tanforum - Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

  • From: "Levay Gyula" <gyula.levay AT freemail.hu>
  • To: Tanfórum levelezo lista <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Thu, 30 Dec 2004 22:45:43 +0100

Lutter Andras levelere:

> Sajnos kevesen látják pontosan, mirõl is szól a természettudomány.
Semmi gondom a termeszettudomannyal. Tudom, sokszor elkalandozunk,
de az iskolai tananyag egyes reszeivel van gondom.

> A természettudomány
> egyszerûen _modelleket alkot_ a világ leírására.
OK. Tegye. Nem kivanok beleszolni, hogy hogyan dolgoznak a tudosok.
A kerdesem az, hogy ez milyen formaban jelenik meg a tananyagban?
Modellkent, vagy tenykent?

> Távol áll tõle, hogy
> világnézeti kérdésekben állást foglaljon
Pedig allast foglal, amikor valamelyik vallas allitasaval ellentetes dolgot
fogalmaz
meg! De meg ezzel sincs semmi bajom, ha az tudomanyos igenyesseggel
_bizonyitott_ teny. Hiszen szamos pelda mutatja, hogy egyes ostoba,
vallasos,
a valosagtol teljesen elrugaszkodott allitast a tudomany a helye're tett.
A problemam azzal van, ha az oktatas a nyitott kerdesekben (feltetelezesek,
modellek alapjan) allast foglal. (Akkor is problemanak erzem ezt persze, ha
ezek az "allasfoglalasok" eppenseggel nem olyan teruletet erintenek, amirol
a vallasok is nyilatkoznak.)

Azt a fajta szabadsagot (gondolat, hit, vilagnezet szabadsagat) kellene
az oktatasnak megadnia (tremeszetesen a tudomanyos, kulturalis stb.
ismeretek atadasaval egyutt) ami Knausz Imrenek irt valaszombol
vilaglik ki. Nem irom le itt is, kerlek olvasd el ott.

> A bizonyítás matematikai
> fogalma a természettudományban nem létezik, hiszen az mindig véges számú
> megfigyelésbõl építkezik. Tehát valójában nincs olyan, hogy bizonyított
> tény.
OK. Ezzel valaszt adtal korabbi kerdesemre/ketelyemre.

> A világ kezdete, az evolúció (de akár a csillagok fejlõdése, stb.) nem
> tisztán természettudomány, mert ezekben a modellekben a múlt eseményei
> kísérlettel nem ellenõrizhetõk.
No, errol beszelek! Lehet, hogy en nem figyeltem annak idejen elegge
az iskolaban (meg most, mikor gyerekeim tortenelemkonyvet olvasom)
de ez sem akkor, sem most nem vilagott/vilaglik ki szamomra a tananyagbol.

> Még valami. Én a helyetekben nem mennék bele hitvitába
En sem forsziroznam...
> (pl. kacsacsõrû emlõs)
Ezt csak azert hoztam elo, mert szerintem a kacsacsorubol nem csak
az evlouciora, hanem a teremtore is el lehet jutni logikus erveles
alapjan...

> Amirõl szerintem érdemes lenne beszélni, hogy hol a mi helyünk
> (tanároké), hogyan viszonyuljunk a kérdéshez.
Ez lenne a cel szerintem is.

> És hagyjuk békén egymást
> világnézeti, vallási kérdésekben (miképpen azt a gyerekekkel is tesszük),
> mert felnõtt emberek vagyunk, és toleráljuk egymás ebbéli meggyõzõdését.
Bocs, ha valaki ugy erzi, hogy a vilagnezetevel kotozkodom. En azt hiszem,
hogy meg annak a feltarasa folyik, hogy egyaltalan mit jelent, es milyen
"melysegeket" erinthet a vilagnezeti semlegesseg megvalositasa az
oktatasban.

Levay Gyula