tanforum - Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

  • From: "Knausz Imre" <knauszi AT axelero.hu>
  • To: <tanforum AT sunserv.kfki.hu>, "Levay Gyula" <gyula.levay AT freemail.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Thu, 30 Dec 2004 00:20:15 +0100

"Az osrobbanast vagy az isteni teremtest vilagnezeti elfogultsag alapjan
fogadjuk el, vagy utasitjuk el. Egyik sem bizonyithato tudomanyosan."

Próbálom vizsgálni magam, hogy így van-e, de sehogyan sem érzem ezt találó megfogalmazásnak (ami engem illet). A hívo bizonyára világnézete alapján foglal állást a teremtés mellett. Én enm vagyok hivo, számomra ez a kérdés egyszeruen nem része az identitásomnak, és egyáltalán nem kívánok állástfoglalni benne. Mire föl tehetném? Az egyik oldalon van egy hipotézis, amely meg kíván felelni a tudományos normáknak. Esélyem sincs, hogy megértsem, de azt látom, hogy a tudósok egy része bizonyítottnak tekinti, mások hipotézisnek, de senki sincs a tudományos közösségben, aki mítosznak vagy marhaságnak tekintené. Ezért azt mondom, hogy ez egy tudományos állítás. Ez számomra nem szinonimája annak, hogy igaz. Az igazságot aligha tudhatjuk (ha nem vagyunk hivok). De egy koherens modell, amelyet a tudomány befogadott.

A másik oldalon van egy vallási állítás (amely benyomásom szerint még csak nem is mond ellent a tudományos állításnak). Ez más normák szerint igazolja magát. Szent szövegekre és általuk közvetített osi hagyományra, végso fokon az isteni kinyilatkoztatásra hivatkozik. Azt mondom errol, hogy ez nem tudomány. De ez sem a tévedés szinonimája, mert attól még simán lehet igaz, hogy tudományosan nem bizonyított. A magam részérol pl. teljesen lehetségesnek tartom, hogy egy intelligens tervezés eredménye a világ, oszintén szólva még valószínunek is tunik. Aligha van azonban olyan keresztény, aki fenti mondatom alapján hívonek tartana.

Szóval a tudomány is, a vallás is bizonyos leírását adja a világnak, meglehet, ezek idonként ellentmondanak egymásnak, én nem tudom megítélni, hogy így van-e. Bizonyára úgy van, hogy a vallások, ill. vallási irányzatok egy része szereti kiélezni ezeket az ellentmondásokat, mások inkább abban hisznek, hogy összeegyeztethetok. Az oktatás viszont a felvilágosodás óta tudományos alapokon áll, vagyis a világ tudományos leírását tanítja. Nem hiszem, hogy a világnézeti semlegesség azt kívánná, hogy a tudományos állításokat folyton szembesítsük azoknak vélemezetten ellentmondó vallási állításokkal. Mert melyik vallás állításairól is lenne szó ilyenkor? Egy ilyen magatartás éppen azt sugallná, hogy a tudomány lényege szerint ateista. Ez azonban - mint többen már rámutattak - hülyeség. Inkább arról van szó, hogy az életkor elorehaladtával fokozatosan tudatosítsuk a gyerekekben, hogy egyrészt a tudomány nem az abszolút igazság letéteményese, másrészt van egy sor nyitott kérdés, amelyekrol különbözo tudományos iskolák különbözoképpen vélekednek.

Bocsánat, a vita különbözo szálaihoz akartam egysezrre hozzászólni, és ettol talán túl hosszú és kevéssé összefüggo lett a szöveg. [Pl. folyamatosan zavar ebben a vitában, hogy egyesek szeretnék az emberiséget hivokre és ateistákra felosztani, vagy máskor hivokre és materialistákra. Szerintem mindketto durva leegyszerusítés.]

Ãœdv
Knausz Imre
knauszi AT axelero.hu
(+ MSN/Win Messenger)