tanforum AT lists.kfki.hu
Subject: Tanárok vitafóruma
List archive
- From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
- To: tanforum AT lists.kfki.hu, Levay Gyula <gyula.levay AT freemail.hu>
- Cc:
- Subject: Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag
- Date: Fri, 31 Dec 2004 12:06:14 +0100
- List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
- List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>
A sokmindenből csak egyre "harapok rá":
2004. december 30. 22.19 datummal Levay Gyula ezt irta:
> Hogy ez miert lenyeges? Azert, hogy valoban ne lasson ellentet a
> termeszettudomanyok es a(z esetleges) hite kozott. Hogy miert latna
> ellentetet?
> Mert vagy Isten teremtette a vilagmindenseget, az elolenyeket es az
> embert, vagy az anyag allt ossze veletlenszeru esemenyek lancolataban
> azza, amit ma a vilagunkban latunk. A kettot en nem tartom
> osszeegyeztethetonek. Biztos szektas vagyok! ;o)
Nem hinném, hogy ettől szektás lennél. De sajnos az olyan mesterségesen
generált szocialista demagógiából fakadó bugyutaságok mint:
"Gagarin szovjet ürhajós fent járt a felhők felett és sehol nem látta a
menyországot, tehát látjátok gyerekek, hogy a vallásos emberek milyen
hiszékenyek és buták" sajnos ide vezettek.
Nagyon sok "Mai" felnőtt gyerek- és ifjúkorában ilyen és ehhez hasonló
bugyuta
példákat volt kénytelen hallani. Úgy látom, a marxista-ateista oldal
szándékosan "szó szerinti" értelemben szerepelteti a vallási szimbolumokat,
illusztrációkat, hogy ezzel saját ateista "tudományos"-ságukat az ellentétes
"teista" gondolkodással szemben igazolják.
Ugyan ilyen bugyutaság a "lapos föld" -del és a "7-nap alatt mindent készen
megteremtett" -el illetve ezek lehetetlenségére utaló zöldfülüséggekkel
érvelni akár a vallásos hit mellett a tudományosság ellen, akár a vallásos
hit ellen a tudományosság nevében érvelni. A teremtéstörténet mondandója
szerint nem arról szól hogy a valóságban hogyan milyen sorrendben és
módszerrel teremtette meg Isten a világot. A történet egyes részeinek és
egészének (szerkezetének) szociologiai - humánetikai - teologiai mondandója
van, gondoljatok bele, ha az "ókori irodalmár" isteni sugallatra kapott
mondanivalóját nem az ókori, hanem a mai tudományosság köntösében irta volna
le bizonyára ókori hallgatói "tökéletesen hülyé"-nek nézték volna, ("méghogy
a föld gömbölyű") és az isteni üzenetet sem értették volna meg a számukra
zavaros újkori példatörténetbe ágyazva. (a levél végén rögtönzök egy kis
mini értelmezést a teremtéstörténetről, amire gondolom a bibliai
fundamentalisták az ateistákkal együtt ugrani fognak - de ezt nem kell
elolvasni, csak aki akarja, <elöre megjelölöm> mert a vita ugyanis nem erről
szól, de annyiszor előkerül a "lapos föld" és a teremtés((történet)), hogy
nem lehet megkerülni).
Isten ezer módon megterethette volna a világot, akár egyből készre is
teremthette volna (bár egy "tér-idő rendszer feletti" = "végtelen létező"
számára az évmilliók sokasága szükségszerűen egyidejüleg egyszerre létezik,
tehát a filozófiai Isten-hit által feltételezett Isten szemszögéből
valószínűleg minden egycsapásra létrejött) Ezzel szemben azt ~tapasztaljuk~
hogy az anyagvilágnak anyagi törvényeket adott, és utána engedte saját
törvényei szerint kifejlődni az anyagvilágot, (mely kvantumfizika ide-oda a
gyakorlati megfigyelő számára mégis eléggé determinikus jelleggel viselkedik)
az anyagba testesült értelem (ember) megjelenésekor pedig az embernek emberi
törvényt adott és szabad döntési lehetőséget, majd megengedte, hogy az
emberiség kifejlődjön az erkölcsi útmutatások (emberi törvény) illetve az
azokat szabadon vagy "elfogadó" vagy "megszegő" emberi magatartások sokasága
révén. Bizonyosan történt "Isteni beavatkozás" a világ tér-idő menetébe a
teremtésen kivül is, de Isten szemszögéből valószínüleg mindez egyszerre van.
