Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

[Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag


Chronological Thread 
  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Tue, 4 Jan 2005 14:46:42 +0100
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>

Kedves listatagtarsak!

Sajonos a listás levelek nekem nem toltodnek le ismet, (remelem ti azert
megkapjatok oket) ezert csak a listaarchivumon keresztul tudok kapcsolodni a
temahoz.

Nem kivanom a hasznos és fontos temat mas iranyba vinni. Mivel a tananyag es
a
tankonyvek szovegenek felulvizsgalatat valoban hasznosnak tartom! Mivel a
közoktatasi intezmeny (rendszer) jo ertelemben vett vilagnezeti semlegessege
megis csak ezekben a tanayag-forrasokban objektivalodik.

Flame generalasa sem celom, ha a "sertodeseket felreteve" objektivan tudunk
errol a sok serulest es !maradando tarsadalmi torzulasokat! valamint
maradando !ertekrendi es vilagnezeti deformaciokat! okozo idoszakrol is
merleget vonni, akkor a "kivanatos tanayag-semlegesseg" tartalmának
megfogalmazasa elott látnunk kell a mai közgondolkodás torzulásainak
gyökereit. Látnunk kell miért jon letre olyan nehezen ma az a "társadalmi
konszenzus" ami alapja lehetne mind a szülő, mind a pedagógus
együttműködésének a világnézeti nevelés terén.

A mai társadalmunk világnézeti, értékrendi (és pártpolitikai - ezt
eredetileg
nem akartam ideirni) megosztottsága, polarizációja nagyon megneheziti egy
olyan világnézeti elemeket is tartalmazó de igényesen összeállított
"többoldalú" tananyag széleskörű elfogadhatóságát, ami nem a marxista-ateista
vonal folytatódása lenne. Ezt a megközelítést is csak azért fogadná el (nem
egyetértést irtam, csak elfogadást) a társadalom legnagyobb része mert az
"megszokottabb",... vagy: mert ha hivő gondolkodású is az a szülő, de "ő is
ezt tanulta a suliban" jgy egyszerűbb azt otthon neki magának kiegészítenie,
mint a látókörét kiszélesítenie, a gyermek új tankönyvéhez, mint új és
szokatlan fogalmakat megértenie.... Ha ilyen "új" azaz "a világot más
megközelítésbe helyező" fogalmakkal találkozik, akkor megy és reklamál a
pedagógusnál, hogy ezt ő nem így tanulta... Igy azt hiszem tananyagunk valódi
világnézeti "semlegessége" még sokat fog váratni magára.
KÖZBEVETÉS: (Én a 'semlegesség' szót nagyon nem érzem megfelelőnek egy
tananyagra vonatkoztatva, mivel az valamiféle minimalizmust tükröz, ami pedig
nem lehet kivánatos oktatási és nevelési cél. Nem tenné helyre azokat a
torzulásokat sem, amik mai társadalmunkat világnézetileg megosztják. Inkább
írnék "elfogulatlant", vagy "plurálist", esetleg "széleslátókörűt" a
"semleges" szó helyett. - de ez van!)
Ahhoz hogy a cél (tananyag jobbítása) eléréséra törekedni tudjunk, világosan
látni kell, hogy honnan indulunk, milyen állapotból startolunk, mint saját
helyi iskola, és mint saját mai magyar társadalom.
Egy tévedést is szeretnék tisztázni: Nem az a "semleges" megközelítés a
hasznos, (különösen középiskolában), ami a megszokott alapból indul ki, de
kihagyja a vitát okozó "cikis" témákat. (mert az gyakorlatilag, az oktatási
folyamat tehetetlenségét is figyelembe véve a materializmust-ateizmust fogja
közvetíteni) Inkább az a többoldalú, (vagy széleslátókörű) megközelítés a
célszerű ami egyaránt szóba meri hozni az "ateizmus" és az "istenhit"
dilemmáit, de nem sérti egyik irányzat létjogosultságát sem. De ezt egy
irásos tananyagban lépten-nyomon nem lehet beépíteni, illetve a szülők
részéről már ez is ellenkezést válthat ki.
Ahhoz, hogy "természettudományosan" mégis korrekt megyőződést adhasson át egy
közoktatási intézmény egésze, úgy, hogy a vallásos megyőződés kialakulását ne
gátolja, (de ne is szorgalmazza) hanem ahhoz csak megfelelő "alapot
szolgáltasson". nehéz kivitelezni. Ehhez szembe kell néznünk saját
múltunkkal, mindazzal, ami idáig vezetett, Mérlegre kell tenni szkeptikus
módszerrel azt a "közfelfogást", ami ugyan általános, de nem semleges, hanem
mesterségesen el lett torzitva a múltban. DE Mérlegre kell tenni "szkeptikus
módszerrel" azokat a babonákat is, amik a filozófiailag is megalapozott
"tudományosan is korrekt" hivő gondolkodás helyett a "hiszékenység" szellemi
igénytelenségéhez vezetettek (ál-tudományos manipulatív jelenségek) azoknál,
akik a "materialista-ateista-szocialista" eszme-rendszer bukása után
keletkezett "világnézeti űr" -ben eltévedtek (inkább: akiket eltévelyítettek
hiszékenységük miatt).

