tanforum - Re: [Tf] Egyházi iskolák

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Egyházi iskolák

  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Egyházi iskolák
  • Date: Tue, 9 Nov 2004 15:52:49 +0100

Nem akarok sokáig flamelgetni, (bár oktatást érintő a kérdés) mindenesetre
szerintem jópár dolgot nem olvastatok el elég figyelmesen a témában
kornyei AT kornyei.hu
által küldött info levélből. Ezek alapján egészítem ki
Dorozsmai Károly utolsó irását. (Aki a részletekre nem kiváncsi az olvassa el
ezen levél utolsó szakaszát, mert ott a lényeg)

2004. november 8. 16.28 datummal Dorozsmai Karoly ezt irta:

> Az volt a vita kiindulása, hogy az állam _annyit_ kíván az állami oktatási
> feladatot átvállaló egyház számára jutttani, mint a saját intézményeinek,
> nem többet -- és nem is kevesebbet.

Ez az amit szerintem félreolvastál (olvastatok)! Ha én jól értelmeztem
kornyei AT kornyei.hu
írását, akkor pont az "alapösszeg"-ek eddigi egyenlő
elosztású folyósítása helyett kerülne bevezetésre az új elosztás, ami a
kistelepülések és az egyházi fentartású intézmények számára jelent hátrányos
megkülönböztetést.

--- Kornyei Laszlo -tol ----
A 2005. évi költségvetés tervezete, az egységes állami normatíva - a fent
leírtak szerinti első csatorna - egységességét változtatná meg, egyebek
mellett az egyházi fenntartású intézmények rovására.
--- Kornyei idezet vege ---

Olvasd el ujra, (akár az egész levelet) ott van a lista archivumában.

> Tehát az általad mint hívõ által
> fizetett SzJA többek között az egyházi iskola finanszírozására is
> fordítódik. (Az enyém is. Ez van! :() Szerintem az egy másik kérdés, hogy
> ha plusz forrásra van az egyházi iskola fenntartójának szüksége, ezt
> természetesen elsõsorban a Te hozzájárulásodból fedezze, ne mindenkiébõl...

Igen ebben egyetértek, de amit félreértettél, hogy a költségvetési törvény
tervezet szerint nem a plussz források elvételéről, meglétéről, hiányáról van
szó, hanem az alapösszegek eddigi egyenlő elosztásának a megszüntetéséről.

> Egyfelõl éppen Te írtad elõzõ leveledben hogy az egyházi iskola
> világnézetileg semleges oktatást folytat (szerintem nem azt, de mind1),

Pont azt irtam, hogy "nem semleges" illetve hogy "a semlegesnél többet nyújt
világnézetileg". - Amikor a "világnézetileg semleges" oktatást említettem
akkor az állami intézményekre gondoltam. Olvasd vissza, lehet, hogy én
gépeltem hibásan, egyenlőre nem találom, hogy hol irtam ilyent, lehet, hogy
csak rosszul emlékszel.

> másfelõl pedig nem rosszabb! Éppen arról van szó hogy nem _töblet_ forrást
> juttat az állam, csak annyit mint a saját intézményeinek. De miért is
> juttatnak többet...? Tényleg: miért tenné?

Szerintem egyáltalán nem jelent többlet juttatást, ha az "állami" azaz
"világnézetileg semleges" oktatás országos átlagát biztosítja az "egyházi"
azaz "a világnézetileg semlegesnél többet nyújtó" intézmények számára, de
ebből is "levonja a felújÍtási kiadásokra eső részt". Tehát a levonás miatt
ez mindenképpen egy költséghatékony dolog az állam szempontjából, ugyis
mondhatnám az állam minden egyes Egyházi oktatási intézményen igy is spórol a
hasonló állami oktatási intézményekhez képest, hiszen egy állami feladat
ellátásához szükséges infrastuktúrális kiadás alól mentesül. Azaz eddig sem
volt azonos, se nem több kiadása az egyházi intézmények miatt, mivel azokon
eddig is spórolt, most még többet akar rajtuk spórolni.

Én szeretem azokat akik a mélyebb igazságokat is keresik, ezért valamilyen
lelki közösségben (Egyházban) egymásra is találnak -egynek én is tagja
vagyok-, viszont az oktatásfinanszírozás nem szabadna hogy világnézetileg
diszkriminativ legyen. Tehát amiért felszólalok, az pont az, hogy adják meg a
"világnézetileg semlegesnél többet nyújtó" intézményeknek is ugyanazt amit a
"világnézetileg semleges" intézmények is jogosan megkapnak.

> Roppant baj lenne, ha így lenne! Az egyház és állam szétválasztásának
> alapelvét sértené!

Mit sértene? Nem igazán értem!
Az Egyház és állam szétválasztása azt jelenti, hogy az állam, nem
befolyásolja
az Egyházak belső felépítését, saját vezetőválasztási gyakorlatát mint azt 40
éven át tette (Vő: ÁVO - ÁEH) vagy pl. sok évszázadon át tette (Invesztitúra
harc) illetve az Egyházak nem gyakorolnak hasonló direkt-befolyást az állami
hivatalokra nézve. Az oktatásfinanszirozás esete az, hogy ugyanazon állami
feladat ellátásáért "azonos mértékben" juttatunk-e az adófizetők adójából a
különböző világnézetű intézményeknek, vagy "diszkriminativan". Szerintem
ennek Semmi köze az Állam és egyház szétválasztásához!

> Maradjunk az eredeti modatnál ha ahhoz szólunk hozzá :)) azaz: az állam
> demokratikus intézményrendszer!!

Mi köze ennek a témának az állam demokratikusságához??? Tőlem monarchia is
lehetne ebből a szempontból, eddig nem vitattuk hogy vajon milyen
államformában élünk! Illetve minden felekezetnek a saját belügye, hogy saját
vezetőit milyen alapelvek szerint lépteti hivatalba. Ebben a témában az
oktatási intézmények finanszirozásáról van szó. Az intézményen belüli
demokráciában viszont, azt hiszem nincs sok eltérés az állami és a felekezeti
oktatási intézmények között. Mert gyakorlatilag egyik sem demokratikus
alapokra ápül. Közalkalmazotti tanács, vagy eféle demokratikus
véleménnyilvánító testület pedig majdnem mindenhol van, csak nincs sok
jogköre.

> Ez szerintem nem idetartozó :))

Az hogy az államformánk demokratikus (gyakorlatban - elméletben) talán
idetartozik? Szerintem nem.
Az oktatási rendszerünk jelenleg NEM demokratikus. Erről lehetne beszélni
ezen
a fórumon, de azthiszem ez nem kimondottan az Egyházi iskolák témába
tartozik.

A jogot pénzen mérik?

Hány forintot ér is ez a jog? Ezt meg kell vásárolni? Vagy majd levonják a
támogatásból?

> Sokadszorra: ha jól értem, amit e thread-ban olvastam, akkor nem arról van
> szó hogy kevesebbet hanem hogy az eddigi gyakorlattal szemben nem többet.
> Azaz a pozitiv diszkrimináció végét jelentené ez.

Nem szerintem nem jól értetted! Arról van szó, hogy az állam eddig is jobban
járt az Egyházi oktatási intézményekkel, de ezután még jobban szeretne járni
mert spórolni akar. De én mint állampolgár nem szeretném, ha ezen akarna
spórolni ezért TILTAKOZOM, még sok más állampolgárral együtt!