tanforum - Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Thu, 6 Jan 2005 11:12:07 +0100

2005. január 5. 20.57 datummal
csaba AT gloner.hu
ezt irta:
>, de van itt egy fontos dolog, amire még
> nemigen tért ki a vita, mégpedig az életkori kérdés.

Én már emlegettem, hogy a többoldalú "széleslátókörű" megközelítés elsősorban
középiskolás korban nagyon fontos. (de felső tagozatban sem haszontalan
ezirányban nyitni, bár nem szabad a gyerek érettsége fölé lőni ezekben a
kérdésekben sem!)

> Ugyebár megszületik a gyerek, elkezd felnőni, és -nyilvánvalóan- a
> közvetlen környezete, azaz az esetek legnagyobb részében a szülei
> világnézetével talkálkozik először. Vajon a szülő megteheti-e, hogy rögtön
> a kezdetektől "semlegesen" neveli a gyereket?

NEM! Úgy érzem a szülő kötelessége, hogy mindazt megadja a gyermeknek ami JÓ.
Ha a vallásos világnézetet jónak tartja akkor azt kell átadnia. Ha saját maga
nem vallásos, akkor viszont egyértelműen úgy kell megtalálnia a választ az
élet (gyermek számára) "legnagyobb" kérdéseire, hogy abban ne "vallásos
szinezetű, de nem hitből fakadó" meséket vagy babonás butaságokat adjon elő,
hanem a saját világképe alapján a legkorrektebb választ, amit a gyermek még
megért.
De az sem túl nagy gond, ha megmondja, hogy nem tudja a választ. Vagy ha azt
mondja, hogy kérdezzűk meg a nagymamát, mert ő ezekről sokkal többet tud
mondani. Nem szerencsés viszont, ha a választ olyan valakitől kellene
megkapnia a gyereknek, akihez érzelmileg nem kötődik (pl. szomszéd bácsi)
mert a válasz akkor fogja megnyugtatni, ha olyantól hallja, akit szeret.

> A semlegest most úgy értem,
> ahogy az a vita során már kezd kikristályosodni, vagyis: "közvetíti a
> világnézetét, de nem foglal állást alapvető kérdésekben, mint pl. van
> Isten, vagy nincs Isten, hanem megjhagyja a választást a gyereknek" Az én
> felfogásom szerint ez egyenesen bűn lenne, mert összezavarná a gyereket.

Egyet értek veled. A világnézeti nevelés a szülőnek a kötelessége. De amikor
iskolát, óvodát választ gyermekének, akkor a megfelelő intézmény kiválasztása
révén is gyakorolja ezt a kötelességét.

<közbevetés>
(A jó értelemben vett semleges intézményrendszer számára készített "tankönyv
és a tananyag" csak a többoldalú megközelítésig mehet el, és maximum
megalapozhatja a világnézeti döntést! A tanár feladata, viszont hogy a
személyes meggyőződését a gyerekek kérdésére elmondja (és ha jól adta le az
órai anyagot, akkor kérdezni fognak!) Szerencsés, ha ő maga is kérdez tőlük:
"ti mit hallottatok erről", "szerintetek hogy is van ez" Középiskolás korban
sok diák már érettebb arra, hogy világnézeti párbeszédben vegyen részt. Nem
szabad ezt az igényt elaltatni, ha igény van rá, akkor bele kell menni.
Fontos hogy a párbeszédben megismerje a világnézeti párbeszéd használatos
fogalmait... (szerencsére mindannyian tanultunk filozófiát, de sokszor
hétköznapibb fogalmakat használva kevésbé kerüljük ki a lényeget, és kevésbé
leszünk körülményesek.)
</közbevetés>