Egy olyan tankönysorozatot tartanék kivánatosnak, amit pl. "Egyházi iskolák
neves professzorai" épp úgy lektoráltak és tanítanának mint ahogy a
"szkeptikus mozgalom" képviselőinek a lektorálásán is megállja a
megmérettetést, és oktatásra alkalmasnak iréltetne. És egy "ennyire
korrekten", "széleslátókörűen", "többoldalúan" megírt tankönyv egyaránt
lehetne tananyag a "Semleges" és az "Egyházi" iskolákban is. Itt a listán nem
tudunk közös erővel ilyen tananyagot írni, legfeljebb csak egy-két (esetleg
sok-sok) vállakozó különböző szakos koléga számára tudunk szempontokat adni
hozzá. Vagy egy-egy közreadott fejezettel kapcsolatban tudunk kritikákat és
véleményeket megfogalmazni.

Ennyi bevezetés után még reagálnék Knausz Imre irására is. Ezt nem kell
mindenkinek elolvasnia, de aki Imre irását olvasta, attól kérem, hogy válasz
reakcióimat is olvassa el. Szokatlanul "<" -vel jelöltem!

--- irta: knauszi at axelero.hu [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag ---
Riki, miközben fáradhatatlanul vívja politikai harcát a listán,
eloszeretettel hivatkozik a tényekre. Hát lássunk néhány tényt.

< A tényekkel nem vitatkoznék, nem vonom kétségbe annak igazságát, amit te
< átéltél, amit te tapasztaltál... de kiegészítésként leírt "más tényekkel
< együtt" összeolvasva a te irásod nem cáfolja az enyémet, de enyém se a tied
< A kettő komplementere egymásnak. Ezért merem kiegészíteni, amit írtál:

Tény az, hogy a hetvenes évek vége óta sem a tantervekben, sem a
tankönyvekben nem volt ateista propaganda.

< a rendszer "tehetetlensége" és az iskolák "pártos" jellegű vezetése
< miatt viszont a tanítási órákon még mindíg volt.

Tény az, hogy 1986-ban formálisan is megszunt a sok helyen addig sem igazán
eroteljes szakfelügyelet, és az iskolákban majdnem bármit lehetett tanítani.

< mit értesz a "majdnem" alatt? Én 88 -ban érettségiztem (nem vagyok olyan
< öreg) és bizony azt tapasztaltam, hogy a "vallásos tanár" csendben végezte
< a semleges oktatást, míg az ateista-marxista-szocialista tanerő rendszeresen
< "ideologiai kritikával" elemezte az irodalmi műveket is. Mert hát abban volt
< gyakorlata.

Tény az, hogy a 80-as évek közepén az MSZMP tagjaként felvethettem (és nem
voltam egyedül), hogy a párttagság összeegyeztethető legyen a vallásos
világnézettel, és nem szakadt le a plafon, sot ez egy megfontolandó
gondolatnak számított. Persze nem történt áttörés, de hát itt nem is az
MSZMP-tagságról folyik a vita, hanem az iskolai oktatás szellemérol.

< Egyetértek veled! Bizonyos folyamatok elindultak, de "áttörés"
< a szellemiség terén bizony valóban nem történt. Egy két marxizmusra és az
< ateizmusra jellemző kitétel hangsúlyosból a hangsúlytalanba ment át
< de ettől még nem lett semleges az oktatás, csak kevésbé lett markáns a
< materializmus közvetítése, de ez akkor párt-taktikailag igy volt jó...

