléganőmet, aki
> a nyár végen alig tudott szóba állni velem, mert fordított! Egy hónapot
> kapott egy nyolcadikos kémiakönyv lefordítására, szigorúan betartva a
> mondanivalót. Javítani nem szabad, mert a román változat már a nyomdában
> van. Ebben láttam a tévedés okát, de összevetve a román es a magyar
> anyagot, tökéletesen megértettem a szándékot.
>
> Jó lenne, ha valaki megpróbálná úgy megfogalmazni a fenti három ablak
> tartalmát, hogy a tízéves diák azt megérthesse, de a fizika becsületén se
> essen csorba. Az nem ártott volna, ha valahol megjelenik a legellenállás,
> az még elfogadható ebben a korban.
>
> Rögzíteném a véleményemet: a tízéves gyermek inkább figyelje a környezetét,
> csodálkozzon rá mindenre, élvezze a megfigyelés örömét, ne szakállas
> szövegeket halljon, amit úgysem ért meg.
>
> -------------------------------------------------------------------------------
>
>
> Nem pont ide tartozik, de az én diákjaim mindig megértették az 5 m/s
> átlagsebességet (másodpercenként 5 métert tesz meg), de a 2 m/s2 gyorsulást
> is: két métert tesz meg egy s2 alatt. Ezt a franciák ügyesen kikerülik,
> mert a sebességváltozás sebességeként definiálják a gyorsulást és 2 m/s2-et
> 2 m/s per s-nak olvassák és mondják. Jól esett a franciák igényessége,
> azóta (1974-76, Marokkó) én is így tanítottam.
>
> -------------------------------------------------------------------------------
>
>
> Ha már a kritikáknál tartunk, akkor nekem is lenne egy kérdésem-kérésem:
> egy jeles pécsi gimnázium honlapján 2012 óta ott van egy igen egyszerű és
> pályázatot is nyert kísérlet: Gyorsulásmérés fonálinga segítségével [1].
>
> Az lenne a kérésem, hogy az előbbi szigorúságot megtartva valaki mondjon
> már nekem legalább három olyan kísérleti mozzanatot, amely nem befolyásolja
> negatívan a mérési folyamatot, és megfelel egy bemutató kisfilm
> feltételeinek.
>
> E-mailben várom a választ, annak mélységétől függően ajándékokat küldök, ha
> pedig valaki „bemutathatóvá" teszi a kisfilmet, annak egy palack száraz
> vörös rékasi bort juttatok el. Amennyiben az illető egy hölgy, akkor
> fogadja el, hogy ez az igazán finom bor.
>
> Áldott karácsonyi ünnepeket, jó hangulatban eltöltött szilveszterezést,
> bizakodó és fogadkozó Újévet valamint sok jó fizikusi eredményt kívánok az
> új évben.
>
> Bartos-Elekes István, nyugalmazott
>
> fizika-, informatika- és elektronikatanár
>
> Ady Endre Líceum, Nagyvárad
>
> *-----------------------------------------------------------------------*
> | A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
> | |
> | Cikk, hozzaszolas a |
> | |
> | fizinfo AT lists.kfki.hu |
> | |
> | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
> | |
> | Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
> | |
> | A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
> | igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
> | |
> | listsadm AT mail.kfki.hu |
> | |
> *-----------------------------------------------------------------------*


Links:
------
[1]
https://www.google.hu/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=&amp;cad=rja&amp;uact=8&amp;ved=2ahUKEwiKofiLj_z0AhVdg_0HHf24CIUQtwJ6BAgREAI&amp;url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D2L1Qf3vsl7k&amp;usg=AOvVaw1C9LIHdVruA08zNeYas9vg


Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page