fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: "dr. Honyek Gyula" <honyek AT gmail.com>
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Tue, 28 Dec 2021 21:18:16 +0000 (UTC)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bizonyara ugysem olvassak vegig az igen hosszura nyult levelemet, ezert mar
itt az elejen barkinek felajanlok egy palack finom rekasi szaraz voroset, aki
ebben a palyadijat nyert kiserletben talal legalabb harom olyan lenyeges
kiserleti mozzanatot, amely a helyes merest segitette elo.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kedves Gyula!
Erdekes kiserlet, meg erdekesebb a magyarazat, en nem ismertem!
Az elso kerdesem: hany testrol van szo? A papir nem test az anyagi pontra
levezetett torvenyek ertelmeben, raadasul a legnyomas a konyvhoz szoritotta.
A kreta all a legkozelebb az anyagi ponthoz, de itt a konyv+papir is
elfogadhato.
A masodik kerdesem: mit ertesz azalatt, hogy egyszerre engedjuk el a ket
testet? Valamikor szoksegem volt szinkron elengedesre, mar akkor sem hittem
benne, ezert 5 ms-os villantasi intervallummal keszitettem stroboszkopos
kepet egy muszaki baratom aranykeze szinkronjarol. Az eredmeny ±(15-20-30) ms
a "szinkron" elengedo mozgas emberekkel nem realizalhato, elektromagnesekkel
oruljunk a ±1 ms-nak, de a kikapcsolastol a vegrehajtasig mi 8-15 ms-ot
mertunk.

A harmadik kerdesem. Valaki felvetette a fempenzzel teli es az ures
gyufasskatulya szabadesesenek lathato idokulonbseget. Vegre, egy igazi
kiserlet! Persze, en mar ilyet is mertem, es kiderult, az esesi idok kozott
30-35 ms van az acelgolyo javara, de a ful csak 50 ms-os intervallumot erez
ket kulon koppanasnak, a szem 100 ms-ot. Probald ki!
En is csatlakozom Raics Peterhez abban az oromeben, hogy karcsony es az ev
vegi unnepek idejen ilyen sokan mondtak velemenyt egy tizeveseknek keszult
Termesztismeret tankonyv egy bejegyzeserol.
Marad a kerdes-keres: Hogyan kellett volna megfogalmaznia az eredeti konyv
szerzojenek a csatolt allomanyban szereplo harom keret szoveget. A tizeves
gyermek eszevel miert nem fogadhato el a megfogalmazas, amit szamtalan
kiserlet is igazol. Termeszetesen, itt a valoban elvegzettekre gondolok.

Ez a resz a kiserleteim es az allitasaim komolysagarol szol
-------------------------------------
Nem mindig voltam ilyen "okos"! Meg a '90-es evek legelejen, az elektronikus
stroboszkopom ms-os felbontasu, a kiserlet vezerlesevel szinkron idoalapot
kapott. Elotte nagyon belebuktam az 1981-ben szabadalmazott analog
kronometerem hasznalataba, ugyanis hiaba merte elkepesztoen pontosan (sajat
tervezesu kvarcetalononnal ellenoriztem meg beljebbrol igy nez ki), a g nem
jott ki!

Itt kezdodik (az egyik) butasagom tortenete. Ket fenysorompoval dolgoztam,
fotodiodas, gyors eszkozok voltak, de a golyo "csucsatol" csak legkevesebb
fel mm-re tehettem a fenysorompot. Mit szamit az a 0.5 mm, elhanyagolhato az
esesi idohoz kepest. Igy van, de az ott elllazsukalt ido mar egyaltalan nem,
ugyanis a 10 ms nagyon nagy hiba a 100-200 ms-hoz kepest. Rajottem, hogy ket
fenysorompoval nem lehet szabadesest merni (harommal meg annyira sem, igy
maradt a sikeres egy fenysorompos megoldas - nem tevedes).
Ekkor jott az otlet a stroboszkoppal. Megszuntettem a kezdeti tavolsagot, az
EM feszultsegenek a kikapcsolasakor (kozpontilag a PC-vel) villantottam
egyet, a golyo nem indult el nehany ms-ig a remananecia es sok mas
visszatartotta. Az elengedesi idot beszamitottam a masodik villantasig tarto
idobe, ezt kvarcpontossaggal ismertem. Szuletett egy kiserlet, amely egy
meressel rogton ket ismertelent tartalmazott, vagyis nem jo semmire.
Megoldottam.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ket evtized alatt szamtalanszor vegeztem el a kiserletet, az adysokkal a
varadi Ro-Hu diakokkal, a debreceni Kossuth Gimnaziummal, es az Egyetemmel
is. Az FSz ezzel nyitotta meg az internetes mellekletet, ott elmagyarazom,
hogyan sikerult, magam sem hiszem.
Ez a kis dicsekves igy kapcsolodik a temahoz. Nyolc meroallomas volt, magas
allvanyok, amelyek korulbelul ugyanabban a magassagban tartottak a golyot. A
PC kikapcsoltatta a teremvilagitast, en elkialtottam magamat, "Indul!", mar
csak az valaszolhatott, aki nem volt keszen, ekkor vartam, majd Start! A PC
kikapcsoltatta az EM taplalasat, a masodik villantaskor a diakok a szemukkel
"lefenykepeztek" a golyo helyet, majd ossze-vissza pattogtak a golyok
(mas-mas magassagrol estek). Ilyen az, amikor az ember olyasmirol beszel,
amit addig nem latott. Igy gondoltam, de a valosag egyetlen, nagyon eros
koppanas volt!

A kis idokulonbsegeket az ember nem kepes erzekelni! Nagy sebessegu filmen,
fotokapus-oszcilloszkopos vagy tobb csatornas idokozmerokkel igen, de az
ember szeme-fule igen tavol all ezektol!

Megtanultam: olyanrol nem mondok velemenyt, amit nem lattam, de arrol sem,
amit nem csinaltam. Talan ez a pergesnek hitt golyoerkezes volt a legnagyobb
mellefogasom.
Most is nosztalgiazva gondolok a nagyon intenziv labororakra, szinte most is
beleizzadok a figyelesbe, a villantasi idokozok pontos beallitasara, az Indul
utani soha el nem kepzelt feszult csendre, a diakok felenk bevallasara,
amikor nem sikerult beallitani a golyot, vagy ingott az allvany...  Ekkor
ertettem meg, hogy barmilyen nehez is a feladat, ha erdekes, mindenki
szivvel- lelekkel csinalja. Olyat mertek, amit senki mas nem latott! Mertek a
merhetetlent!

Udvozlettel, Istvan

On Tuesday, December 28, 2021, 07:13:10 PM GMT+2, Gyula Honyek