fizinfo - Re: [Fizinfo] Két (hosszabb) megjegyzés a 2020 évi fizikai Nobel dij kapcsán

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Két (hosszabb) megjegyzés a 2020 évi fizikai Nobel dij kapcsán

  • From: György Szondy <gyorgy.szondy AT gmail.com>
  • To: Wolf Gyorgy <wolf.gyorgy AT wigner.hu>
  • Cc: "Szabados,L." <lbszab AT rmki.kfki.hu>, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Két (hosszabb) megjegyzés a 2020 évi fizikai Nobel dij kapcsán
  • Date: Fri, 19 Feb 2021 06:55:24 +0100

Tisztelt Wolf György!

Köszönöm a korrekt válaszát.

Levelében azt írta:" Egy átparaméterezés nem változtatja meg az elmélet
fizikai tartalmát, legfeljebb könnyebben érthetővé tesz, esetleg intuíciót
ad paradigmaváltásra. "
Én is így gondolom, ez az egyik oka az állításomnak, miszerint a
Schwarzschild (standard) koordináták félrevezetőek. Az általam propagált
fizikai tartalmat erősíti a Schwarzschild fekete lyuk geometriájával
ekvivalens forgási ellipszoid, mely ugyanezt a képet mutatja (az
Einstein-Rosen hidat), valamint az általam emlegetett emlegetett
Kruskal-Szekeres koordináták is.
Ahogy Ön is említette: a koordinátázás még nem fizika. Ez igaz az
Eddington-Finkelstein koordinátázásra is. Mindkettő nem lehet helyes.

A másik vizsgálandó kérdés az Általános Relativitáselmélet érvényessége: az
ekvivalencia elv, melyre az Általános Relativitáselmélet épül, egy olyan
kis térrészben érvényes, ahol a gravitációs tér homogénnek tekinthető,
pontosabban helyettesíthető egy gyorsuló koordináta rendszerrel. Ez a
feltétel az eseményhorizontnál nem teljesül, így ez kérdésessé teszi az
elmélet alkalmazhatóságát az eseményhorizont környezetében. (Ingoványos
talaj)

Végül pár szó a sajátidőről. A sajátidő az időmérés egy önkényes
definíciója. Valójában azt jelenti, hogy az idő="amit az atomóra mutat".
Hogy ez mennyire így van, azt Robert Dicke "Mach's Principle and Invariance
under transformation of Units" 1962-es híres cikkében elég szemléletesen
mutatja be. Íme:
[image: kép.png]
Itt a hidrogén atom mérete helyett/mellett nyugodtan gondolhatunk az atomi
frekvenciákra, vagy a nyugalmi tömegre is.

Nos ez a lokális időfogalom, a sajátidő, a gyakorlatban teljesen
alkalmatlan globális mérésekhez/leírásokhoz.
Gondoljunk bele, mekkora káosz lenne, ha a GPS órák a sajátidőt mutatnák,
és nem lennének egy koordináta időhöz szinkronizálva.
Az égi mechanika (vagy a geodézia) teljesen más időfogalmat használ a
leíráshoz, illetve a méréshez. Az ő leírásukban atomórák sebessége
(Novobátzky leírásában a nyugalmi tömeg) változik a gravitációs potenciál
függvényében. És így képesek pl. cm-es pontossággal tenger szint feletti
magasságot mérni. A lényegi különbség nem a közelítés használatában, hanem
a használt idő fogalomban van.

Azt írta:
"Minden bizonnyal nem ez lesz a végső elmélet, de a kvantumos effektusokat
nem látjuk. Léteznek az ált. rel-nek módosított elméletei is, de egyelőre
ezekre sincs semmi jel."
Évek óta ezekre a jelekre, illetve elméletekre igyekszem felhívni a
figyelmet. Mérsékelt sikerrel.

Azt is írta: "Indoklás nélkül nagyon lehúzta Szabados cikkét"
Egyrészt feltétel nélkül elismertem, hogy Szabados László nagyon ért az
általános relativitáselmélethez, és nem kétlem, hogy amit leírt az
matematikailag helyes és szabatos.
Másrészt viszont érzésem szerint elég pontosan leírtam (mint 7 évvel
ezelőtt is), hogy az egész fejtegetéssel mi a probléma.
Nem Szabados László cikkét húztam le, hanem egy általánosan elfogadott,
ismereteim szerint teljesen hibás elképzelést kérdőjeleztem meg. Ismét.
Indoklással.
Azért Szabados László cikke került célkeresztbe, mert ő volt az, aki vette
a fáradságot, és ebben a témában kompetens módon, "szabadidejét nem
sajnálva " helyreigazítással élt.
Köszönet és tisztelet ezért.
Ugyanakkor én éppen így kötelességemnek éreztem (szabadidőmben, vállalva a
konfliktust és a pellengérre állítást), hogy erre az általános hibára
felhívjam a figyelmet.

Végezetül remélem, hogy egyszer majd konstruktív, érdemi, építő jellegű
szakmai diszkusszióra is sor kerülhet Szabados László és köztem. (És nem
kell újabb 7 évet várni rá.)
Ehhez már csak két dolog szükséges:
- sikerüljön meggyőzni arról, hogy felvetéseimet ne tekintse (indoklás
nélkül) "téveszmék"-nek
- sikerüljön valamilyen módon kiengesztelnem

A remény hal meg utoljára.

Üdvözlettel:
Szondy György

PNG image