Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag


Chronological Thread 
  • From: "Levay Gyula" <gyula.levay AT freemail.hu>
  • To: <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] RE: Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Mon, 3 Jan 2005 19:05:48 +0100
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>


From: Glóner Csaba

> >Azt gondolom, sokkal fontosabb, ami a vita egyik tétje: mi álljon a
> >tankönyvekben, mit tanítsunk? Lehetséges-e egyáltalán olyan megközelítés,
> >ami a gyerekek számára valódi választást tesz lehetővé, ami
befolyásolástól
> >mentesen készít fel egy későbbi döntésre?
>
> No itt van a kutya elásva szerintem. Nem, nekem egyre inkább az a gyanúm,
> hogy nem lehetséges, ilyen tananyag nincs. Mégpedig azért nincs, mert ha a
> tanyanyag valóban teljesen "befolyásolásmentes" lenne (Más kérdés, hogy
> valószínűleg ilyen 100%-osan nem létezik), akkor nem készít fel a
döntésre,
> ha viszont befolyásol, akkor ugyebár nem felel meg a
"befolyásolásmenteség",
> nevezzük ("világnézeti semlegesség"-nek) követelményének.
Szerintem sem lenne helyes üres, "befolyásolásmentes" tananyagot eloallitani
es oktatni. Velemenyem szerint "az oktatas" akkor is lehet semleges, ha
kozvetit vilagnezetet.
Csak ne _egyet_ kozvetitsen, es ne legyen elfogult. Azt sem erzem
problemanak, ha nincs patikamerlegen kimerve a humanizmus, idealizmus,
materializmus stb. ara'nya.

> Szerintem a gyermek későbbi döntése tekintetében nem baj, ha egy tananyag
> befolyásol, a lényeg, hogy _egy_ világnézet hiteles ismereteit közvetítse,
A pontossag kedveert: az _egy_-gyel vitatkozom, mint feljebb is olvashato.
Az _egy- vilagnezet kozvetitese, meg ha hiteles is, az olyan, mint amikor
"sinre teszed" a gyereket. Nem kell gondolkodni, nem kell kerdezni, nem
kell a miertekkel foglalkozni - mi mindent atgondoltunk, eldontottunk
helyetted, mi tudjuk, hogy mi lesz neked jo - te csak gurulj, amerre visz a
sin.

> aztán ha a gyerek később egyre eszesebb lesz, és kezd felnőttesen
> golndolkodni, majd el tudja dönteni, hogy ő ezen az úton halad tovább,
vagy
> letér róla.
Ha helyesen ertelmeztem az _egy_ szot az elozo fel mondatodban, akkor
eppen ezt nehezited meg. Azt, hogy tudjon mas lehetosegrol, azt, hogy tudjon
merlegelni es igy vagy ugy - szabadon - donteni.
Ilyen elozmenyekkel ugyanis az is egy komoly lepes a reszerol, hogy el tud
kezdeni ketelkedni az "egyedul udvozitonek", egyedul letezonek tanult
szemleletmodban.
(Ezert irtam, hogy bar nem keresztenyseg, megis egy komoly lepcsofok
a szabadsag fele, amit Knausz Imre irt, nevezetesen, hogy lehetsegesnek
tartja, hogy "intelligens tervezés eredménye a világ". (Persze azt nem
tudom, hogy o honnan indult.))
Ehhez egy joval nagyobb lokes, befolyas szukseges egy - egyoldaluan,
vilagnezetileg elfogultan kepzett - embernel (akinek esetleg az is botrany,
hogy van mas lehetoseg, mint amit eddig ismert), mint egy olyan embernel,
aki ismeri a "valasztekot".

> Ha ez így igaz, akkor nincs értelme a világnézetileg semleges oktatásnak,
> mert az egyszerűen nem közvetít értékeket, és így nem elősegíti, hanem
> akadályozza a diákokat a későbbi döntéshozatalban.
Ld. az elso hozzafutesemet. Szerintem nem csak a "befolyásolásmentes"
tanagyag lehet semleges, hanem az is, amelyik megismertet az
alternativakkal.
Attol lesz semleges, hogy nem foglal allast es mindegyik alternativat
korrektul tarja a deakok ele.

Egy ilyen szellemu oktatasnak tovabbi elonye/kovetkezmenye lenne, hogy
gondolkodni/ertelmezni tantitana meg a gyerekeket, nem magolni. Belefasult,
kiabrandult tizenevesek helyett kreativ "elmek" hagyhatnak el az
iskolapadot.
(Bocs az altalanositasert, csak tendenciakra gondolok.)

Levay Gyula





Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page