tanforum - [Tf] Ertekrend es oktatas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Ertekrend es oktatas

  • From: riki a programozo <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Tf] Ertekrend es oktatas
  • Date: Mon, 20 Dec 2004 09:56:24 +0100

Kedves Lista-tagtársaim!
(Elnézéseteket kérem a lassú reagálásért, de a programozo.hu
levelezőszerverére se weben se pop3-n keresztül nem tudok belépni (valami
hiba - karbantartás? lehet náluk) ezért most csak a lista-archivumon
keresztül jutnak el hozzám a ti írásaitok. :-(

Az alábbiakban webről beollózva reagálnék D.Károly írására szintén röviden...
itt a téliszünet kezdődik az új hálózati szegmens kiépítése.... Azért ha
le-le maradva is, de továbbra is veletek vagyok ebben a nagyon-nagyon fontos
és építő vitában.

-------------------- D.K. -----------------------
Bár a liberalizmust
megvédeni sem nem feladatom, sem nem módom (nem értek ilyesmihez), de
mintha _világnézetileg_ semleges oktatásról beszélnének, semmiképpen
sem érték-semlegesről...

--------------------- Riki -----------------------
Sajnos a világnézetileg semlegest már hallottam azon nem lepődtem volna meg.
Valóban "ÉRTÉK SEMLEGES" kifejezést használtak, és a magyarázatban valami
olyasmi állt, hogy ~'nem szabad a diák elött néven nevezni ?bizonyos?
értékeket....'~ Sajnos most nincs időm visszakeresni belinkelni a hiteles
forrást, de ha valaki helyettem megtenné.... (amikor kijött elég nagy port
kavart, talán emlékszik még rá valaki a lista tagok közül).

---------------------- D.K. -----------------------
Naná hogy a nevelés-oktatás az értékeket
közvetít de -- IMO -- naná hogy (a közpénzekből fenntartott állami
semmiképpen!!) világnézetet nem közvetíthet...

---------------------- Riki -------------------------
Örülök, hogy az értékközvetítésben nagy konszenzus alakult ki itt a listán
belül az Állami és az Egyházi szférában érintettek között oktatási-nevelési
programjában.
( MJ.: A józan eszem nekem is ezt diktálta, de ma az átpolitizált és
megosztott társadalomban rosszabbra számítottam, azt gondoltam, hogy le
fogtok támadni - de kellemesen csalódtam örülök)

Az "IMO -s" részhez annyit: A közpénzekből eltartott oktatási intézményekben
is van "világnézeti"' oktatás pl a bevezetés a filozófiában c. tantárgy erre
nagyon jó, és én ragaszkodom hozzá, hogy a szaktárgyak Fizika, Biológia,
Földrajzon belüli csillagászat sőt az Irodalom és Történelem is alakítja a
világnézetet. Kell is hogy alakítsa! Ha nem alakítaná, akkor nem
gondolkodásra, hanem visszajátszásra, un. "magolásra" idomítanánk a diákokat.
A tanár személyisége és a meggyőződéséből magánvéleményként elmondott rövid
kiegészítései is fontosak, ezt a diákok, (mármint a gondolkodó fajta diákok)
igénylik is! Tehát meg kell adnia a nevelőnek. A világnézeti "semlegesség"
szerintem az intézmény-re kell vonatkozzon! Az egyének, (tanárok) úgy
hitelesek, ha meggyőződésüket merik vállalni, ha azt (nem a tananyag
rovására), de el is merik mondani. Persze az ilyen rövid (percekben mérhető)
idő kevés egy komplex világnézet közvetítésére, de sokmindent elindíthat a
diák fejében, és ha gondolkodni kezd róla az már nagyon hasznos!
--
Ui.: HA MEGTALÁLJA VALAKI VÁROM AZ "ÉRTÉK-SEMLEGES" IDÉZETET!
- megyek netet építeni, és jó és hasznos vitát kívánok, néha írok majd és

-- UJ! http://hu.openoffice.org 1.1.3 NAGYON PROFI! ---
1.) DOC XLS PPT mellékletek biztonságos megnyitásához
2.) SXW SXC SXI -be tömörített mellékletekhez.