tanforum - Re: [Tf] Ertekrend es oktatas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Ertekrend es oktatas

  • From: csaba AT gloner.hu
  • To: "tanforum AT lists.kfki.hu" <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] Ertekrend es oktatas
  • Date: Fri, 17 Dec 2004 15:30:47 +0100 (CET)

Kedves Imre,

ezzel a megközelítéssel az a nagy probléma, hogy világnézetileg semlegesen
egyszer&#369;en nem lehet oktatni-nevelni. Ez nem megy. Egy gyereknek
semmi baja nem lesz attól, ha pl. a fizikatanára katolikus, a zenetanára
református, a matektanára meg zsidó értékrendet közvetít neki. S&#337;t
attól sem, ha a magyartanára ateista. De attól -véleményem szerint- igenis
lehet baja, ha a tanára elfojtva saját egyéniségét (mert a világnézet
szerintem az egyéniség része) próbál bármilyen tanár-diák kapcsolatot
kialakítani.

>Az egyházi iskolák vallási szempontból elkötelezett oktatást
>folytatnak, azaz kifejezett céljuk, hogy egy meghatározott hit bels&#337;
>elfogadására neveljék a tanítványaikat.

No ez az, ami egész biztos nem igaz, mert nem lehet igaz. Hitet
elfogadtatni nem lehet senkivel, legfeljebb rákényszeríteni lehet
küls&#337;ségeket, de ett&#337;l még senki sem lesz hív&#337;. És ez
korántsem lovaglás a szavakon. Az, hogy sokan ezt gondolják az egyházi
iskolákról, az nyilván az ismeretek hiányának az eredménye. De ez a téma
már nem egészen erre a listára tartozik.

Persze tudom, azok a tanárok és szül&#337;k, akik nem ismernek
kell&#337;képpen egyetlen vallást sem, tele vannak el&#337;ítéletekkel,
vagy egyszer&#369;en csak hallottak homoszexuális papokról, az embertelen
cölibátusról, esetleg éppen rosszul m&#369;köd&#337; egyházi iskolákról,
vagy bármi más negatívumról, és úgy gondolják, hogy egy vallását nyíltan
vállaló pedagógus veszélyt jelenthet a gyermekükre.
De az a helyzet, hogy ha ez a tanár egy egészségesen gondolkodó,
felkészült pedagógus, akkor ilyen veszélyforrás egyszer&#369;en nincs. Nem
szabad tehát összekeverni a széls&#337;séges nézeteket a hív&#337;k
gondolkodásmódjával.

Szerintem ez nagyon fontos téma, szívesen venném, ha azok, akik vitára
érdemesnek ítélik ezt a kérdést, hozzászólnának.
Nagyon érdekelne pl. a "világnézeti semlegesség" gyakorlati megvalósítása.
Mint írtam, szerintem ez nem lehetséges, de nyilván Imrén kívül még sokan
vannak, akik szerint az. Az lenne tanulságos, ha egy magát hív&#337;nek
tartó, vallásos felfogását nyíltan vállaló, de a világnézeti semlegesség
elvét elfogadó pedagógus szólalna meg. Ha van ilyen, akkor biztosan nincs
igazam.

Üdvzlettel:
Glóner Csaba