Tény az, hogy az ötvenes években valóban volt ateista propaganda, hittan
elleni harc stb. Mint a korszak oktatáspolitikája egykori kutatójának van
fogalmam arról, hogy ez mit jelentett, és mennyire nem ugyanaz volt, mint a
80-as évek szellemisége (amikor viszont tanítottam).

< Hittan elleni harc a rendszerváltást követően is volt, csak azt nem a
< legfelsőbb szinten, (pl. OM, MKM) hanem a helyi iskolai szinten
< irányították ;-) (És még van ahol mindmáig nem ért véget).
< A nyolcvanas években amikor te tanítottál én tanuló voltam. Az
< iskolánk szellemisége iskolai ünnepségekben jól lemérhető volt.
< Vörös asztalterítő - Internacionálé éneklése - Elvtársias hangvétel...

Tény az továbbá, hogy az oktatáspolitikai mai irányítói, nevezetesen Magyar
Bálint és a döntéselokészíto hátteret alkotó harmincas technokraták nem
azonosak azokkal, akik "akik a hivő tanárokat kirúgták az iskolából, akik
sok Egyházi iskolát államosítottak egyik napról a másikra tettek utcára
világnézeti alapon ezreket".

< De (Magyar Bálint neve nélkül értve, - mivel nem akarok személyeskedni)
< ezek a technokraták ugyan abban az oktatási és ideologiai rendszerben
< szocializálódtak mint én is és sokunk. Ha nem magam győződtem volna
< meg arról "kritikus módszerrel", hogy amit az Egyházakról és a Vallásról
< tanítottak az megtévesztő fél-igazságokból áll, akkor most valószínűleg
< (magamat ismerve) én is (hozzád hasonló) elkötelezett szocialista párttag
< lennék.

Mint az elozo bekezdésbol talán kiderül, engem
nem a demokratikus ellenzék bölcsoje ringatott, továbbá a legkevésbé sem
vagyok elégedett a mai oktatáspolitikával, de ez az állítás azért nálam is
kiveri a biztosítékot.

< Melyik állítás? Idézd be!

Tény az is, hogy Rákosi és az SZDSZ között egyenes összefüggést keresni nem
elsosorban a "legnagyobb ellnezéki párt", hanem az egyik legkisebb ellenzéki
párt, a Magyar Igazság és Élet Pártja retorikájának szerves része.

< Én nem kerestem (állítottam) összefüggést Rákosi és az SZDSZ között!
< Szeretnék ezennel "elhatárolódni" a velem kapcsolatba hozott MIÉP-es
< összefüggéstől

És nem
kell pártok nevét kimondani ahhoz, hogy mégértsük, mirol van szó.

< Én "értékrend" és megtörtént események alapján mondok kritikát.
< Bármilyen "Kritikát" a saját személyes "értékrendem" alapján fogalmaztam
< meg, sem a "legnagyobbik" sem a "legkisebbik" ellenzéki párt nevében
< annak szócsöveként nem vagyok hajlandó nyilatkozni.

Tény végül az, hogy a kibertér tele van olyan fórumokkal és listákkal, ahol
pártpolitikai düheiket kiadhatják azok, akiknek ez a fontos. És tény, hogy a
Tanfórum eddig nem ilyen lista volt.

< Ami nem aktual pártpolitika, hanem történelem, abból te ne (se) csinálj
< aktuálpolitikát. A múltunkkal szembe kell nézni! Ha egy sértődésmentes
< reális értékelésben párttagságod ellenére partner vagy, azt megköszönöm.
< A "semleges" intézményrendszer és a széleslátókörű oktatási anyagok
< megfogalmazásában a te világlátásodra is szükség lehet :-) Velem ellentétes
< véleményed, velem ellentétes tapasztalataid egy egészséges vita alapjául
< szolgálhatnak, ami helyrebillentheti mostani polarizált világlátásunkat.
< / Takács Henrik /

Tiszetelettel
Knausz Imre
knauszi at axelero.hu (+ MSN/Win Messenger)
http://web.axelero.hu/knauszi
http://knauszi.uw.hu
--
Ui.:
-- UJ! http://hu.openoffice.org 1.1.3 NAGYON PROFI! ---
1.) DOC XLS PPT mellékletek biztonságos megnyitásához
2.) SXW SXC SXI -be tömörített mellékletekhez.




Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page