tanforum - Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

  • From: <csaba AT gloner.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Mon, 3 Jan 2005 12:21:56 +0100

Először is: Köszönet érte, hogy világos kérdéseiddel próbálod visszaterelni
a vitát az eredeti mederbe! Remélem, sikerül!

>Azt gondolom, sokkal fontosabb, ami a vita egyik tétje: mi álljon a
>tankönyvekben, mit tanítsunk? Lehetséges-e egyáltalán olyan megközelítés,
>ami a gyerekek számára valódi választást tesz lehetővé, ami befolyásolástól
>mentesen készít fel egy későbbi döntésre?

No itt van a kutya elásva szerintem. Nem, nekem egyre inkább az a gyanúm,
hogy nem lehetséges, ilyen tananyag nincs. Mégpedig azért nincs, mert ha a
tanyanyag valóban teljesen "befolyásolásmentes" lenne (Más kérdés, hogy
valószínűleg ilyen 100%-osan nem létezik), akkor nem készít fel a döntésre,
ha viszont befolyásol, akkor ugyebár nem felel meg a "befolyásolásmenteség",
nevezzük ("világnézeti semlegesség"-nek) követelményének.

Szerintem a gyermek későbbi döntése tekintetében nem baj, ha egy tananyag
befolyásol, a lényeg, hogy egy világnézet hiteles ismereteit közvetítse,
aztán ha a gyerek később egyre eszesebb lesz, és kezd felnőttesen
golndolkodni, majd el tudja dönteni, hogy ő ezen az úton halad tovább, vagy
letér róla.

Ha ez így igaz, akkor nincs értelme a világnézetileg semleges oktatásnak,
mert az egyszerűen nem közvetít értékeket, és így nem elősegíti, hanem
akadályozza a diákokat a későbbi döntéshozatalban.

Boldog új esztendőt mindenkinek!
Glóner Csaba