tanforum - Re: Kerettantervek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Kerettantervek

  • From: Szalayne Tahy Zsuzsa <sztzs AT aeg.c3.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: Kerettantervek
  • Date: Fri Oct 8 17:02:14 1999

Rozgonyi-Borus Ferenc wrote:

> T. Lista
>
> Zsako Laci levelehez szolnek hozza, idezem:

> Ezert kertem azt, hogy konkretan irjatok javaslatokat, mert ezekkel
> lehet alatamasztani a modositasi kereseket.

> Mit tanitsunk a 11-12. evfolyamon? Mi legyen itt alapszint?
lentebb

> Kell-e programozas 9-10. illetve 11-12. evfolyamon?
11-12-re javaslom + lentebb

> Kell-e halozati ismeret 1-6. evfolyamon?
nem

> Tanitsuk-e meg a DOS-t?
is-is: az elerheto Op. rendszeren kell megtanitani a feladatot, ha
lehet, ne a DOS-on, de ha csak az van, akkor igen (gondolni kell a
kicsi... altalanos iskolakra is)

> Mit kell ismerni es milyen melysegben a hardverbol?
annyit, hogy vasarlokent tudja, hogy mit akar, illetve ezt a tudasat
kepes legyen onnalloan fejleszteni + megertse a gep hardverre vonatkozo
uzeneteit

> Milyen alkalmazasokat ismerjen meg a diak 1-6. 7-8. 9-10. 11-12.
> evfolyamokon?

Ezt egy augusztusi szakertoi konferenciara irtam, de a fenti kerdesekre
sok szempontbol valasz:

1. Korszerusitesek a NAT-on
- a kommunikacio elegge elhanyagolt, az informatika es konyvtarismeretek
illetve minden mas teruletet figyelembe veve. Igy nincs tere a netikett,
etikett, levelezesi ismeretek, chat, icq netphone stb.-nek, illetve az
ezekhez kapcsolodo kommuniakcios szokasoknak. Nincs ido a kommunikacio
gyakorlasara, a informacio szerzes, kereses, rendszerezes gyakorlasara.
Addig nehez barmilyen oran keresesi, kutatasi feladatot adni HF-nek,
amig nincs gyakorlata az elindulasban.

- A multimedias ismeretek, reklamanyag keszitese, fenykepezes,
scanneles, eszkozkezeles szinten nem kap hangsulyt.
Bar ezeket mind be lehet csempeszni a tananyagba, a felhasznaloi lenyeg
ezeken kellene legyen. "Felkesziteni a diakokat az ELET feladataira" Ez
pedig alapjaban megfelelo kommunikacios keszseget (minden platformon) es
megjelenitesi kepesseget (onreklam, image, eloadas...) jelent. Ennek
resze a szovegszerkesztes... is.

2. Tantargy, oraszamok
Ovodas korban el kell kezdeni a hasznalatot (iranyitassal,
felugyelettel), 7. evfolyamon tantarggya kellene valnia, amikor az addig
megszerzett tapasztalatokat kiegeszitve rendszerezve kell megtanitani
(pl. gepkezelesi szabalyok, hibaelharitas alapjai, intezo, virusok,
programtipusok, altalanosan hasznalt programok -pl. office pr. csalad,
internetes alk.) es be kell vezetni elemi szinten a gepkozeli
szemleletet (programozas, algoritmus), hogy ne egy palackba zart
szellem legyen a gep. Ket ev (heti 2 ora) tanulas utan a diak kepes
arra, hogy onalloan vegezze el feladatat (azaz nem kell kozvetlen tanari
felugyelet a gepkezeleshez, lehet gyujto, rendszerezo munkat adni,
beadandokat elvarni)
A kovetkezo ket evben (szinten heti 2 ora) a temak lenyegeben ugyan
azok, csak erettebb aggyal, magasabb szinten. Pluszkent beveheto a
scanneles, fenykepezes, kepszerkesztes, hangfelvetel, vagas, lejatszas;
fax, telefon, egyeb kommunikacios formak, javasolt a 10 ujjas gepeles.
Ez a 4 eves kepzes eleg ahhoz, hogy a diak kilepve az iskola falai
kozul, onalloan alkalmazza az informatika eszkozeit munkaja soran, es
legalabb alapszinten kovesse a fejlodest (EZ MA TARSADALMI KOVETELMENY
szerintem).
Az utolso ket evben elkepzelheto kulonbozo fakultativ kepzes pl.
magasabb szintu programozas, multimedias anyagok keszitese,
reklamgrafika, ujsagiras... illetve egyeb tantargyi kooperaciok amelyek
egy-egy szakmacsoport fele mutatnak.

Tapasztalatom szerint az utolso evben tanult informatika ismereteket az
oktatasban mar nem lehet kozvetlenul kihasznalni, ezert 11. 12.
evfolyamon alapokat tanitani olyan, mintha olvasast 5-ben tanitanank es
addig csak beszelnenk rola, hogy persze nem csak hallas utan lehet
tanulni. A vegzos diak a tovabbi kb 60 evben az iskolaban elsajatitott
technikakat hasznalva fog tanulni ..., ezert az utolso ket evben
gyakorolnia kell, hogyan hasznalhatja a gepet mas targyaknal, felveteli
felkeszuleshez. Addigra mar a kezelesnek rutinszerunek kell lennie.
(Olvasasi asszociacio: 3. evfolyamon olvassak a diakok az 1. konyvet.
Elotte ket evig csak rovid szovegeket olvasgatnak. 5. osztalyra jutnak
el odaig, hogy elvarhato az onallo regeny olvasas, nem csak a kotelezot
olvassa el.)

