tanforum - Re: [Tf] Egyházi iskolák

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Egyházi iskolák

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Egyházi iskolák
  • Date: Mon, 08 Nov 2004 16:28:39 +0100

Üdvözletem

riki a programozo írta 8 Nov 2004 keltezésû, "Re: [Tf] Egyházi iskolák"
tárgyú levelében:

> Az egyházi tulajdonlás, pl templomok iskolák esetében azt jelenti hogy
> azokat az épületeket az illetõ Egyház hasznosítja. De az esetek legnagyobb
> részében nem "profittermelõ" épületekrõl van szó. Tehát ez nem azonos
> azzal, mintha egy telephelyet egy KFT vagy egy RT hasznosít. Nem szabad
> abból kiindulni, hogy ez a hasznosítás valami jövedelemtermelõ biznisz
> lenne.

Én meg ezt érzem csúsztatásnak. Egyszerûen nem errõl volt szó.

> Templomok esetében ugyancsak furcsa megközelités lenne, hogy
> monumentális mûemléképületek teljes felújítását azokra a templomjárókra
> hárítanák akik vasárnaponként éppen abba a templomba mennek, miközben ezek
> némelyikével egész nemzetünk, de legalábbis az adott település egésze
> büszkélkedik - hazánk nemzeti kincsét alkotják.

Iskolafenntartásról volt szó, más OT is lenne itt!

> Az állam azoknak az adójából "is" gazdálkodik akik gyermeküket Egyházi
> intézménybe iratták be. Ezeket kötelezõ megfizetnünk akkor is, ha az
> oktatás céljára elkülönített keretösszegekbõl a saját gyermekeink "nem
> semleges világnézetû" oktatására az Országos átlag alatti keretet kapunk.

A világ már csak ilyen, igaz amit írsz amint az is, hogy az állam amennyiben
egyházakat
támogat -- nem tudom, teszi-e --, akkor biza a nem egyháztagok adójából is
juttat nekik.
A nagy elosztó rendszerek már csak ilyenek, ezen szerintem nem lehet
változtatni.

> Ha én egyszer (az oktatásért cserébe is) megfizettem a törvényes
> közterheket SZJA, ÁFA, stb akkor furcsállom, hogy ezen közterhekbõl
> finanszirozott 'állami feladatok' ellátására miért kelljen engem egy plusz
> 'egyházi adóval sujtani' ?

Az volt a vita kiindulása, hogy az állam _annyit_ kíván az állami oktatási
feladatot
átvállaló egyház számára jutttani, mint a saját intézményeinek, nem többet --
és nem is
kevesebbet. Tehát az általad mint hívõ által fizetett SzJA többek között az
egyházi
iskola finanszírozására is fordítódik. (Az enyém is. Ez van! :() Szerintem az
egy másik
kérdés, hogy ha plusz forrásra van az egyházi iskola fenntartójának szüksége,
ezt
természetesen elsõsorban a Te hozzájárulásodból fedezze, ne mindenkiébõl...

> Vagy miért kelljen gyermekem oktatását rosszabb
> anyagi körülmények között biztosítani, mint a semleges világnézetû
> oktatás?

Egyfelõl éppen Te írtad elõzõ leveledben hogy az egyházi iskola világnézetileg
semleges oktatást folytat (szerintem nem azt, de mind1), másfelõl pedig nem
rosszabb!
Éppen arról van szó hogy nem _töblet_ forrást juttat az állam, csak annyit
mint a saját
intézményeinek. De miért is juttatnak többet...? Tényleg: miért tenné?

> Nem kell hogy te szeresd! Viszont van aki szereti és ezért azt választja!
> Ezt a választást viszont a költségvetési törvénynek is tiszteletben kell
> tartania.

Roppant baj lenne, ha így lenne! Az egyház és állam szétválasztásának
alapelvét
sértené!

> !!! Maradjunk az iskoláknál:
> Az állami iskolák sem azok!

Maradjunk az eredeti modatnál ha ahhoz szólunk hozzá :)) azaz: az állam
demokratikus
intézményrendszer!!

> Egyszemélyû felelõs vezetés van, az "igazgató"
> akit a fenntartó jelöl ki, a pedagógusok szavazása is csak
> véleménnyilvánítás a gyakorlatban. Ez az Egyházi oktatási intézményekben
> sem demokratikusabb.

Ez szerintem nem idetartozó :))

> Fentartott jog: hogy az adott iskolába elsõsorban a felekezethez tartozó
> jelentkezõk, illetve a felekezeti nevelés sajátosságait igénylõk kerülnek
> beiskolázásra. Ha ezekután mégis van elég jelentkezõ, akkor õket miért
> kell hátrányba hozni azzal, hogy a közpénzekbõl (amiben mellesleg az õ
> adójuk is összegszerûen benne van) megkülönböztetett módon kevesebbet
> kapjanak oktatási célra, mint a "semleges világnézetû" nevelést igénylõk
> átlaga?

Sokadszorra: ha jól értem, amit e thread-ban olvastam, akkor nem arról van
szó hogy
kevesebbet hanem hogy az eddigi gyakorlattal szemben nem többet. Azaz a
pozitiv
diszkrimináció végét jelentené ez. Ami nem azonos magával a diszkriminálással!

--
Viszlat:
Dorozsmai Karoly