fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: Gyula Honyek <honyek AT gmail.com>
- To: Vankó Péter <vanko AT mono.eik.bme.hu>
- Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
- Subject: Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas
- Date: Tue, 24 Jun 2014 13:42:29 +0200
- Authentication-results: mailman.kfki.hu; dkim=pass reason="2048-bit key; insecure key" header.d=gmail.com header.i= AT gmail.com header.b=hpoq8+hZ; dkim-adsp=pass; dkim-atps=neutral
- Authentication-results: smtp2.kfki.hu (amavisd-new); dkim=pass (2048-bit key) header.d=gmail.com
Tisztelt Listatagok!
Érdekes módon a Paks2 téma elkanyarodott a fizikatanár képzés irányába.
Vankó Péter levelével teljes mértékben egyetértek. Jól mutatja a helyzetet,
hogy hány tanár szülő tiltja meg gyermekének, hogy tanárnak jelentkezzen
(ebben személyesen én is érintett vagyok). Vannak családok, ahol a sok
generációs tanári pályát választó hagyomány mostanában szakad meg.
Az a véleményem, hogy a rendszerváltáskor, vagyis 25 évvel ezelőtt lett
volna Magyarországnak arra lehetősége, hogy jó irányba terelje a
közoktatást és a felsőoktatást. Ez nem történt meg, sőt mostanra a helyzet
olyan mértékben kezelhetetlenné vált, hogy már nem lehet rajta segíteni.
Éppen 30 évvel ezelőtt kezdtem gyakorlóiskolákban tanítani (kezdetben a
Trefortban, utána a Radnótiban). Száznál több tanárjelöltnek voltam a
vezetőtanára. A mai helyzet nemcsak azért rossz, mert alig végez az
országban fizikatanár, hanem azért is, mert a manapság végzettek legjobbjai
olyanok, mint régen a közepesek voltak, és a mai gyengék annyira
tudatlanok, amire régen nem volt soha példa. Sokan abban bíznak, hogy a
visszaállított osztatlan, kétszakos tanárképzés majd megoldja a helyzetet.
Hát, nem fogja megoldani, mert gyakorlatilag nulla értelmes, jó képességű
diák jelentkezett erre a képzésre, amit sikerült mára hatéves hosszúságúra
nyújtani. Illúzió az is, hogy majd a tanárképző egyetemek fognak jó
szaktudású remek tanárokat faragni az oda jelentkezőkből. A tanárszakok
elsorvadása azzal a következménnyel is járt, hogy gyakorlatilag nincsenek
már szakmódszertanosok az egyetemeken, akik vannak, azok magukat jól tartó
hetven év körüli mestertanár legendák...
Az ELFT tanári szakcsoportja az elmúlt évtizedekben okosan, szép szóval,
következetesen, ámde teljesen eredménytelenül küzdött a fizikatanár
helyzet, illetve a fizika tanításának a megjavításáért. Mára az oktatási
kormányzat deklarálta, hogy csak a Nemzeti Pedagógus Kart tekinti
partnernek, ahova a tanároknak nem volt sem kötelező, sem önkéntes a
belépése, hanem automatikus volt a tagság. Ez nem az én viccem, hanem a
közoktatási államtitkár kijelentése. Mostantól tehát még a mikrogravitáció
is megszűnt, az ELFT tanárképzési ügyekben teljes mértékben súlytalanná
vált.
Mi várható, mire kell(ene) felkészülni? Öt-tíz éven belül olyan nagy lesz a
szaktanár hiány (először ez a fizika, kémia és testnevelői szakokon jelenik
majd meg, de utána minden más szakon is jelentkezni fog), hogy számítani
lehet arra, hogy a fizika és a kémia tantárgyak nem lesznek kötelezőek.
Felmerül a kérdés, hogy lehet-e szaktárgyakat tanítani szaktanárok nélkül.