És úgy látom ezek a beavatkozások egyálltalán nem érintették azt a "kapott
szabadságunkat", és azokat a törvényszerűségeket sem változtatták meg
véglegesen, amik alapján anyagvilágunk kifejlődött. Bár a kvantumfizikában
tapasztalt statisztikailag működő törvényszerűségek miatt csodálatosan
meghökkentő dolgok is lehetségesek (az anyagi törvények sértetlenül maradása
mellett is!) igaz kicsi valószinűséggel. Mégsem tapasztalunk lépten-nyomon
meghökkentő jellegű csodákat. Úgy tűnik a világ alakítása az anyagi törvények
fenntartása mellett ránk emberekre, a mi világalakító tevékenységünkre lett
bízva, Isten pedig nem akar direkte beavatkozni abba, ami a mi dolgunk. Saját
üzeneteit is általában nem közvetlenül, hanem "karizmatikus" embereken
keresztül adja át. Ilyen ma "Teréz anya" sőt magyar is van: "Böjte Csaba".
Úgy tűnik Isten azt akarja jöjjünk rá magunk mire megyünk (vagy mehetnénk)
szeretettel, vagy önzéssel, meggondoltan, vagy spontán, közösen összefogva
vagy egyénileg, elmélkedéssel vagy gyakorlati tevékenységgel.... sorolhatnám
tovább... (veszekedve, vagy véleményt cserélve, hittel reménykedve és/vagy
kételkedéssel, Őt keresve ill. befogadva, vagy Őt elutasítva ill.
elhagyva...)
- Hát a XXI. századra ilyen lett a világ és benne ez az emberiség.
(Megj.: ezek a fogalom-párok nem feltétlen jó-rossz párok csak döntési
lehetőségek egy-egy konkrét élethelyzetben)
<OFF teremtéstörténet mini értelmezés kezdete>
1.) A teremtés történet kenyérszövege (szövegtörzse) = felsorolás mi
mindenfélét is teremtett Isten, és a felsorolásban mindenhol visszatér, hogy
mindezt eredendően jónak teremtette (ebben van a lényeg szemben más ókori
teremtés mitoszokkal, ahol az istenek haragja, vagy harca a domináns és nem a
jóság mint cél)
2.) A refrénes szerkezet 6+1 napra tagolja a felsorolást = 6 nap munka után
jogos egy nap pihenőnap! (Ez az Izraelitáknál a rabszolgáknak és az
állatoknak is járt!!! - szemben más népek gyakorlatával)
3.) Sorrendiség:
-a) világosság és sötétség (a nap még nincs sehol!) A munka kezdete a fény
kezdete - azaz éjszaka pihenjünk! - Ez izraelben a rabszolgáknak is járt!
-b) nap és hold megteremtése = A környező nagy népek (pl egyiptom stb) a
napra
mint istenségre tekintettek. (üzenet: a nap nem Isten, hanem anyagi dolog!!!
a teremtett világ része pl. a szöveg nem is nevezi névvel, hanem csak úgy
említi, hogy a "nagyobbik világító" meg a "kisebbik világító" elkerülve ezzel
a környező népkenél szokásos megszemélyesítést!)
- ... lehetne folytatni de a "mini" az mini... ;-)
4.) Ember teremtése:
- a) megalkotta a föld porából = Az ember testileg az anyagvilágból
származik,
ugyanolyan építőelemekből állunk mint a világ dolgai (szén, nitrogén, oxigén
ezt ma már tudjuk, de gondolatban most az ókorban vagyunk! Ez a nagy benne)
- b) a saját lelkét lehelte belé = Az anyagban lévő "szellemiség" vagy
"értelmesség" az Istentől származik! Ennek leg kiemelkedőbb pédája az
"értelmes lény" az ember!
- c) Odavezette elé a teremtményeket, hogy elnevezze azokat = A név adás
hatalmat jelent! Isten nem maga nevezte el a világ dolgait amiket teremtett,
hanem az embernek adta, hogy alkosson ezekről szavakat, fogalmakat stb...
Megj.: Még a nap és a hold nevét sem adta meg előre Isten csak alkotott egy
"nagyobbik világítót"... (tehát az ember "nagyobb" a környező népek
istenségeinél a napnál és a holdnál stb...) A parancs: "gondozza a kertet"
szintén az ő hatalmába adja az anyagi dolgokat...
