tanforum - Re: [Tf] Egyházi iskolák

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Egyházi iskolák

  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Egyházi iskolák
  • Date: Wed, 10 Nov 2004 09:39:42 +0100

Most már rövidebb leszek, de az az érzésem, hogy Bende Imre is félreértett /
félreolvasott valamit, illetve beismerem én is félre irtam valamit (elnézést!
- és a korrekció a levélbe megfelelő helyen beszúrva):
2004. november 9. 16.10 datummal bdkoll ezt irta:

> IGEN, de itt is a reszletekben bujik meg az ordog:)

(Az ördög mindig elbújik, - megpróbálja magát álcázni valami jó szlogennel,
miközben a háttérben... - tehát tényleg nagyon oda kell figyelni a
részletekre!)

> 1.Gondolom a Vatikannal kotott szerzodest nem akartak felrugni es igy a ket
> penz meg mindig tobb lesz mint amit a sima iskola kapna (lasd 2. pont:)
> (kistelepulesrol szo sincs!)

Bocs a kistelepülések nem a Környei levél alapján jöttek be! (A két pénz, az
én olvasatomban eddig sem volt több, és eztán még kevesebb lesz, ezt mindjárt
részletezem, miért gondolom igy, - lehet, hogy nem irok eléggé közérthetően -
de jó lenne, ha egy nálamnál hozzáértőbb valaki, esetleg konkrét számadatokat
is irna ide a listára)

> 2. Az onkormanyzat eddig se adta tovabb a teljes normativat az
> iskolaknak -80%-ot talan- (mig az egyhaz az egeszet megkapta), hanem evente
> valtozoan a benntartott osszegbol ujitott fel parat.

A Vatikánnal kötött szerződés alapján eddig is csak az "országos átlagnak"
megfelelő összeget biztosították (mint kiegészítő támogatást), de abból is
levonták a karbantartásokra felhasznált részt. Ha az önkormányzatok
ténylegesen max. 80% -ot biztosítanak az intézményeiknek az adóbevételekből,
akkor az országos átlag mondjuk legyen kb 50% (ezt nem tudom pontosan mennyi
ezért írtam 'kerek' % -ot) Ezt az országos átlagot kapják meg az egyházi
intézmények (vö.
kornyei AT kornyei.hu
irása) levonva belőle az infrastuktúrák
karbantartására eső összeget, ami mindenképp kevesebbre jön ki mint az
országos átlag!!! Ez azt jelenti, hogy az egyházi kezelésű intézmények
finanszirozása az eddigi rendszerben is átlag alatti volt. Tehát amennyiben
minden iskola hirtelenjében valamilyen felekezet kezelésébe kerülne (csak a
gondolat játék kedvéért) akkor azon az állam elég sokat spórolna, mert egy
csomo állami feladat ellátásához tartozó infrastuktúrális kiadás alól
azonnyomban mentesülne, de államunk ezen a megtakaritásokon túl még további
összegeket is a "világnézetileg semlegesnél többet nyújtó" oktatáson szeretne
megtakarítani, úgy hogy megszünteti az alapösszegek egyenlő elosztását, azaz
az alapvető egyenlőséget "semleges világnézetű" és a "semlegesnél
világnézetnél többet nyújtó" (egyházi) intézmények között! (Az ördög tehát
mindig a részletekben bújik meg)

Ui:
A referencia szakaszt ide is beollóztam a fentebb hivatkozott levélből, ami a
harmadik csatorna, (az "önkormányzati" hozzájárulás) és az annak egyházi
iskolák esetén megfelelő "kiegészitő támogatás" megállapításával kapcsolatos:

--- Kornyei Laszlo -tol ----
Az önkormányzatok ezt a támogatást ugyanúgy a polgárok adójából - gépjármű
súlyadó, iparűzési adó, SZJA helyben maradó része stb.- fizetik, mint a
kormány a központi támogatást. Mivel az egyházaknak ilyen bevételeik
nincsenek, ezért több alkotmánybírósági határozat - szektorsemleges
feladatellátás - és a Horn kormány által a Vatikánnal aláírt szerződés
alapján, az állam, az egyházi intézményfenntartóknak úgynevezett kiegészítő
normatív támogatást nyújt. Ennek összegét úgy határozzák meg, hogy a korábbi
év önkormányzati intézményműködtetési ráfordításainak egy gyermekre jutó
átlagát (levonva belőle a beruházásra fordított összegeket ) fejkvótaszerűen
biztosítja az egyházi fenntartóknak
--- Kornyei idezet vege ---