> [...]
> hogy hol van az, aki meghalt, és hasonlók. Beszéltem neki a mennyországról.
> Ő ezt nyilván készpénznek veszi. De mit is mondhatnék mást? "Döntsd el
> Te?", vagy "Ne kérdezz ilyeneket, majd kitalálod magad?" vagy: "Szerintem a
> mennyországban, de kérdezd meg a szomszéd bácsit is, mert szerinte máshol,
> és fontosnak tartom, hogy az ő nézetét is ismerd?" Nem is tudom, nem
> vallásos ember vajon mit mond erre? Vagy pl. ilyen kérdésekre, mint: Ki
> lakik a templomban? Ki az az Isten? Mi az a végtelen? stb., stb... (Ez
> utóbbiak persze már nem a 3 éves kislányom, hanem a bátyja kérdései:-)) )

Ez tényleg érdekelne mit mondana ezekre egy marxista-ateista meggyőződésű
szülő, úgy, hogy igazat is mondjon, és a gyermekét se keverje össze. (Persze
azt bármikor bármire mondhatja, hogy "nem tudom" viszont akkor is
megválaszolatlan marad a kérdés.)

> Ha igazam van, márpedig elég biztos vagyok az igazamban, akkor hol, mely
> életkorban van a határ, ami után már nem szabad ilyen egyértelműen állást
> foglalni, hogy a gyerek választani tudjon? Nyilván ez a gyerek
> egyéniségétől is függ.

A gyermek ilyen kicsi korban is maga akar "tudni" mindezekről, és nyugodj meg
ha találkozik a szomszédbácsival akkor őt is meg fogja kérdezni. Sőt közölni
fogja vele, hogy nincs igaza, mert apu (vagy anyu) mást mondott. De azt sem
fogja elfelejteni amit a szomszédbácsi mondott. A kisgyerek számára az
igazság még egyenlő a szeretettel. Szerintem szabad és kell egyértelműen
állást foglalni az élet minden korszakában, arról amiben önmagad előtt
bizonyos vagy. Persze, ha valamiben önmagad sem vagy biztos, az már más
kérdés, ez esetben kisebb hiba azt mondani, hogy "nem tudom", mint olyat
mondani amivel nem értesz egyet.
Érettebb gyermeknek valamivel jobb megoldás, ha azt mondod, hogy ez nehéz
kérdés, és neked is utána kell járnod, de honaputánra fogsz válaszolni. Ha
fontos a kérdés számára, akkor úgy fogja várni a választ, mint a jutalmat. És
neked van időd, hogy utána járj a dolognak. Beszélj a pappal, tanítónénivel
stb. vagy elolvass valamit a felvetődött kérdésről...

> Szóval még egyszer: Ha valaki nem kap egy szilárd világnézetet
> gyerekkorától kezdve, szerintem sokkal kevésbé tud később jól dönteni, mert
> egyszerűen nem lesz alapja a döntésének, és ide-oda fog csapongani, sőt:
> sokkal inkább ki lesz téve a különböző szekták és ordas nézetek
> képviselőinek.

Társadalmi méretekben is igaz! A marxista-ateista rendszer bukása óta van egy
"világnézeti űr", amibe sajnos a "babonaságok" tolultak be. Sajnos a
"tudományos igényű gondolkodásba" vetett bizalom le lett járatva. (Ezt egy
készülő ~semlegesebb~ tananyagnak ismét helyre kellene állítnaia!) Az
"ál-tudományok" pedig addig is szépen aratják az áldozataikat sorsokban és
forintokban is mérve. (mennyit költünk horoszkópra? Azt mondod te semmit!
Tévedsz! Pl. a műsorujság és sok más lap akár 5 % ban is horoszkópot
tartalmazhat. Ezeket te is megveszed,sőt kifizeted!)

> Tehát egyelőre nem tudtál meggyőzni, továbbra is úgy gondolom, hogy sokkal
> jobb az, ha egy, azaz e g y világnézetet "kap" a gyerek, a lényeg, hogy még
> véletlenül se akadályozzuk meg, illetve tudatosan ne akadályozzuk meg, sőt,
> segítsük elő, hogy amikor már képes arra, hogy átgondoltan dönteni tudjon,
> akkor ehhez minden szabadsága meglegyen.

