Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv


Chronological Thread 
  • From: Németh Csaba <ncs AT almos.uni-pannon.hu>
  • To: Németh Csaba <ncs AT almos.uni-pannon.hu>, András Holl <holl.andras AT konyvtar.mta.hu>
  • Cc: "dr. Zana János" <janos.zana AT yahoo.com>, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Wed, 29 Dec 2021 09:28:23 +0100

Kedves Kollégák!

Mintha egyes hozzászólások azt sugallnák, hogy tkp. nem is hibás az idézett
tankönyvben található kijelentés, hiszen egyes tapasztalatokkal egybecseng,
és az adott korosztály szintjén elfogadható. Ez számomra kb. úgy hangzik,
mintha biológiából azt tanítanánk a tízéveseknek, hogy a delfin hal, mert
hiszen vízben él és sok szempontból úgy néz ki mint egy hal. (Nem tudom erről
mit mondott Arisztotelész...) De a korábban leírt egyszerű kísérlet (lásd
lent!), és az idézett többiek, szemléletesen ellentmondanak ennek az
állításnak. És a természettudományok oktatásának célja az is, hogy a
tudományos módszer, gondolkodás csíráit elültessük a gyerekek fejében. Ha van
az állításnak ellentmondó kísérleti tapasztalat, akkor az az állítás nem
lehet álltalánosan igaz. Az említett kísérletekkel a légellenállás szerepe
szépen bemutatható (tízéveseknek nyilván nem kell matematizálni), majd
megmutatni azokat az eseteket, amikor a légellenállás elhanyagolható (pl. a
híres ejtési kísérletek a Holdon, vagy ólom és vasgolyók az osztályteremben -
a reakcióidőket hibahatáron belülinek feltételezve, ezzel sem a tízéveseket
kell fárasztani...)

Csaba

2021. dec. 26. dátummal, 10:46 időpontban Németh Csaba
<ncs AT almos.uni-pannon.hu> írta:

> *-----------------------------------------------------------------------*
> | E L F T H I R A D O |
> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
> *-----------------------------------------------------------------------*
> Kedves Kollégák!
>
> A légellenállás szerepét én így mutatnám meg az alapfokú oktatásban:
> Veszek két A4-es lapot (ez olcsón, és könnyen beszerezhető eszköz...), majd
> az egyiket jól összegyűröm. Majd megkérem az osztály legmagasabb tanulóját,
> hogy a tanári asztalra állva (tanulók bevonása és shaw-elem...) a két lapot
> ejtse le. Érezhető a különbség a földetérés idejében. A lapokat egyenlő
> tömegűnek fogadjuk el, és még az anyaguk, sűrűségük is azonos. Aztán
> hajtogathatunk papírrepülőt, és az előzőhöz hasonló módon, egyszer a
> "hasával", majd az orrával lefelé nézve ejtjük el. Itt a tömeg mellett az
> alak is ugyanaz! Szépen lehet diszkutálni, hogy mi is volt a különbség.
> Majd lehet mesélni, az autók, repülők, rakéták alakjáról, meg arról, hogy
> pl. a Nemzetközi Űrállomás esetén, jelentős sebessége elenére, miért nem
> fontos az áramvonalas alak. És nyilván levetítjük az Apollo 15 űrhajósainak
> ikonikus demonstrációját.
> Ha a suliban van mérleg, esetleg kis kavics, sörét, stb. is bevethető, ha
> találunk a lappal egyenlő tömegűt.
> És mindezt jól átbeszéljük, lehetőleg úgy, hogy a látottak alapján a diákok
> vonják le a főbb tapasztalatokat.
> És tkp. az idézett tankönyv alapvetően hibás állítása is jó apropó,
> figyelemfelkeltő eszköz lehet: lám ezt elszúrták! Cáfoljuk meg! Ne higyjünk
> pusztán a tekintélynek (tankönyv), kételkedjünk, gondolkodjunk,
> kísérletezzünk!
> Akár egy kis tudománytörténet is becsempészhető, itt adja magát az
> arisztotelészi versus newtoni fizika, Galilei az álltala nem elvégzett
> pisai fedetoronyból történő ejtési kísérleteivel..., stb.
>
> Németh Csaba
>
> 2021. dec. 25. dátummal, 20:51 időpontban András Holl
> <holl.andras AT konyvtar.mta.hu> írta:
>
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>> | E L F T H I R A D O |
>> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
>> |-----------------------------------------------------------------------|
>> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
>> |-----------------------------------------------------------------------|
>> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>>
>>
>> Tisztelt Kollégák!
>>
>> Ajánlom az Apollo 15 űrhajósainak demonstrációját:
>>
>> https://www.youtube.com/watch?v=oYEgdZ3iEKA
>> vagy
>> https://www.youtube.com/watch?v=Oo8TaPVsn9Y
>>
>> David Scott leejt egy sólyomtollat és egy kalapácsot a Holdon.
>>
>> Üdvözlettel: Holl András
>>
>> ----- Original Message -----
>> From: "dr. Zana János" <janos.zana AT yahoo.com>
>> To: fizinfo AT lists.kfki.hu
>> Sent: Saturday, 25 December, 2021 20:38:28
>> Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
>>
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>> | E L F T H I R A D O |
>> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
>> |-----------------------------------------------------------------------|
>> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
>> |-----------------------------------------------------------------------|
>> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>> 2021. 12. 24. 11:30 keltezéssel, Biro Tamas írta:
>>> kérem ne feledjék, hogy a "súlyosabb test hamarabb földet ér" állítás
>>> a közegellenállás miatt beálló végsebességgel számolva lesz igaz.
>>>
>>> ma = mg - cv^k = 0 (stacionárius állapot) miatt v_vég ~ m^(1/k).
>>>
>>> Valóban, az esőcsepp gyorsabban esik, mint a hópehely.
>>>
>>> Egyáltalán, minden olyan hatás, ami stacionárius sebességet állít be,
>>> a Galilei és Newton előtti fizikára vezet a mechanikában. Vagyis a
>>> gyorsulás helyett a sebességre alapozott gondolkodás lép előtérbe. A
>>> régi görögök még a sebességet is paradoxnak érezték, ezért ők csak a
>>> geometriában és a statikus világképben érezték otthon magukat.
>>>
>>> Ezzel együtt szerintem is a pre-newtoni fizikát csak felkészült
>>> fizikus hallgatóknak érdemes oktatni az egyetemi specin... A newtoni
>>> fizikát a légpárnás asztalon és a korcsolyapályán érdemes
>>> tanulmányozni - mind ott, ahol a súrlódás és a közegellenállás
>>> elhanyagolható. Vagy gördüléskor, ld. Galilei zseniális lejtői vagy az
>>> autós közlekedés.
>>>
>> Ebben az esetben (hópehely) a lebegtetési határsebesség fogalma jelenti
>> a megoldást. Üdvözlettel Z.J.
>>
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>> | A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
>> | |
>> | Cikk, hozzaszolas a |
>> | |
>> | fizinfo AT lists.kfki.hu |
>> | |
>> | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
>> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
>> | |
>> | Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
>> | |
>> | A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
>> | igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
>> | |
>> | listsadm AT mail.kfki.hu |
>> | |
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>> --
>> Holl András
>> informatikai főigazgató-helyettes / deputy director (IT)
>> MTA Könyvtár és Információs Központ / MTA Library and Information Centre
>>
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>> | A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
>> | |
>> | Cikk, hozzaszolas a |
>> | |
>> | fizinfo AT lists.kfki.hu |
>> | |
>> | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
>> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
>> | |
>> | Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
>> | |
>> | A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
>> | igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
>> | |
>> | listsadm AT mail.kfki.hu |
>> | |
>> *-----------------------------------------------------------------------*
>>
>>
>>
>>
>>
>
>
> *-----------------------------------------------------------------------*
> | A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
> | |
> | Cikk, hozzaszolas a |
> | |
> | fizinfo AT lists.kfki.hu |
> | |
> | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
> | |
> | Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
> | |
> | A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
> | igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
> | |
> | listsadm AT mail.kfki.hu |
> | |
> *-----------------------------------------------------------------------*
>
>
>
>
>




Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page