Vannak külföldi példák, ahol próbálkoznak ilyen megoldással. A
számítógépének képernyőjét figyelő tanuló szerverekkel van kapcsolatban,
akik személyre szólóan irányítják a tanulási folyamatát, és közben
folytonosan értékelik is a diákokat. Bizonyos alapismereteket meg lehet így
tanítani. Akiről kideríti a gép, hogy tehetségesebb az átlagnál, azok
esetleg igazi hús-vér szaktanár közelébe kerülhetnek (mondjuk ez lesz a
tehetséggondozásból).
Amit itt leírtam, az teljesen idegen a magyar hagyományoktól, ennek
megfelelően a szaktanár nélküli oktatásra történő átállás minden szinten
heves ellenállásba fog ütközni. Soha nem lesz olyan oktatási kormányzat,
amely kimondaná, hogy a közoktatás helyzetében akkorák a bajok, hogy
fogalmunk sincs, hogyan lehetne ezen segíteni. Helyette majd Apáczai
Program lesz, majd annak kudarca után Trefort Program, amit majd a Kármán
Mór Program követ, és így tovább egy újabb négy éves ciklusig.
Még azt leírom, hogy miért nem látható egyelőre, hogy mekkora a baj. A
gyereklétszám majdnem felére csökkent, a természettudományos óraszám is
közel felére apadt, a csoportbontások legtöbb helyen megszűntek, tehát
jelenleg nagyjából harmad-negyed annyi szaktanárra van szükség, mint ahány
régen dolgozott. Most már csak a tantárgy teljes megszűntetésével lehet
ellensúlyozni a tanárhiányt. Szaktárgyak nélküli iskola - szaktanárok
nélkül? Ijesztő perspektíva.
És például Ausztriában, ahol jók a tanári fizetések, ott is egyre nő a
fizikatanár hiány. Vagy az Egyesült Államokban az átlag közoktatás annak
ellenére alacsony színvonalú maradt, hogy évtizedek óta hatalmas
erőfeszítéseket tesznek a javítás érdekében. Sok államban a mai napig
szaktudás nélküli tanárokra bízzák a szaktárgyak oktatását.
Vankó Péter levelére visszatérve, én sem tudok semmilyen bíztatót mondani,
annyira sötétnek látom az oktatás helyzetét.
Üdvözlettel: Honyek Gyula
2014. június 24. 11:24 Vankó Péter írta,
<vanko AT mono.eik.bme.hu>:
> *-----------------------------------------------------------------------*
> | E L F T H I R A D O |
> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
> *-----------------------------------------------------------------------*
> Tisztelt Lista!
>
> A Paks2 vitához nem szerettem volna hozzászólni, hiszen Paks2 jelenleg nem
> fizikai, tudományos, hanem durván politikai, hatalmi kérdés, ami szerintem
> nem erre a listára tartizik.
>
> A fizikatanár utánpótlásra vonatkozó felvetésre reagálok:
>
> Mi motiváljon egy tehetséges, okos fiatalt, hogy fizikatanár legyen? Én 18
> évig tanítottam középiskolában fizikát (és ma is elsősorban tanárnak tartom
> magam), de ma biztos nem mennék el újra középiskolai fizikatanárnak.
> Miért?
>
> Amikor 1991-ben két év tanítási gyakorlat után az Árpád Gimnáziumba
> kerültem, ott - az akkor is alacsony fizetések ellenére - alkotó
> értelmiséginek érezhettem magam.
> Gyakorlatilag mindenben szabad voltam: kollégáimmal saját tantervet
> írtunk, bizonyos keretek közt játszhattunk az egyes évfolyamok
> óraszámaival, természetesen magunk döntöttünk a tankönyvekről. Az iskolában
> akkor még minden osztályban bontva volt a fizika, így lehetett kísérletezni
> és mérni az órán. Összesen heti 18 órám volt, ebből 4-6 óra szakkör,
> sportkör (volt saját tájékozódási futó szakosztályom, ezen kívül
> kirándulások, evezések, biciklizések).
> Így délután volt időm a szertárban is "játszani" - a lerobbant eszközökkel
> enélkül nem lehetett volna kísérletezni. (Anélkül meg mit ér a
> fizikatanítás?) Volt olyan csoportom, ahol heti 5 óra fizika volt, így
> összesen is jóval 100 alatti gyereket tanítottam egy évben.
