fizinfo - Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas

  • From: Gyula Honyek <honyek AT gmail.com>
  • To: Vankó Péter <vanko AT mono.eik.bme.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas
  • Date: Tue, 24 Jun 2014 13:42:29 +0200

Tisztelt Listatagok!

Érdekes módon a Paks2 téma elkanyarodott a fizikatanár képzés irányába.

Vankó Péter levelével teljes mértékben egyetértek. Jól mutatja a helyzetet,
hogy hány tanár szülő tiltja meg gyermekének, hogy tanárnak jelentkezzen
(ebben személyesen én is érintett vagyok). Vannak családok, ahol a sok
generációs tanári pályát választó hagyomány mostanában szakad meg.

Az a véleményem, hogy a rendszerváltáskor, vagyis 25 évvel ezelőtt lett
volna Magyarországnak arra lehetősége, hogy jó irányba terelje a
közoktatást és a felsőoktatást. Ez nem történt meg, sőt mostanra a helyzet
olyan mértékben kezelhetetlenné vált, hogy már nem lehet rajta segíteni.

Éppen 30 évvel ezelőtt kezdtem gyakorlóiskolákban tanítani (kezdetben a
Trefortban, utána a Radnótiban). Száznál több tanárjelöltnek voltam a
vezetőtanára. A mai helyzet nemcsak azért rossz, mert alig végez az
országban fizikatanár, hanem azért is, mert a manapság végzettek legjobbjai
olyanok, mint régen a közepesek voltak, és a mai gyengék annyira
tudatlanok, amire régen nem volt soha példa. Sokan abban bíznak, hogy a
visszaállított osztatlan, kétszakos tanárképzés majd megoldja a helyzetet.
Hát, nem fogja megoldani, mert gyakorlatilag nulla értelmes, jó képességű
diák jelentkezett erre a képzésre, amit sikerült mára hatéves hosszúságúra
nyújtani. Illúzió az is, hogy majd a tanárképző egyetemek fognak jó
szaktudású remek tanárokat faragni az oda jelentkezőkből. A tanárszakok
elsorvadása azzal a következménnyel is járt, hogy gyakorlatilag nincsenek
már szakmódszertanosok az egyetemeken, akik vannak, azok magukat jól tartó
hetven év körüli mestertanár legendák...

Az ELFT tanári szakcsoportja az elmúlt évtizedekben okosan, szép szóval,
következetesen, ámde teljesen eredménytelenül küzdött a fizikatanár
helyzet, illetve a fizika tanításának a megjavításáért. Mára az oktatási
kormányzat deklarálta, hogy csak a Nemzeti Pedagógus Kart tekinti
partnernek, ahova a tanároknak nem volt sem kötelező, sem önkéntes a
belépése, hanem automatikus volt a tagság. Ez nem az én viccem, hanem a
közoktatási államtitkár kijelentése. Mostantól tehát még a mikrogravitáció
is megszűnt, az ELFT tanárképzési ügyekben teljes mértékben súlytalanná
vált.

Mi várható, mire kell(ene) felkészülni? Öt-tíz éven belül olyan nagy lesz a
szaktanár hiány (először ez a fizika, kémia és testnevelői szakokon jelenik
majd meg, de utána minden más szakon is jelentkezni fog), hogy számítani
lehet arra, hogy a fizika és a kémia tantárgyak nem lesznek kötelezőek.
Felmerül a kérdés, hogy lehet-e szaktárgyakat tanítani szaktanárok nélkül.
Vannak külföldi példák, ahol próbálkoznak ilyen megoldással. A
számítógépének képernyőjét figyelő tanuló szerverekkel van kapcsolatban,
akik személyre szólóan irányítják a tanulási folyamatát, és közben
folytonosan értékelik is a diákokat. Bizonyos alapismereteket meg lehet így
tanítani. Akiről kideríti a gép, hogy tehetségesebb az átlagnál, azok
esetleg igazi hús-vér szaktanár közelébe kerülhetnek (mondjuk ez lesz a
tehetséggondozásból).

Amit itt leírtam, az teljesen idegen a magyar hagyományoktól, ennek
megfelelően a szaktanár nélküli oktatásra történő átállás minden szinten
heves ellenállásba fog ütközni. Soha nem lesz olyan oktatási kormányzat,
amely kimondaná, hogy a közoktatás helyzetében akkorák a bajok, hogy
fogalmunk sincs, hogyan lehetne ezen segíteni. Helyette majd Apáczai
Program lesz, majd annak kudarca után Trefort Program, amit majd a Kármán
Mór Program követ, és így tovább egy újabb négy éves ciklusig.

Még azt leírom, hogy miért nem látható egyelőre, hogy mekkora a baj. A
gyereklétszám majdnem felére csökkent, a természettudományos óraszám is
közel felére apadt, a csoportbontások legtöbb helyen megszűntek, tehát
jelenleg nagyjából harmad-negyed annyi szaktanárra van szükség, mint ahány
régen dolgozott. Most már csak a tantárgy teljes megszűntetésével lehet
ellensúlyozni a tanárhiányt. Szaktárgyak nélküli iskola - szaktanárok
nélkül? Ijesztő perspektíva.

És például Ausztriában, ahol jók a tanári fizetések, ott is egyre nő a
fizikatanár hiány. Vagy az Egyesült Államokban az átlag közoktatás annak
ellenére alacsony színvonalú maradt, hogy évtizedek óta hatalmas
erőfeszítéseket tesznek a javítás érdekében. Sok államban a mai napig
szaktudás nélküli tanárokra bízzák a szaktárgyak oktatását.

Vankó Péter levelére visszatérve, én sem tudok semmilyen bíztatót mondani,
annyira sötétnek látom az oktatás helyzetét.

Üdvözlettel: Honyek Gyula

2014. június 24. 11:24 Vankó Péter írta,