tanforum - RE: [Tf] Egyházi iskolák

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

RE: [Tf] Egyházi iskolák

  • From: Környei László <kornyeil AT kornyei.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: RE: [Tf] Egyházi iskolák
  • Date: Sun, 7 Nov 2004 21:03:24 +0100

Magyarországon a közoktatás finanszírozása három csatornán történik. Van az
állami normatív támogatás (fejkvóta), melyet minden közoktatási
feladatellátásban résztvevő fenntartó megkap. Eddig azonos összegben,
önkormányzat, egyház, alapítvány, magánszemély, stb. Vannak az úgynevezett
központosított előirányzatok, melyek feladathoz kötötten kerülnek
kiosztásra, ilyen például a megyei Közoktatás-fejlesztési közalapítványok
támogatása. A harmadik csatorna a fenntartó hozzájárulása, saját intézménye
fenntartásához. Ez utóbbi durván a működtetési költségek 30%-át teszi ki
országos átlagban. Megjegyzendő, hogy ez az összeg rendkívül eltérő. Van
ahol közel 0%, és van ahol az állami támogatás többszöröse. Az
önkormányzatok ezt a támogatást ugyanúgy a polgárok adójából - gépjármű
súlyadó, iparűzési adó, SZJA helyben maradó része stb.- fizetik, mint a
kormány a központi támogatást. Mivel az egyházaknak ilyen bevételeik
nincsenek, ezért több alkotmánybírósági határozat - szektorsemleges
feladatellátás - és a Horn kormány által a Vatikánnal aláírt szerződés
alapján, az állam, az egyházi intézményfenntartóknak úgynevezett kiegészítő
normatív támogatást nyújt. Ennek összegét úgy határozzák meg, hogy a korábbi
év önkormányzati intézményműködtetési ráfordításainak egy gyermekre jutó
átlagát (levonva belőle a beruházásra fordított összegeket ) fejkvótaszerűen
biztosítja az egyházi fenntartóknak.(A valóság ennél egy kicsit
cizelláltabb, de lényegét tekintve ilyen)
A 2005. évi költségvetés tervezete, az egységes állami normatíva - a fent
leírtak szerinti első csatorna - egységességét változtatná meg, egyebek
mellett az egyházi fenntartású intézmények rovására.

Ãœdv:

Környei L.