fizinfo - Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas

  • From: Vankó Péter <vanko AT mono.eik.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Paks2 kapcsan fizikatanitas
  • Date: Tue, 24 Jun 2014 11:24:43 +0200

Tisztelt Lista!

A Paks2 vitához nem szerettem volna hozzászólni, hiszen Paks2 jelenleg nem fizikai, tudományos, hanem durván politikai, hatalmi kérdés, ami szerintem nem erre a listára tartizik.

A fizikatanár utánpótlásra vonatkozó felvetésre reagálok:

Mi motiváljon egy tehetséges, okos fiatalt, hogy fizikatanár legyen? Én 18 évig tanítottam középiskolában fizikát (és ma is elsősorban tanárnak tartom magam), de ma biztos nem mennék el újra középiskolai fizikatanárnak.
Miért?

Amikor 1991-ben két év tanítási gyakorlat után az Árpád Gimnáziumba kerültem, ott - az akkor is alacsony fizetések ellenére - alkotó értelmiséginek érezhettem magam.
Gyakorlatilag mindenben szabad voltam: kollégáimmal saját tantervet írtunk, bizonyos keretek közt játszhattunk az egyes évfolyamok óraszámaival, természetesen magunk döntöttünk a tankönyvekről. Az iskolában akkor még minden osztályban bontva volt a fizika, így lehetett kísérletezni és mérni az órán. Összesen heti 18 órám volt, ebből 4-6 óra szakkör, sportkör (volt saját tájékozódási futó szakosztályom, ezen kívül kirándulások, evezések, biciklizések).
Így délután volt időm a szertárban is "játszani" - a lerobbant eszközökkel enélkül nem lehetett volna kísérletezni. (Anélkül meg mit ér a fizikatanítás?) Volt olyan csoportom, ahol heti 5 óra fizika volt, így összesen is jóval 100 alatti gyereket tanítottam egy évben.
Szerencsés is vagyok: sok nagyon okos tanítványom volt. (Mikola-, OKTV-, Eötvös-győztes és helyezett, olimpiai csapattag. Most pedig már néhányan fizikusként kollégáim az egyetemen.)

Ma reálértékben hasonlóan kevés pénzért egy adminisztratív végrehajtó lehetnék. Kötött tanterv, kötött óraszámok, kötött tankönyv. Heti legalább 22 óra, legtöbb helyen megszűnt csoportbontás, heti maximum két óra fizika: ami azt jelenti, hogy kb. 400 gyereket kell egy évben tanítani (megismerni, osztályozni), kísérletezésre, mérésre szinte semmi lehetőség.
Közben pedig sokszorosára duzzadt az adminisztráció, a kötöttség, a kényszer. Portfólióírás, kötelező NPK-tagság, betiltott tankönyvek, munkaidőnyilvántartás, központosítás. Lassú, korhoz kötött, bürokratikus előremenetel.

Lehet ez vonzó egy okos, matematikában-fizikában tehetséges értelmiségi fiatalnak - aki ezekkel a képességekkel lehet gépészmérnök, informatikus vagy fizikus is? Nagy számban biztosan nem. (Az újra kötelező szakpárok miatt most megnőtt a matek-fizika szakos hallgatók száma. De kétlem, hogy közülük sokan fognak fizikát tanítani. A matematikatanítás még mindig sokkal hálásabb feladat a fizikatanításnál. És akkor a színvonalról még nem is volt szó.)

Ahhoz, hogy a helyzet ne romoljon tovább, nagyon jelentós, előrevivő változásokra lenne szükség, de erre középtávon Magyarországon szinte semmi remény.
Így marad az, hogy örülünk a mának, mert lesz még rosszabb is. :-(

Üdvözlettel
Vankó Péter

Idézet (Horvath Istvan
<Horvath.Istvan AT uni-nke.hu>):

Kedves Kollegak,

Tobb mindent szeretnek irni, de csak a (szerintem) legfontosabbat irnam most.
Fontosak ezek a kerdesek es beszelgessunk is roluk.
De szerintem a legfontosabb, es a leghatekonyabb, az
lenne, ha kimuvelt fizika tanarokat tudnank felnevelni.
(majdnem azt irtam, hogy letrehozni)
Tudom, hogy ez sokunknak fontos, es, hogy az ELFT is sokat
munkalkodik ez ugyben (pl. anketok).
De ne felejtsuk el, es tartsuk szem elott, hogy ez a leghatekonyabb.
Nehany ezer igazan jo fizika (es mas) tanar a kozoktatasban, sok itt is
vitatott kerdest vinne tarsadalmi szinte is elore.
(megjegyzem; nem biztos, hogy a tanarral van gond, a rendszerben is
vannak olyan elemek, amik gatoljak a kivalo oktatast)

Hogyan lesz sok, nagyon jo fizika tanar Magyarorszagon, arra persze sok recept van.
Errol most nem szeretnek irni. Csak a praktikus szempontot vetnem fel.
El kell erni, hogy ertemes elhivatott diakok jelentkezzenek tanarnak.
Ez ugyben is van mar elorelepes. (talan nem 4 fo jelentkezik iden is)
A tragedia, akkor jon el, ha az a meg mindig tanito generacio
eleri a 70 evet (vagy 65-ot), es abbahagyja a tanitast.
Ugyanis ahhoz, hogy fizika tanarnak jelentkezzen valaki a felsooktatasba,
ahhoz talalkoznia kell kivalo tanarokkal.
Felreertes ne essek, vannak a 40 (vagy 50) alatti korosztalyban is kivalo tanarok,
de erzesem szerint nem annyian mint az idosebben kozott.
Nagyon nehez egy genaracio kieseset potolni. De ha nem vigyazunk
kieshet egy masodik genaracio is. Az lesz majd a tragedia.
(a nagy gond nem is a tanari szinvonal, hanem a letszam, fogynak a tanarok)

Mit tehetunk? Sokat! Tanitjuk az ifjusagot, es megbecsuljuk, megbecsultetjuk a tanarokat.
Esetleg beszelgetunk, akar ezen a forumon is.
Most csak ujra, tudatositani szerettem volna, amit ugyis sokan tudunk.

Meg egy dolgot ne feledjunk. Mindig lehet rosszabb. Ezt az utobbi 24
evben is tobbszor lathattuk. Most az oktatasrol beszelek. Erre is vigyazzunk.

Megjegzes a matematika erettsegihez. 2006-ban a cseheknel megszuntettek a
kotelezo erettsegit matematikabol. Azt olvastam, azota mar ujra visszaallitottak.
Erre is figyeljunk, mert ha nalunk is megszunne a kotelezo matemtika erettsegi, azt
nem csak a matematika oktas sinylene meg.

Tovabbi szep nyarat minden kolleganak!
Horvath Pista

Ezt az e-mailt virus- es SPAM-szuresnek vetettuk ala a filter:mail MessageLabs rendszerrel. Tovabbi informacio: http://www.filtermax.hu

This email has been scanned for viruses and SPAM by the filter:mail MessageLabs System. More information: http://www.filtermax.hu ________________________________________________________________________________________