fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: Nagy, Dénes Lajos <nagy.denes AT wigner.hu>
  • To: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>, Szegedi Peter <pszegedi AT caesar.elte.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Fri, 31 Dec 2021 03:06:38 +0100 (CET)

Kedves Péter,

nagyon köszönöm a részletes választ. Annyi anyagot küldtél, hogy egyelőre csak addig jutottam, hogy megtaláljam őket. Megpróbálom, hogy el is mélyedjek bennük, de ehhez némi idő kell. Mindenesetre ez a feladat ott van a todo-listám tetején. Remélem, nem süllyed el túl mélyre az újabb feladatok alatt, amelyek sajnos folyamatosan rakódnak le, mint a guanó, keményen, vastagon. :)

Benedettit Mach többször is említi Galilei előfutáraként, de nem speciálisan a lejtővel kapcsolatban. Mach könyvében semmi utalás nem talható arra nézve, hogy Galilei végzett volna lejtővel kísérleteket. A lejtő szinte kizárólag Stevinnel összefüggésben szerepel a könyvben, és jelentősége az erő komponensekre bontásában volt. Egyébként valószínűleg Stevin se végzett soha tényleges lejtőkísérleteket; az ő végtelenített láncán végzett kísérlet (amely a Mach-könyv címlapjára került) gondolatkísérlet volt, és a perpetuum mobile lehetetlenségét posztulálve jutott el az erő vektorjellegéhez.

Akighanem úgy van, ahogyan Biró Tamás mondja: az egyeletesen gyorsuló mozgás lejtőn történő demonstrálása jóval későbbre datálható, és jelentősége inkább didaktikai, mint tudományos jelentőségű.

Üdv,

Dénes