Ahhoz, hogy az informatikai ismereteket ne informatika oran tanuljak meg
a diakok a kovetkezo felteteleknek kell teljesulnie (mindegyiknek!!!)
- a csaladok mindegyikeben legyen szamitogep (mint a vonalzo, fuzet... a
diak taneszkoze)
- minden tanar tudja magabiztosan kezelni az eszkozoket es ismerje a
modszertani lehetosegeket
- legyen minden iskolaban muszaki es felugyeleti szemelyzet (karbantarto
a gepekre)
- minden tanarnak legyen otthonaban es az iskolaban is gepe
- minden tanteremben elerheto legyen a halozat (helyi es internet)
- minden tanteremben legyen annyi gep, ahany diak hasznalna, vagy legyen
legalabb az osztalyok 25%-nak megfelelo mennyisegu hordozhato tanulogep
(laptop), hogy barmelyik tanitasi orara ki lehessen kolcsonozni. (A
tanoraknak csak egy resze lehet altalaban szamitogepes - pl. 15 perc uj
anyaghoz, de ehhez egy egesz osztalynak megfelelo eszkozok kellenek. A
tanterem ellatottsag miatt a geptermekben allando lenne az utkozes, ami
miatt tervezhetetlen a szamitogeppel segitett tanulas. Mivel ezt meg
jobban meg kell szervezni, mint egy normal orat, ha bizonytalan a
kivitelezhetosege, nem erdemes megcsinalni. Tervezni nem nagyon lehet
elore, mert az osztaly haladasanak fuggvenye, hogy pl. mikor olvastatok
angol nyelven Newton eletrajzot)
- az orak nagyreszet lehet bontva tartani, illetve barmikor megoldhato,
hogy az osztaly ket reszre bomoljon, es a ket csoporttal ket ember
foglalkozzon. (A szamitogepes csoportos oktatas maximalis letszama 20,
de a normalis csak 15, ugyanis minden diak mellett a gepre is kell
figyelni. Igy 15 szamitogepezo diak annyi figyelmet kovetel, mint 30 gep
nelkuli diak. Itt arrol meg nem is beszeltunk, hogy a szamitogepes ora
egyeni, gyakorlati tevekenyseget feltetelez es nem eloadast) Az is
megoldas lehet, ha az osztaly letszamot 20 foben maximalizaljak. Alkalmi
csoportbontas azt jelenti, hogy az osztalyt arra az orara (esetleg
mindegyikre?) ket tanar, ket teremben de parhuzamosan tanitja. Egy
terembe ugyanis nem fer be egy osztaly es ugyan annyi gep (legfeljebb,
ha a termeket egy kicsit bovitjuk, a gepeket meretet pedig meg tovabb
csokkentjuk - van ilyen, kb 2 millio Ft/db -)
- A fentieket is figyelembe veve egy diakra juto gepido heti 10 tanora
(nem egesz oran hasznalja! es ez csak az orak 1/3-a!), 3-4 diakonkent
szukseges 1 szamitogep - atlagos 500 fos iskolara ez 150 egyforman
mukodo, internetes es multimedias alkalmazasokra kepes gepet jelent) -
termeszetesen a hozza szukseges programokkal, karbantartassal...
- Demonstracios orakhoz, eloadasokhoz kb 3 termenkent szukseges egy
kivetitos gep, mely barmelyik teremben mukodtetheto
- vegul, de nem utolsosorban **minden** tanart meg kell arrol gyozni,
hogy az eddig tanitott tananyag reszbeni kihagyasaval forditson kello
idot arra, hogy a szukseges szamitogepes ismereteket megtanitsa (pl.
logaritmikus egyenletek helyett a tablazatkezeles alapjait, grafika
helyett festoprogramot...)
HA ez MIND TELJESUL, akkor jon el a kanaan, es akkor mar tenyleg eleg,
a heti 1 ora.

(Az olvasasra: Nagyon sok gyerek tud az 1. osztalyba lepve olvasni.
Azok, akiket naponta korulvesznek a kulonbozo feliratok es meg
erdeklodnek is iranta. De azert 1. osztalyban ok is elolrol tanuljak az
olvasast)

3. Ervek
- Az oktatas tarsadalmi felkeszites az eletre. A jovo gazdasaga attol is
fugg, hogy ma mit oktatunk.
- Kerdezzuk meg a szulot, mit tart fontosnak gyereke kepzesekor, mit var
el az iskoaltol
- Kerdezzuk meg a cegeket, vallalatokat, hivatalokat, kormanyzati
szerveket, milyen ismereteket varnak el, a munkaba alloktol (Szep, hogy
a magyar diak tobbet tud a francia irodalomrol, mint a francia diak, de
ennek mi haszna? 20 ev mulva Moliere-t idezve fog koldulni) Mivel az
informatika oktatas a gazdasagi szfera erdeke is, esetleg be lehetne
oket vonni az alapkepzes finanszirozasaba (pl: adokedvezmeny az iskola
szamitogepes tamogatasaert)

--
Szalayne Tahy Zsuzsa

sztzs AT aeg.c3.hu