Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

[Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag


Chronological Thread 
  • From: "Mendly Lajos" <mendlyla AT freemail.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Sat, 1 Jan 2005 20:21:25 +0100
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>

Mindenekelőtt BÚÉK mindenkinek!

Nagy érdeklődéssel és örömmel olvasom már napok óta a világnézet és az
oktatás tartalmainak összefüggéseiről kialakult vitát, ill. talán inkább
beszélgetést. Igen magas színvonalú, példamutatóan toleráns és pontosságra
törekvő megnyilvánulásokat olvasok mindenki részéről. Majdnem azt írtam:
mindkét oldal részéről, de egyre inkább azt gondolom, itt nincs két oldal.
Olyasmiről folyik a szó, amiről ritkán gondolkodunk, de amelyet alapvetően
fontos tisztázni mindenki számára, aki gyerekekkel dolgozik. Azt gondolom,
ez egy igen fontos és előrevivő, színvonalas, tisztázó célú (?), de
mindenképpen tisztázó hasznú beszélgetés. Élvezet olvasni.

Amiért billentíűt ragadtam, és hozzászólok, az a vitát olykor véleményem
szerint félrevivő, ill. más összefüggésrendszerbe helyező beszédmodor,
szóhasználat. Pl:

>De sajnos az olyan mesterségesen generált szocialista demagógiából fakadó
bugyutaságok mint: (...)
>Úgy látom, a marxista-ateista oldal (...)
Vagy valamivel korábban:
> (...)(mint azt tették némely szocialista tanárok [sic!] az elmúlt 40
évben - van aki ma is... - és még azt is hitték, hogy igazuk van)
megerőszakolva azzal a józan tudományt csakúgy mint a helyes vallásos
meggyőződést.
> (...) a begyepesedetten marxista-ateista oktatási propaganda szajkózta.
(...)

Az a benyomásom, ezzel a megközelítéssel a beszélgetést a pártpolitikai
propaganda, egy sajtótájékoztató szintjére züllesztjük. Véleményem szerint
ez ugyanis puszta címkézés, szitokszavak mágiája - ráadásul a napi
pártpolitikai propaganda nyelvezetével, egyértelműen a legnagyobb ellenzéki
párthoz kötve. Ez pedig kerülendő lenne, nemde?

Azt gondolom, sokkal fontosabb, ami a vita egyik tétje: mi álljon a
tankönyvekben, mit tanítsunk? Lehetséges-e egyáltalán olyan megközelítés,
ami a gyerekek számára valódi választást tesz lehetővé, ami befolyásolástól
mentesen készít fel egy későbbi döntésre?

Továbbá, talán új kérdéseket felvetve: fel tuduk-e mérni, pontosan mivel,
mikor "befolyásolunk" éppen? Vajon mindaz, amiről beszéltetek,
kiterjeszthető-e a természettudományokon túlra is, pl. a filozófia, az
irodalom, a művészeti tárgyak oktatási gyakorlatára is? Tudjuk-e, meg
tudjuk-e határozni, mit és hogyan "kell" pl. az Ember tragédiája vagy egy
Bach-fúga kapcsán "tanítani"? Azért tettem a "tanítani" szót idézőjelbe,
mert véleményem szerint amikor egy-egy irodalmi, művészeti alkotás kapcsán
beszélgetünk a tanulókkal, egyszerűen képtelenség lenne valamiféle taxatív
felsorolása annak, amiről a mű "szól". Akkor ki vagy mi határozza meg, mi
történjék az órán?

Másrészt: mi történjék akkor, ha történetesen nem értek egyet azzal, ahogy a
kolléga az én gyermekem (akár állami, akár egyházi) iskolájában a világot
megközelíti, történjék ez akár fizika, akár irodalom vagy etika órán? Meddig
terjed az állam (i iskola) befolyása? Hogyan kísérelhetünk meg koherens
világlátást biztosítani a családi és iskolai értékek között egy egyre inkább
elbizonytalanodó, egyre nehezebben megfogható, egyre áttekinthetetlenebb,
egyre inkább zavarba ejtően színesebb és izgalmasabb világ megismerésekor?
Hiszen mégiscsak erre kell(ene) felkészítenünk magunkat és gyermekeinket is.


Üdv, még egyszer köszönet és BÚÉK:

Mendly Lajos
mendlyla AT freemail.hu








Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page