> Szerencsés is vagyok: sok nagyon okos tanítványom volt. (Mikola-, OKTV-,
> Eötvös-győztes és helyezett, olimpiai csapattag. Most pedig már néhányan
> fizikusként kollégáim az egyetemen.)
>
> Ma reálértékben hasonlóan kevés pénzért egy adminisztratív végrehajtó
> lehetnék. Kötött tanterv, kötött óraszámok, kötött tankönyv. Heti legalább
> 22 óra, legtöbb helyen megszűnt csoportbontás, heti maximum két óra fizika:
> ami azt jelenti, hogy kb. 400 gyereket kell egy évben tanítani (megismerni,
> osztályozni), kísérletezésre, mérésre szinte semmi lehetőség.
> Közben pedig sokszorosára duzzadt az adminisztráció, a kötöttség, a
> kényszer. Portfólióírás, kötelező NPK-tagság, betiltott tankönyvek,
> munkaidőnyilvántartás, központosítás. Lassú, korhoz kötött, bürokratikus
> előremenetel.
>
> Lehet ez vonzó egy okos, matematikában-fizikában tehetséges értelmiségi
> fiatalnak - aki ezekkel a képességekkel lehet gépészmérnök, informatikus
> vagy fizikus is? Nagy számban biztosan nem. (Az újra kötelező szakpárok
> miatt most megnőtt a matek-fizika szakos hallgatók száma. De kétlem, hogy
> közülük sokan fognak fizikát tanítani. A matematikatanítás még mindig
> sokkal hálásabb feladat a fizikatanításnál. És akkor a színvonalról még nem
> is volt szó.)
>
> Ahhoz, hogy a helyzet ne romoljon tovább, nagyon jelentós, előrevivő
> változásokra lenne szükség, de erre középtávon Magyarországon szinte semmi
> remény.
> Így marad az, hogy örülünk a mának, mert lesz még rosszabb is. :-(
>
> Üdvözlettel
> Vankó Péter
>
>
> Idézet (Horvath Istvan
> <Horvath.Istvan AT uni-nke.hu>):
>
> Kedves Kollegak,
>>
>> Tobb mindent szeretnek irni, de csak a (szerintem) legfontosabbat irnam
>> most.
>> Fontosak ezek a kerdesek es beszelgessunk is roluk.
>> De szerintem a legfontosabb, es a leghatekonyabb, az
>> lenne, ha kimuvelt fizika tanarokat tudnank felnevelni.
>> (majdnem azt irtam, hogy letrehozni)
>> Tudom, hogy ez sokunknak fontos, es, hogy az ELFT is sokat
>> munkalkodik ez ugyben (pl. anketok).
>> De ne felejtsuk el, es tartsuk szem elott, hogy ez a leghatekonyabb.
>> Nehany ezer igazan jo fizika (es mas) tanar a kozoktatasban, sok itt is
>> vitatott kerdest vinne tarsadalmi szinte is elore.
>> (megjegyzem; nem biztos, hogy a tanarral van gond, a rendszerben is
>> vannak olyan elemek, amik gatoljak a kivalo oktatast)
>>
>> Hogyan lesz sok, nagyon jo fizika tanar Magyarorszagon, arra persze sok
>> recept van.
>> Errol most nem szeretnek irni. Csak a praktikus szempontot vetnem fel.
>> El kell erni, hogy ertemes elhivatott diakok jelentkezzenek tanarnak.
>> Ez ugyben is van mar elorelepes. (talan nem 4 fo jelentkezik iden is)
>> A tragedia, akkor jon el, ha az a meg mindig tanito generacio
>> eleri a 70 evet (vagy 65-ot), es abbahagyja a tanitast.
>> Ugyanis ahhoz, hogy fizika tanarnak jelentkezzen valaki a felsooktatasba,
>> ahhoz talalkoznia kell kivalo tanarokkal.
>> Felreertes ne essek, vannak a 40 (vagy 50) alatti korosztalyban is kivalo
>> tanarok,
>> de erzesem szerint nem annyian mint az idosebben kozott.
>> Nagyon nehez egy genaracio kieseset potolni. De ha nem vigyazunk
>> kieshet egy masodik genaracio is. Az lesz majd a tragedia.
>> (a nagy gond nem is a tanari szinvonal, hanem a letszam, fogynak a
>> tanarok)
>>
>> Mit tehetunk? Sokat! Tanitjuk az ifjusagot, es megbecsuljuk,
>> megbecsultetjuk a tanarokat.
>> Esetleg beszelgetunk, akar ezen a forumon is.
>> Most csak ujra, tudatositani szerettem volna, amit ugyis sokan tudunk.
>>
>> Meg egy dolgot ne feledjunk. Mindig lehet rosszabb. Ezt az utobbi 24
>> evben is tobbszor lathattuk. Most az oktatasrol beszelek. Erre is
>> vigyazzunk.
>>
>> Megjegzes a matematika erettsegihez. 2006-ban a cseheknel megszuntettek a
>> kotelezo erettsegit matematikabol. Azt olvastam, azota mar ujra
>> visszaallitottak.
>> Erre is figyeljunk, mert ha nalunk is megszunne a kotelezo matemtika
>> erettsegi, azt
>> nem csak a matematika oktas sinylene meg.
>>
>> Tovabbi szep nyarat minden kolleganak!
>> Horvath Pista
>>
>> _______________________________________________________________________
>> Ezt az e-mailt virus- es SPAM-szuresnek vetettuk ala a filter:mail
>> MessageLabs rendszerrel. Tovabbi informacio: http://www.filtermax.hu
>>
>> This email has been scanned for viruses and SPAM by the filter:mail
>> MessageLabs System. More information: http://www.filtermax.hu
>> ____________________________________________________________
>> ____________________________
>>
>
>
>
> ----------------------------------------------------------------
> This message was sent using IMP, the Internet Messaging Program.
>
> *-----------------------------------------------------------------------*
> | A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
> | |
> | Cikk, hozzaszolas a |
> | |
> |
> fizinfo AT lists.kfki.hu
> |
> | |
> | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
> | |
> | Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo |
> | |
> | A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
> | igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
> | |
> |
> listsadm AT mail.kfki.hu
> |
> | |
> *-----------------------------------------------------------------------*
>
>
>
>
>
>
- Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról, (continued)
- Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról, Hudoba, György, 06/23/2014
- Re: [Fizinfo] Matek felmérő, sukosd, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról, Laszlo Lindeisz, 06/19/2014
- Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról, Horvath Istvan, 06/18/2014
- Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról, Andras JANOSSY, Dr, 06/20/2014
- [Fizinfo] Népszavazás Paks2-ről?, Raics Péter, 06/21/2014
- Re: [Fizinfo] Népszavazás Paks2-ről?, Hajdu Csaba, 06/21/2014
- [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Raics Péter, 06/23/2014
- [Fizinfo] Paks2, fizika, ELFT, Matematika erettsegi, Horvath Istvan, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas, Vankó Péter, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas, Gyula Honyek, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas, Vankó Péter, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Hajdu Csaba, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Attila Szilva, 06/24/2014
- Re: [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Hidas Pál, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Hlavathy Zoltan, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Attila Szilva, 06/24/2014
- [Fizinfo] Paks2, fizika, ELFT, Matematika erettsegi, Horvath Istvan, 06/24/2014
- [Fizinfo] Válasz Hajdu Csabának Paks2-ről, Raics Péter, 06/23/2014
- [Fizinfo] Újabb válaszok Paks2-ről, Raics Péter, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2-ről, sukosd, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2-ről, Hajdu Csaba, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2-ről, Gyulai József, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2-ről, Horvath Istvan, 06/26/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2-ről, Hajdu Csaba, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Paks2-ről, sukosd, 06/25/2014
- Re: [Fizinfo] Népszavazás Paks2-ről?, Hajdu Csaba, 06/21/2014
- Re: [Fizinfo] Népszavazás Paks2-ről?, Gergely Patay, 06/21/2014
- [Fizinfo] Népszavazás Paks2-ről?, Raics Péter, 06/21/2014
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.