... ezt is lehetne folytatni
5.) Asszony teremtése:
- a) "Nem jó az embernek egyedül" = Egyenrangú társra vágyik (a környező
népeknél az asszony rabszolgája lett az embernek, az izraelitáknál ez
eredendően nem így akarta Isten)
- b) Oldalborda = Ugyan abból az anyagból készül mint az ember ~hús az én
husomból csont az én csontomból~ Alapvetően az egyenrangúságot fejezi ki
6.) Bűnbeesés
- a.) "Mindenről ehettek kivéve a ..." = Látszólag értelmetlen parancs, hisz
telisteli van a kert szebbnél szebb gyümölcsökkel. De isten a kert egy kis
részét "nem adja az embernek"
- b) "Evett az almából" = Isten mindent jónak teremt, az embert is, de mégis
képesek vagyunk szabadon dönteni. Isten nem akadályozta meg a fárol való
evést pedig őriztethette volna a fát, nem tette, hanem lehetővé tette, hogy
ha akar akkor egyen róla az ember. Szabad akaratunk van!
- c) "Ruhát készít nekik" = A meztelenség az ókorban nem erkölcstelenség,
hanem inkább a megvetettség, rabszolgaság, az alacsony státus, a kiskorúság
jele volt. Isten, amikor "ruhát készít" akkor ezzel szintén az ember iránt
tanusított továbbra is fennálló megbecsülését, szeretetét fejezi ki. Amikor
egy rabszolga ruhát kapott az felemelő kitüntető aktus volt, ebben a
történetben szintén a szabadságot hangsúlyozza. Gyermeki kiskorú állapotból
felnőtté tetteiért felelőssé önnállóvá válik.
7.) "Kíűzetés a paradicsomból" = véget ér a szép gyermeki világ. Isten
felvillantja a bűnök következményeit:
- a) "Uralkodni fog rajtad" = azaz megszűnhet az alapvető egyenlőség férfi és
nő között...
- b) "verejtékeddel eszed kenyeredet" = A munkát (korábban: kert gondozása)
már nem örömmel fogod végezni, hanem kényszerűséggel.
- c) "fájdalommal szülöd gyermekedet" = Nem csak a gyermek születése, de a
felnevelése is terhes feladattá válhat.
- d) (ezt korábbról olloztam át ide) "halálnak halálával halsz meg" =
Halálfélelemben fogsz élni, életed befejezése nem a boldogság reményében,
békében, hanem végső sorsod feletti gyötrelemben feszültségben fog telni.
... össefoglalva a bűnök, azaz az etikátlan magatartás mind-mind bánatot
szomorúságot szülnek.
<ON termetéstörténet mini értelmezés vége>
Remélem senkinek nem voltam terhére ezzel, lehet vitatkozni róla de az már
egy másik téma lenne. ;-) A "mini" -ség miatt mindenre nem kerülhetett sor
pláne nem lehet a történet összes tanulságát levonni. Egy biztos: Ókori
szinten nézve egy nagyon komoly, tudományosan is helytálló, gazdag emberi
tartalmú történettel állunk szemben. A mű nagyban kiemelkedik a környező
ókori népek eposzai közül, üzenete letisztult, koherens világképről
árulkodik, mely nyiltan szembefordul a környező népek filozófiai és
természettudományos tévedéseivel is. Igaz mindez leginkább filozófiai kritika
de természettudományos köntösben is korrekt az ókor szintjén persze.
--
Ui.:
-- UJ! http://hu.openoffice.org 1.1.3 NAGYON PROFI! ---
1.) DOC XLS PPT mellékletek biztonságos megnyitásához
2.) SXW SXC SXI -be tömörített mellékletekhez.
- Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, (continued)
- Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Barkó József, 12/28/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Andras Lutter, 12/29/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, riki a programozo, 12/29/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Levay Gyula, 12/29/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Knausz Imre, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas, csaba, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas, Benko Lszl, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas, Levay Gyula, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas, Levay Gyula, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas, Benko Lszl, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Levay Gyula, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, riki a programozo, 12/31/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Benk Lszl, 12/31/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, riki a programozo, 12/31/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas, csaba, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Knausz Imre, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Andras Lutter, 12/30/2004
- Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Levay Gyula, 12/30/2004
- [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Takács Henrik, 12/30/2004
- [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Simon Gyula, 12/31/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Simon Gyula, 12/31/2004
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.