tanforum AT lists.kfki.hu
Subject: Tanárok vitafóruma
List archive
- From: csaba AT gloner.hu
- To: tanforum AT lists.kfki.hu
- Subject: Re: [Tf] Ertekrend es oktatas
- Date: Sat, 18 Dec 2004 14:33:38 +0100 (CET)
- Importance: Normal
- List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
- List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>
Kedves András,
kösz a részletes választ.
Ez Ãgy nagyon jól hangzik, számomra, mint vallásos ember számára
tökéletesen érthető és elfogadható.
Ami furcsa (vagy nem is furcsa?): a (jól működő) egyházi
iskolákban tanÃtó (egészséges gondolkodású) pedagógusok ezt pontosan
ugyanÃgy csinálják. A hit, ahogy már Ãrtam, a keresztény felfogás szerint
ajándék, amit senkire nem lehet rákényszerÃteni és senkibe nem lehet
belebeszélni. Pontosan úgy kellene ennek működnie, ahogy Ãrtad is: a
pedagógus példát mutat az életével, a viselkedésével, és hagyja, hogy a
gyerek magától lássa be, hogy érdemes követnie őt.
Ez már csak azért is Ãgy kell, hogy legyen, mert pl. a katolikus iskolákba
is járnak reformátusok, és fordÃtva (A fiam katolikus családban él, de
református általános iskolába jár).
Ez az egyik fontos kitétele pl. a jezsuita pedagógiának is, eszerint a
tanárnak "meg kell tanulnia elengedni a gyerek kezét, hogy megfoghassa az
Isten." Szerintem ez fejezi ki a legjobban a lényeget.
A baj egész biztosan az, hogy sokan ezt nem látják át ilyen világosan,
mint Te, mert nem tudják a határokat pontosan értelmezni, azaz képtelenek
arra, hogy adott esetben hagyják kialakulni a gyerek saját véleményét,
hanem inkább megpróbálják rákényszerÃteni az övéket és jó mélyen
belemásznak a lelkébe (Mert ez egyszerűbb).
És a megfogalmazás is rossz, ez, amiről Ãrsz, ez semmiképpen nem
"világnézetileg semleges oktatás", hanem egyszerűen fogalmazva
"toleráns" oktatás. Nem tudom miért kell Ãgy hÃvni, talán direkt azért,
hogy felidegesÃtsék vele a vallásos pedagógusokat?!
Tudni kell, hogy azt, hogy egy gyerek egyházi iskolába, vagy nem vallásos
iskolába megy, azt általában nem ő, hanem a szülei döntik el, viszont
az, hogy felnőttként hogyan szeretne élni, az a gyerek saját döntése
(kellene, hogy legyen).
Köszönöm mégegyszer a gyors és kielégÃtő választ.
Ãœdv:
Glóner Csaba
Én valahogy Ãgy gondolnám a világnézetileg semleges oktatást:
Pedagógus: Van világnézetem, politikai véleményem, erkölcsi hozzáállásom.
Ezen elvek alapján hozok döntéseket, rendezem be az életemet. A diák ezt
érintõ kérdéseire õszintén válaszolok.
Ezen túl toleráns vagyok mindazon egyéb nézetekkel, melyek nem ütköznek
alapvetõen az értékrendemmel. Ateistaként: elfogadom más emberek istenhitét,
amennyiben számomra konkrét veszélyt nem jelent (pl. nem akarnak erõszakkal
megtérÃteni stb.). HÃvõként elfogadom más emberek ateizmusát, amennyiben
engem nem veszélyeztet (nem aláznak meg hitem miatt, nem kényszerÃtenek
istenkáromló viselkedésre stb.).
Ilyen módon kialakul egy minimum, legnagyobb közös osztó, mely a
tolerancia-határomon még belül van, és egy olyan küszöb, amelyen túl a már
nem tolerálható dolgok vannak.
Én a saját meggyõzõdésem, hitem szerint élek, saját életemmel példát
mutatva. Továbbá: hitoktatóként vallást oktatok, mert ez a feladatom; mÃg
fizikatanárként a természettudományos világképpel ismertetem meg a diákot.
DE: nem foglalok állást és nem próbálom meggyõzni a diákot olyan
kérdésekben, amelyek még a tolerancia-határomon belül vannak. Mert nem élek
vissza a helyzetemmel.
Ehhez az szükséges, hogy elfogadjam: nem vagyok mindentudó, az én igazam
nem feltétlenül mindenki más igaza.
Például: a diáknak konkrét kérdésben saját világképem alapján adok
tanácsot. De nem mondom meg neki, hogy van-e Isten vagy nincs - mert
számomra mindkét világkép tolerálható. Ez néha nagy erõfeszÃtést igényel, de
Ãgy érzem tisztességesnek. (Továbbá: nem mondom meg, mire szavazzon, még ha
saját magam számára egyértelmû is...)
Ez nem hazug szÃnészkedés: "sajnálom, ebben a kérdésben nem szeretnék
állást foglalni, mert túl nagy hatalmam van" - ez szerintem egyenes és
õszinte válasz.
Érthetõ?
Lutter Andras
Radnoti Miklos Gimnazium, Dunakeszi
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, (continued)
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Knausz Imre, 12/16/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, csaba, 12/17/2004
- [Tf] Internet-figura verseny, Dancsó Tünde, 12/17/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, csaba, 12/18/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Andras Lutter, 12/18/2004
- RE: [Tf] Ertekrend es oktatas, Szalayne Tahy Zsuzsa, 12/20/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, riki a programozo, 12/21/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Levay Gyula, 12/28/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Levay Gyula, 12/28/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag, Levay Gyula, 12/28/2004
- RE: [Tf] Ertekrend es oktatas, Szalayne Tahy Zsuzsa, 12/20/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, csaba, 12/18/2004
- [Tf] Ertekrend es oktatas, riki a programozo, 12/20/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Knausz Imre, 12/20/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Benkõ László, 12/20/2004
- [Tf] Ertekrend + oktatasi TV., riki a programozo, 12/21/2004
- Re: [Tf] Ertekrend + oktatasi TV., Knausz Imre, 12/21/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Knausz Imre, 12/20/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Zimanyi Magdolna, 12/20/2004
- