Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv


Chronological Thread 
  • From: Dr. Geszti Tamás <tamas.geszti AT ttk.elte.hu>
  • To: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>, Biró Tamás Sándor <biro.tamas AT wigner.hu>
  • Cc: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>, Eva Ciubotariu <ciubotariueva AT yahoo.com>, Néda Zoltán <zoli.neda AT gmail.com>
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Fri, 24 Dec 2021 14:54:15 +0000
  • Accept-language: hu-HU, en-US
  • Arc-authentication-results: i=1; mx.microsoft.com 1; spf=pass smtp.mailfrom=ttk.elte.hu; dmarc=pass action=none header.from=ttk.elte.hu; dkim=pass header.d=ttk.elte.hu; arc=none
  • Arc-message-signature: i=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=microsoft.com; s=arcselector9901; h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-ChunkCount:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-0:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-1; bh=c7mP4yAjzWC1Li1iDIqxF7RkVB261xuKFU3FFMt8R0Y=; b=EZNHWYrVkKRIFbMG0eQBEL66nD0gyicK18ZHD2L68tAUbC6ilKMP/1G0HN77vKyflP4/3l5+3kT2ZiglF3ttNCF5AcoYFN6b3m6v00pt04XqGkON/34zdYrt63NDXe8nRcCROWKvrzMQ/cV/OvxYbpBnQbP6VDdMUOOL6gpv97mxdsIHNHiHuCGsJ90Xltdr3lLEBgBx0eKupMW/ZD0ziE1DTamkhvsMu683GBqdXhXZ80Ml3XXYuN6ylNBt8rHKzqqMv3pmDorVY20ATxLTsyxZM0yqmbvW5YChI2NygZv83q1Wy19iK2WZq8XRF9OC9LXuqeAlqQIax/taGRZ4xA==
  • Arc-seal: i=1; a=rsa-sha256; s=arcselector9901; d=microsoft.com; cv=none; b=iBsYDDU6Gy2mSanfWHxNf4adgbz+/lIiHL154b3cots7CvcQ+iGuGnwmuKdIlg83pcwDCIdnEkOvscu5FMDrAUK/mgi8UWlvAxRSfqvaJqtnKcFLDli8jvsHEN6/ZLULm1RHXpi1BNZVvFFbn5jtFNuwBHgFEYJMvjPk7e5M1+E5khKlIYntElsQTMcrVH1qbmxWJMGbyIrNZsisNwMUMU6hOigi6/Z+kWxvh+ux+rpkeZ1tUS2K1+8WHA7K30eBowRzVFmijQ8CyjO+9ySLbgxZm31R4kfiGoHw9/nyAbC9fH5vbITci29XikJHs6Um3ErqRtE25x3AOEHBO3VGPw==
  • Authentication-results: smtp0.kfki.hu (amavisd-new); dkim=pass (1024-bit key) header.d=eltehu.onmicrosoft.com
  • Authentication-results: dkim=none (message not signed) header.d=none;dmarc=none action=none header.from=ttk.elte.hu;
  • Suggested_attachment_session_id: 5a3fde0a-46d6-6f08-e7e9-92998ab526d3

Kedves mindenki, aki az ünnep közeledtével is ezt olvassa,

szerintem ezt egy szem matek nélkül is el lehet mondani: próbáld csak meg
egyszerre, ugyanolyan magasról leejteni egyik kezedből egy nehéz labdát,
másik kezedből egy könnyű labdát! Figyeld csak, egyszerre pattannak fel a
padlóról! Vicces a magyarázata: a kétszer nehezebb labdát kétszer jobban
húzza a föld, de őt kétszer nehezebb megmozdítani, és ez a két dolog éppen
kiegyenlíti egymást, ezért ér földet a nehezebb ugyanakkor, mint a könnyebb
labda.

Boldog karácsonyt, üdv
Geszti Tamás


________________________________
Feladó: fizinfo-request AT lists.kfki.hu <fizinfo-request AT lists.kfki.hu>,
meghatalmazó: Biro Tamas <biro.tamas AT wigner.hu>
Elküldve: 2021. december 24., péntek 11:30
Címzett: dr. BARTOS-ELEKES Istvan <beistvan AT yahoo.com>
Másolatot kap: fizinfo AT lists.kfki.hu <fizinfo AT lists.kfki.hu>; Eva Ciubotariu
<ciubotariueva AT yahoo.com>; Néda Zoltán <zoli.neda AT gmail.com>
Tárgy: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

*-----------------------------------------------------------------------*
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*

Kedves Kollégák,

kérem ne feledjék, hogy a "súlyosabb test hamarabb földet ér" állítás a
közegellenállás miatt beálló végsebességgel számolva lesz igaz.

ma = mg - cv^k = 0 (stacionárius állapot) miatt v_vég ~ m^(1/k).

Valóban, az esőcsepp gyorsabban esik, mint a hópehely.

Egyáltalán, minden olyan hatás, ami stacionárius sebességet állít be, a
Galilei és Newton előtti fizikára vezet a mechanikában. Vagyis a gyorsulás
helyett a sebességre alapozott gondolkodás lép előtérbe. A régi görögök még a
sebességet is paradoxnak érezték, ezért ők csak a geometriában és a statikus
világképben érezték otthon magukat.

Ezzel együtt szerintem is a pre-newtoni fizikát csak felkészült fizikus
hallgatóknak érdemes oktatni az egyetemi specin... A newtoni fizikát a
légpárnás asztalon és a korcsolyapályán érdemes tanulmányozni - mind ott,
ahol a súrlódás és a közegellenállás elhanyagolható. Vagy gördüléskor, ld.
Galilei zseniális lejtői vagy az autós közlekedés.

Üdvözlettel

Biró Tamás.





2021-12-24 11:15 időpontban dr. BARTOS-ELEKES Istvan ezt írta:

*-----------------------------------------------------------------------*
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*

Tisztelt kollégák!

Én is felháborodtam a keretbe foglalt szövegen, mert megszólalt bennem a
fizikus, de ez a tankönyv teljesen másról szól! Nézd a világot, akárcsak a
görögök korában, és ezt látod, mindent a tízéves gyermek nyelvén. Nem tudja,
nem értené meg a nehézségi gyorsulás fogalmát, azt csak évek múlva hallja
először, és alig tudja megkülönböztetni a sebességtől.

Érdekes a gumiszalagos kísérlet, azzal igazolja a fenti két kijelentést.
Nekem a inkább tehetetlenség igazolása ugrik be, hiszen ez vízszintesen is
igaz.

Amikor felmerült a probléma, rögtön felhívtam egy kémikus kolléganőmet, aki a
nyár végen alig tudott szóba állni velem, mert fordított! Egy hónapot kapott
egy nyolcadikos kémiakönyv lefordítására, szigorúan betartva a mondanivalót.
Javítani nem szabad, mert a román változat már a nyomdában van. Ebben láttam
a tévedés okát, de összevetve a román es a magyar anyagot, tökéletesen
megértettem a szándékot.

Jó lenne, ha valaki megpróbálná úgy megfogalmazni a fenti három ablak
tartalmát, hogy a tízéves diák azt megérthesse, de a fizika becsületén se
essen csorba. Az nem ártott volna, ha valahol megjelenik a legellenállás, az
még elfogadható ebben a korban.

Rögzíteném a véleményemet: a tízéves gyermek inkább figyelje a környezetét,
csodálkozzon rá mindenre, élvezze a megfigyelés örömét, ne szakállas
szövegeket halljon, amit úgysem ért meg.

-------------------------------------------------------------------------------

Nem pont ide tartozik, de az én diákjaim mindig megértették az 5 m/s
átlagsebességet (másodpercenként 5 métert tesz meg), de a 2 m/s2 gyorsulást
is: két métert tesz meg egy s2 alatt. Ezt a franciák ügyesen kikerülik, mert
a sebességváltozás sebességeként definiálják a gyorsulást és 2 m/s2-et 2 m/s
per s-nak olvassák és mondják. Jól esett a franciák igényessége, azóta
(1974-76, Marokkó) én is így tanítottam.

-------------------------------------------------------------------------------

Ha már a kritikáknál tartunk, akkor nekem is lenne egy kérdésem-kérésem: egy
jeles pécsi gimnázium honlapján 2012 óta ott van egy igen egyszerű és
pályázatot is nyert kísérlet: Gyorsulásmérés fonálinga
segítségével<https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiKofiLj_z0AhVdg_0HHf24CIUQtwJ6BAgREAI&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D2L1Qf3vsl7k&usg=AOvVaw1C9LIHdVruA08zNeYas9vg>.

Az lenne a kérésem, hogy az előbbi szigorúságot megtartva valaki mondjon már
nekem legalább három olyan kísérleti mozzanatot, amely nem befolyásolja
negatívan a mérési folyamatot, és megfelel egy bemutató kisfilm feltételeinek.

E-mailben várom a választ, annak mélységétől függően ajándékokat küldök, ha
pedig valaki „bemutathatóvá" teszi a kisfilmet, annak egy palack száraz vörös
rékasi bort juttatok el. Amennyiben az illető egy hölgy, akkor fogadja el,
hogy ez az igazán finom bor.

Áldott karácsonyi ünnepeket, jó hangulatban eltöltött szilveszterezést,
bizakodó és fogadkozó Újévet valamint sok jó fizikusi eredményt kívánok az új
évben.

Bartos-Elekes István, nyugalmazott

fizika-, informatika- és elektronikatanár
Ady Endre Líceum, Nagyvárad





*-----------------------------------------------------------------------*
| A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
| |
| Cikk, hozzaszolas a |
| |
| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| |
| cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
| A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
| |
| Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
| |
| A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
| igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
| |
| listsadm AT mail.kfki.hu |
| |
*-----------------------------------------------------------------------*





*-----------------------------------------------------------------------*
| A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
| |
| Cikk, hozzaszolas a |
| |
| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| |
| cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
| A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
| |
| Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
| |
| A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
| igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
| |
| listsadm AT mail.kfki.hu |
| |
*-----------------------------------------------------------------------*







Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page