Itt a lényeg! A világnézeti jellegű kérdésekre adott egyértelmű világnézeti
válaszaid nem veszik el a szabadságot, de ahogyan a kicsi gyerek a "szomszéd
bácsi" véleményét a szülei oldaláról vizsgálja, úgy kamaszkorban is fontos
hogy a kételyeit és kérdéseit egy szilárd pont köré rendezve tisztázhassa. Ha
vitatkozni is fog szüleivel bizonyos kérdésekről ebben a vitában is fontos
számára, hogy szülei mit gondolnak (akár ellentétesen, mint ő).

> Szerintem a gyerek felnőtté
> érésének a része az, amikor pl. rájön, hogy a szülei is gyarló emberek, nem
> tökéletesek, hibáznak, stb. Ugyanígy rá fog döbbenni a gyerek, hogy mindez
> igaz a szülei világnézetére is. Pontosan ez a kamaszkor értelme szerintem.
> De ha addig nem kapott egyértelmű képet a világról, akkor mi fog
> megkérdőjeleződni benne??

vagy "nihilista" és "agnosztikus" fejek? akik azt mondják "nincs igazság"
"minden mindegy" vagy: "úgy sem lehet eldönteni", "hülyeség"...
(ezt nem kötözködésből írtam!)
Amiben az "ateistákkal" és a "szkeptikusokkal" nagyon egyetértek csakúgy mint
a "vallásosakkal", hogy mind azt gondolják van igazság, lennie kell és nincs
több igazság csak egy, amit keresni és kutatni az emberiség leg nemesebb
feladata.

> a kérdésem, melyre várom válaszod (válaszotokat):
> mikortól?

Szerintem a többoldalú, széleslátókörű nevelés igazi helye a középiskola.
Illetve ezirányban nyitogatni kell már a felső tagozatban is, de nagyon
odafigyelve a gyerekek érettségére, mert nincs mindegyikük egyszerre
felkészülve arra, hogy a kapott látásmód a megfelelő helyre kerüljön a
fejecskéjében. A legjobb, ha az a nevelő akit szeret a tanuló a személyes
gondolatait a gyermek kérdésére válaszolva el meri mondani, megkérdezve tőle
is, hogy ő mit tud, mit gondol ezekről.

> És ad-e biztos érzelmi alapot a rögtön a kezdetektól
> alternatívákat kínáló nevelés?

Az alternatívák ha egy családban vannak különbözően gondolkodó felnőttek,
akkor úgy is megjelennek. Kezdetben úgy is azzal a felnőttel fog egyetérteni
a gyerek, akihez jobban kötődik. Bár szerencsés, ha a szülők közös
megegyezéssel és egymás megyőződése iránti tisztelettel előre megbeszélnek,
egyeztetnek bizonyos kérdéseket. Sokszor, ha ugyan azt de más szavakkal, más
megközelítésbe mondják a szülők, a gyerek az egyiket akkor is hazugságnak
gondolja, mert "anyu mást mondott", pedig csak anyu másképp mondta.

> Tudom, hogy most összemostam egymással a szülői és a tanári nevelést, de
> épp a kisgyermekkorról van szó, amikor ez egyébként is összemosódik, vagy
> össze kellene, hogy mosódjon.

Alapvetően kétféle nevelés van:
Vallásos és ateista. Sok vallásos szülő is ateista módon nevel, amikor
elhallgatja a világnézeti dolgokat gyermeke elől. És erre vagyunk beállítva,
hisz egy olyan korszak áll mögöttünk, ahol a vallásról hitről nem volt
tanácsos beszélni (otthon sem, nehogy a gyerek elszólja megát) Igy nincs
vallásos beszédkultúránk. Munkahelyi, vagy más környezetben ha a vallás
szóbakerül és valaki meghallja, azt gondolja itt egy AGITÁTOR. A világnézeti
párbeszéd pedig egy egészséges társadalomban normális dolognak kéne hogy
számítson. Erre az érettségre pedig csak világnézeti neveléssel lehet
eljutni. (Kevés a toleranciára való nevelés! - Az "igazság keresésére való
vágy" kilalkitására való nevelés lenne a kivánatos cél.)