fizinfo - Re: [Fizinfo] Paks2-ről

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Paks2-ről

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Paks2-ről
  • Date: Wed, 25 Jun 2014 10:26:44 +0200

Kedves Kollégák!

Amikor erre a listára elküldtem azt a hírt, hogy az index.hu "szavazást" indított, pusztán információt szerettem volna közölni. Arra gondoltam, hogy hátha valaki magánszemélyként - függetlenül attól, hogy ez a "szavazás" tudományos módszertannal történik, és relevánsnak tekinthető-e vagy sem - véleményt szeretne nyilvánítani. Nem gondoltam, hogy ezzel egy ilyen hosszú vitasort indítok el. De végülis nem sajnálom, mert a viták során nagyon sok érdekes és fontos gondolat vetődött fel több kérdéssel kapcsolatban is (népszavazás, demokrácia, Paks-2 előkészítettsége, fizikatanár-képzés stb.). Kaptam is hideget-meleget magán üzenetekben azért, hogy ezt felvetettem.

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat - mint közhasznú civil szervezet - politikamentes szakmai szervezet, ezért szakmai kérdésekben foglalhat állást. Természetesen ezen a fórumon magánvélemények hangzanak el, és a magánvélemények viszont szabadok, szerencsére.

A Paks-2 kérdés nagyon összetett. Vannak energiapolitikai, nukleáris, fizikai, műszaki, biztonságpolitikai, gazdasági és általános politikai vonatkozásai is, hogy csak néhányat említsek. Ahogy Jánossy András részletezte, sok kérdésre kell választ adni. Fizikusok nyilván a fizikai, nukleáris témában tudnak szakmailag megalapozott véleményt mondani, energetikai mérnökök az energiapolitikai, villamos hálózati kérdésekhez értenek jól, közgazdászok pedig a gazdasági és pénzügyi vonatkozásokhoz.

Ahogy Raics Péter írta, az új paksi blokkokkal kapcsolatban már sok éve folynak elemzések, fizikusok, mérnökök közgazdászok bevonásával; sok ezer oldalnyi tanulmány született. Való igaz, hogy ezek a tanulmányok NEM konkrétan az AES2006-os (MIR1200) orosz blokkokra vonatkoznak, hanem sokkal általánosabbak. Persze szerepel a megvizsgált típusok között ez a típus is, de csak olyan mélységig, mint a másik 4 típus, amelyek egy tendernél szóba jöhettek (volna).

Lehet az ebben a kérdésben hozott döntést kritizálni jobbról is és balról is, szakmai, gazdasági, politikai, és még sokféle oldalról. Ugyanakkor én nem ismerek semmilyen olyan egyéb anyagot, ami a paksi kapacitáspótlás előkészítéséhez hasonló részletességgel, sok ezer oldalon bemutatná, hogy hogyan és milyen alternatívával lehetne a hazai villamosenergia-termelés több mint 50%-át az atomerőmű nélkül kiváltani. (Németországban az eddig leállított atomerőművek mindössze az ország villamosenergia-termelésének kb. 5%-át adták, és már ezzel is gondjaik vannak). Természetesen ismerek tanulmányokat a különböző - magukat zöldnek nevező - szervezetek részéről, ám ezeknek a kidolgozottsága meg sem közelíti a Teller- és Lévai-projektekben végzett elemzésekét. Azt azonban sem a fizikusok, sem a mérnökök nem gondolják - tudomásom szerint még a "zöld" oldalon sem - hogy az ország villamosenergia-termelésének 50%-át az erősen ingadozó szél- és naperőművekre lehetne bízni. Nincs, és az ország földrajzi adottságai miatt nem is lehet olyan méretű szivattyús-tározós "puffer"-erőműveket építeni, amelyek ekkora kapacitás-ingadozást ki tudnának simítani. Az "okos hálózat" (smart grid) is csak néhány százaléknyit tudna besegíteni - ha kiépítésre kerülne. A költségekről és a környezeti hatásokról még nem is beszéltünk.

Úgy látom, hogy a Paks-2 projekt elleni támadások a szakmai (nukleáris, és műszaki) oldalról áttevődtek a gazdasági (finanszírozás, hitelfelvétel), és politikai (miért orosz, és miért úgy történt a döntés, ahogy történt) térre. A gazdasági oldallal kapcsolatban azt azért nyilván mindenki tudja, hogy ha ugyanezt az energiát más módon állítanánk elő, az sem lenne ingyen, és az is súlyos eurómilliárdokban mérhető költségű lenne. Egyes számítások szerint sokszoros költségű (http://nuklearis.hu/sites/default/files/docs/KellazAtom_vegleges.pdf). Bármilyen módon is akarnánk előállítani ezt az energiát, ezeket a milliárdokat elő kellene teremteni. Ezért álságosnak és demagógnak tartom az olyan hangulatkeltést, miszerint a paksi kapacitáspótlás "minden magyar állampolgár zsebéből kivesz 300000 Ft-ot - a csecsemőket és az aggastyánokat is beleértve". Miért nem teszi hozzá senki azt, hogy "viszont, ha ugyanezt az energiát X módon állítanánk elő, akkor az Y Ft-ot venne ki"? Azért nem, mert az alternatívákra vonatkozólag nincs ilyen részletességig kidolgozott elemzés, és ha lenne, ott is valószínűleg az Y>300000 Ft reláció teljesülne (esetleg Y>>300000 Ft). Lehet valamilyen koncepciót bírálni, és lehet hangzatos jelszavakat kitalálni, de akkor megfelelő részletességgel kidolgozott, és a szakma (fizikus, műszaki, gazdasági) által elfogadott alternatívát is illene felmutatni.

A politikai döntés módjáról természetesen mindenkinek lehet magánvéleménye, de nem lenne szabad, hogy a politikáról alkotott vélemény a szakmai érvek és tények alapján alkotott véleményt felülírja. Hiszen az országnak politikától függetlenül szüksége lesz energiára 2030 után is. Ezért az ez ügyben hozott döntést szakmai érveknek kell(ene) meghatározni. Nagyon rossznak és az egész országra nézve roppant veszélyesnek tartom, hogy ez a kérdés a szakmai síkról politikai síkra terelődött, és a Paks-2 projekt a politikai csatározás tűzvonalába került. Ez a higgadt, szakmai alapokon történő döntést és véleményformálást csaknem lehetetlenné teszi.

Ez természetesen szintén csak egy magánvélemény.

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba.