Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Re: Kerettantervek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Re: Kerettantervek


Chronological Thread 
  • From: "Dancso" <dancso AT mail.matav.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: Kerettantervek
  • Date: Tue Oct 12 00:25:04 1999
  • Organization:

Tisztelt Listatagok!

Csatlakozom Bedo Ferenc velemenyehez:

A napokban kellett leadnunk a velemenyt a kerettantervekrol.
Osszessegeben a kezdo velemenyem az,
hogy a valtoztatas altalaban a stabilitas (minoseg!) ellen hat,
igyekezni kell tehat egy olyan tantervet kidolgozni,
amelyen nem kell 1-2 ev mulva minden kolleganak ujra dolgoznia,
csupan folyamatos tananyagkorszerusitesre lesz szukseg.

Ugy olvastam, hogy kulfoldon evekig tanuljak a
tantervkeszitest, eloszor kiprobaljak nehany vallalkozo iskolaban,
minositik a szakertok es szulok altal,
es csak ezutan kerulhet bevezetesre.
***
Az altalanos iskolai oraszamokat nezve a kovetkezoket vettem eszre:
A technikat nem talaltam a tantargyak kozott.
6.osztalyban nincs fizika
(bar ebben a korban nagyon erdeklodo a gyerek...)
7.osztalyban nincs kemia (?)
matematikat 6-8.osztalyban heti 3 oraban tanul majd
(ugyanakkor a tanterv a keszseg es kepessegfejlesztesre fekteti a hangsulyt)
foldrajz tanulmanyait a gyerek 7.osztalyban befejezi (?)
osszessegeben csokken a term.tud. targyak orai

Ami latszolag nem, vagy alig valtozott: (orakban merve)
magyar ny. es i. (5.o.-1 ora)
tortenelem (bar bovul az ismeretkor a tarsadalomismerettel)
testneveles (-0,5 ora)
enek, rajz (-0,5).

> Az óraszámot csökkenteni igyekvő törekvést magam is üdvözlöm. Sajnos
mindez
> nem párosul a tananyagcsökkentési törekvésekkel, vagy legalábbis ez
egyelőre
> nem látszik.
> A problémát ott látom továbbá, hogy az új műveltséganyaggal jelentkező
> tantárgyak csak akkor léphetnek be elfogadottan az oktatási rendszerbe, ha
> ezzel párhuzamosan más ismeretkörök, egyes ismeretei hivatalosan is
> elavultakká és feleslegessé nyilváníttatnak tanítási időt,
> óraszámot átadva, hagyva az új műveltségtartalmaknak.

Ez szo szerint szerepelt a tervben:
"korszeru ismeretkorok beemelese ... az elavultak helyere."

> A másik probléma amit látok, hogy a kerettanterv óraszámainak
"kikalkulálói"
> az informatikát már egy, a többi tantárgyhoz hasonlóan "eltantárgyiasult"
> tantárgyanak tekintik, vagyis benne csak egy leadandó ismeretanyagot
látnak.
> Pedig az informatika esetében ez nem így működik, itt az idő nagy részét a
> képességfejlesztő célú gyakorlati tevékenységekre kell fordítani.
Különösen
> igaz ez az általános iskolában, itt is az alsóbb (pl. 4-6 osztály)
> évfolyamokon.

Ezt nagyon fontos gondolatnak tartom, egyetertek!
KESO mar pl. 7.osztalyban beavatkozni
a gyerek informatikai szemleletmodjaba!
Legfontosabb feladatunk a szamitogep
helyes felhasznalasara osztonozni a gyerekeket,
nem(csak) tantargyat oktatunk,
hanem nevelunk, gondolkodasra osztonzunk,
piackepes tudast kozvetitunk.


> Bedő Ferenc
> bedof AT mail.matav.hu

Udvozlettel,
varom velemenyeteket!

Dancso Tunde
dancso AT mail.matav.hu








Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page