fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: Angeli István <angeli AT science.unideb.hu>
  • To: Dr. Geszti Tamás <tamas.geszti AT ttk.elte.hu>
  • Cc: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>, Biró Tamás Sándor <biro.tamas AT wigner.hu>, fizinfo AT lists.kfki.hu, Eva Ciubotariu <ciubotariueva AT yahoo.com>, Néda Zoltán <zoli.neda AT gmail.com>, fizinfo-request AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Fri, 24 Dec 2021 18:56:02 +0100

Ez így nagyon jó!

Üdv!

Angeli István

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos.

Kedves mindenki, aki az ünnep közeledtével is ezt olvassa,

szerintem ezt egy szem matek nélkül is el lehet mondani: próbáld
csak meg egyszerre, ugyanolyan magasról leejteni egyik kezedből egy
nehéz labdát, másik kezedből egy könnyű labdát! Figyeld csak,
egyszerre pattannak fel a padlóról! Vicces a magyarázata: a
kétszer nehezebb labdát kétszer jobban húzza a föld, de őt
kétszer nehezebb megmozdítani, és ez a két dolog éppen
kiegyenlíti egymást, ezért ér földet a nehezebb ugyanakkor, mint
a könnyebb labda.

Boldog karácsonyt, üdv
Geszti Tamás

-------------------------

FELADÓ: fizinfo-request AT lists.kfki.hu
<fizinfo-request AT lists.kfki.hu>, meghatalmazó: Biro Tamas
<biro.tamas AT wigner.hu>
ELKÜLDVE: 2021. december 24., péntek 11:30
CÍMZETT: dr. BARTOS-ELEKES Istvan <beistvan AT yahoo.com>
MÁSOLATOT KAP: fizinfo AT lists.kfki.hu <fizinfo AT lists.kfki.hu>; Eva
Ciubotariu <ciubotariueva AT yahoo.com>; Néda Zoltán
<zoli.neda AT gmail.com>
TÁRGY: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43

| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos.

Kedves Kollégák,

kérem ne feledjék, hogy a "súlyosabb test hamarabb földet ér"
állítás a közegellenállás miatt beálló végsebességgel
számolva lesz igaz.

ma = mg - cv^k = 0 (stacionárius állapot) miatt v_vég ~ m^(1/k).

Valóban, az esőcsepp gyorsabban esik, mint a hópehely.

Egyáltalán, minden olyan hatás, ami stacionárius sebességet
állít be, a Galilei és Newton előtti fizikára vezet a
mechanikában. Vagyis a gyorsulás helyett a sebességre alapozott
gondolkodás lép előtérbe. A régi görögök még a sebességet is
paradoxnak érezték, ezért ők csak a geometriában és a statikus
világképben érezték otthon magukat.

Ezzel együtt szerintem is a pre-newtoni fizikát csak felkészült
fizikus hallgatóknak érdemes oktatni az egyetemi specin... A newtoni
fizikát a légpárnás asztalon és a korcsolyapályán érdemes
tanulmányozni - mind ott, ahol a súrlódás és a közegellenállás
elhanyagolható. Vagy gördüléskor, ld. Galilei zseniális lejtői
vagy az autós közlekedés.

Üdvözlettel

Biró Tamás.

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!):
19815644-2-43 |

| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk
felelos. |

Tisztelt kollégák!

Én is felháborodtam a keretbe foglalt szövegen, mert megszólalt
bennem a fizikus, de ez a tankönyv teljesen másról szól! Nézd a
világot, akárcsak a görögök korában, és ezt látod, mindent a
tízéves gyermek nyelvén. Nem tudja, nem értené meg a
nehézségi gyorsulás fogalmát, azt csak évek múlva hallja
először, és alig tudja megkülönböztetni a sebességtől.

Érdekes a gumiszalagos kísérlet, azzal igazolja a fenti két
kijelentést. Nekem a inkább tehetetlenség igazolása ugrik be,
hiszen ez vízszintesen is igaz.

Amikor felmerült a probléma, rögtön felhívtam egy kémikus
kolléganőmet, aki a nyár végen alig tudott szóba állni velem,
mert fordított! Egy hónapot kapott egy nyolcadikos kémiakönyv
lefordítására, szigorúan betartva a mondanivalót. Javítani nem
szabad, mert a román változat már a nyomdában van. Ebben láttam
a tévedés okát, de összevetve a román es a magyar anyagot,
tökéletesen megértettem a szándékot.

Jó lenne, ha valaki megpróbálná úgy megfogalmazni a fenti
három ablak tartalmát, hogy a tízéves diák azt megérthesse, de
a fizika becsületén se essen csorba. Az nem ártott volna, ha
valahol megjelenik a legellenállás, az még elfogadható ebben a
korban.

RÖGZÍTENÉM A VÉLEMÉNYEMET: a tízéves gyermek inkább
figyelje a környezetét, csodálkozzon rá mindenre, élvezze a
megfigyelés örömét, ne szakállas szövegeket halljon, amit
úgysem ért meg.

Nem pont ide tartozik, de az én diákjaim mindig megértették az
5 m/s átlagsebességet (másodpercenként 5 métert tesz meg), de a
2 m/s2 gyorsulást is: két métert tesz meg egy s2 alatt. Ezt a
franciák ügyesen kikerülik, mert a sebességváltozás
sebességeként definiálják a gyorsulást és 2 m/s2-et 2 M/S PER
S-nak olvassák és mondják. Jól esett a franciák igényessége,
azóta (1974-76, Marokkó) én is így tanítottam.

Ha már a kritikáknál tartunk, akkor nekem is lenne egy
kérdésem-kérésem: egy jeles pécsi gimnázium honlapján 2012
óta ott van egy igen egyszerű és pályázatot is nyert
kísérlet: Gyorsulásmérés fonálinga segítségével [1].

Az lenne a kérésem, hogy az előbbi szigorúságot megtartva
valaki mondjon már nekem legalább három olyan kísérleti
mozzanatot, amely nem befolyásolja negatívan a mérési
folyamatot, és megfelel egy bemutató kisfilm feltételeinek.

E-mailben várom a választ, annak mélységétől függően
ajándékokat küldök, ha pedig valaki „bemutathatóvá" teszi a
kisfilmet, annak egy palack száraz vörös rékasi bort juttatok
el. Amennyiben az illető egy hölgy, akkor fogadja el, hogy ez az
igazán finom bor.

Áldott karácsonyi ünnepeket, jó hangulatban eltöltött
szilveszterezést, bizakodó és fogadkozó Újévet valamint sok
jó fizikusi eredményt kívánok az új évben.

Bartos-Elekes István, nyugalmazott
fizika-, informatika- és elektronikatanár

Ady Endre Líceum, Nagyvárad

| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| |
| cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni.

| A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt

| listsadm AT mail.kfki.hu |

| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| listsadm AT mail.kfki.hu |

| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| listsadm AT mail.kfki.hu |

Links:
------
[1]
https://www.google.hu/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=&amp;cad=rja&amp;uact=8&amp;ved=2ahUKEwiKofiLj_z0AhVdg_0HHf24CIUQtwJ6BAgREAI&amp;url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D2L1Qf3vsl7k&amp;usg=AOvVaw1C9LIHdVruA08zNeYas9vg