Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Re: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Re: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag


Chronological Thread 
  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu, Levay Gyula <gyula.levay AT freemail.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Wed, 29 Dec 2004 10:02:19 +0100
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>

2004. december 28. 23.40 datummal Levay Gyula ezt irta:

> Mivel a teremtes - evolucio problemajat valoszinuleg nem tudjuk
> itt es most megoldani,

Ezt a problémát nem igazán szükséges megoldani, ugyanis már nyitott ajtót
döngetünk. Az evolúció feltárt tényei és az azokból származó (a szkeptikusan
értelmezett korrekt tudományosság keretében maradó) törvényszerüségek
semmiképpen nem állnak ellentétben a bibliai teremtéstörténettel. Mindkettő
egyformán igazságot közvetít. Aki szembeállítja a kettőt az követ el
mesterséges manipulációt, (mint azt tették némely szocialista tanárok az
elmúlt 40 évben - van aki ma is... - és még azt is hitték, hogy igazuk van)
megerőszakolva azzal a józan tudományt csakúgy mint a helyes vallásos
meggyőződést. A bibliai teremtéstörténet egy "irodalmi mű", refrénes irodalmi
szerkezetben, telis-tele szimbólumokkal, számmisztikával, társadalom és
vallásfilozófiai üzenetekkel, mindez úgy, hogy "természet-tudományossága"
teljesen megfelel az ókori korszerű (i.e 2000-1500) "természettudományos"
felfogás ismeretszintjének. Ma az ürszondák tapasztalataival megerősített
természettudományosság jócskán túllépett az ókori tudományosság szintjén, de
az is világos, hogy ezt a bibliai teremtéstörténet művet elolvasva és
összehasonlítva a környező népek ismert teremtéstörténeteivel előbukkan a
lényeg, azok a különbségek, amik a valódi üzenetet hordozták az akkori és a
mai emberek számára. Ezek a különbségek pedig embertudományi, és filozófiai
szemszögből mutatnak eltéréseket, Tehát az üzenet (a mű célja) is ezek
tárgyalása volt és nem pedig természettudományos ismeretterjesztés, (bár az
ókori tudomány szintjén ebből a szempontból is korrekt a mű) mint azt a
begyepesedetten marxista-ateista oktatási propaganda szajkózta. A cél
világos: a vallásos megyőződés lejáratása, aláaknázása a filozófiai
reflexióra még képtelen kisgyerekek fejében. Ez semmiképpen nem etikus
módszer.

> en inkabb visszaternek a vilagnezeti
> semlegesseg kerdesere.

Ha a semleges szót szó szerint értjük, akkor tényleg azt jelenti, hogy "sem
ez
- sem az" nem kerülhet be az oktatási intézménybe. Ha az előző levelekben
beollózott 3 bekezdést az oktatási törvény 4$ -ából ide értelmezzük, akkor
viszont a törvényalkotó célja nem a kilugozás volt, hanem a hiteles és
többoldalú bemutatása a vallásnak elsősorban kulturális értékek terén, tehát
nem feltétlen világnézeti megközelítésben.

Csak egy példát:
Pl ha iskolai "karácsony" van, akkor az hitelesen bemutatott, a karácsony
lényegét (történelmi hagyományait) tartalmazó módon történjék, és ne pedig
kilugozott módon "szovjet mintára", mint ahogy az még mindig sok-sok
iskolában szokás. Az iskolai ünnepeknek igen is van és kell lennie
oktatási-nevelési céljának, ami nem lehet a "bevásárlőközpontok" többnyire
csak formákkal szimbólumokkal operáló mindent-mindennel összemosó, az ünnep
tartalmát, lényegét teljesen meghamisító, elnagyoló, figyelmen kívül hagyó
gyakorlatának a szintjén. Ennél egy magára valamit is adó tanárnak
korrektebbnek kell lennie. Vagy inkább tényleg legyen akkor "semleges" azaz
inkább ne legyen sem karácsony az iskolában sem más. Ami van az viszont
legyen hiteles és korrekt!




Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page