tanforum - Re: [Tf] Egyházi iskolák

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Egyházi iskolák

  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Egyházi iskolák
  • Date: Mon, 8 Nov 2004 16:10:07 +0100

2004. november 8. 10.58 datummal Ladanyi Gusztav ezt irta:

Gusztáv minden tiszteletem a tied! Viszont van egy-két (remélem nem
szándékosan manipulativ) csúsztatás abban amiket irtál.
Nem kivánok világnézeti alapú vitába bocsátkozni, mert az egy másik kérdés,
de
az oktatás finanszirozás egészében a világnézeti jellegű megkülönböztetéseket
nem tartom szerencsésnek.

> Azért van néhány fontos dolog, amit nem árt észben tartani:

> 1,
> Az egyházak számára nem kötelező feladat az oktatás. Ez önként vállalt
> feladat annak terheivel együtt. Nem várható el, bár manapság ez a
> gyakorlat, hogy az állam újítsa fel, tartsa karban az egyházi tulajdonú
> építményeket.

Az egyházi tulajdonlás, pl templomok iskolák esetében azt jelenti hogy azokat
az épületeket az illető Egyház hasznosítja. De az esetek legnagyobb részében
nem "profittermelő" épületekről van szó. Tehát ez nem azonos azzal, mintha
egy telephelyet egy KFT vagy egy RT hasznosít. Nem szabad abból kiindulni,
hogy ez a hasznosítás valami jövedelemtermelő biznisz lenne.

1.) Az iskolafentartás leginkább nem ilyen. (remélem nem kell győzködnöm)
2.) Templomok esetében ugyancsak furcsa megközelités lenne, hogy monumentális
műemléképületek teljes felújítását azokra a templomjárókra hárítanák akik
vasárnaponként éppen abba a templomba mennek, miközben ezek némelyikével
egész nemzetünk, de legalábbis az adott település egésze büszkélkedik -
hazánk nemzeti kincsét alkotják.

> 2, Az állam az állami bevételekből gazdálkodik. Az egyházak gazdálkodjanak
> a saját bevételeikből.

Az állam azoknak az adójából "is" gazdálkodik akik gyermeküket Egyházi
intézménybe iratták be. Ezeket kötelező megfizetnünk akkor is, ha az oktatás
céljára elkülönített keretösszegekből a saját gyermekeink "nem semleges
világnézetű" oktatására az Országos átlag alatti keretet kapunk.

> Nyilván gond, hogy papíron sok a hívő, de az egyházi
> adót ennek töredéke hajlandó csak fizetni. Ezt a problémát viszont az
> egyházaknak kell kezelni.

Az Egyház nem APEH! Az állami adók kötelező jellegűek, az "Egyházi adó" pedig
'ado'-mány jellegű.

> Nyilván nem szigorítanak komolyaan az
> "adópolitikájukon", hiszen ezzel rengeteg "hívő" ébredne öntudatra. :-))

Ha én egyszer (az oktatásért cserébe is) megfizettem a törvényes közterheket
SZJA, ÁFA, stb akkor furcsállom, hogy ezen közterhekből finanszirozott
'állami feladatok' ellátására miért kelljen engem egy plusz 'egyházi adóval
sujtani' ? Vagy miért kelljen gyermekem oktatását rosszabb anyagi körülmények
között biztosítani, mint a semleges világnézetű oktatás?

> 3,
> Bevallom én elfogult vagyok, hiszen én nem szeretem az egyházakat, de ettől
> függetlenül be kell látni, hogy az államot és az egyházat szét kell
> választani.

Nem kell hogy te szeresd! Viszont van aki szereti és ezért azt választja! Ezt
a választást viszont a költségvetési törvénynek is tiszteletben kell
tartania.

> Az állam elvárásaink szerint egy demokratikus intézményrendszer kell
> legyen, míg az egyházak nem azok.

!!! Maradjunk az iskoláknál:
Az állami iskolák sem azok! Egyszemélyű felelős vezetés van, az "igazgató"
akit a fenntartó jelöl ki, a pedagógusok szavazása is csak véleménnyilvánítás
a gyakorlatban. Ez az Egyházi oktatási intézményekben sem demokratikusabb. De
nem is lenne célszerű minden vezetői döntést testületi szavazásokra
halasztani. Elég ha felelős azért amit tesz. Ha a demokratikusság lenne a
kritérium akkor egy iskola sem kaphatna semmit :-)

> 4, Az egyházi iskolák fenntartanak maguknak bizonyos jogokat. Cserébe az
> állam fenntart bizonyos összegeket. Ez így jogos.

Fentartott jog: hogy az adott iskolába elsősorban a felekezethez tartozó
jelentkezők, illetve a felekezeti nevelés sajátosságait igénylők kerülnek
beiskolázásra. Ha ezekután mégis van elég jelentkező, akkor őket miért kell
hátrányba hozni azzal, hogy a közpénzekből (amiben mellesleg az ő adójuk is
összegszerűen benne van) megkülönböztetett módon kevesebbet kapjanak oktatási
célra, mint a "semleges világnézetű" nevelést igénylők átlaga?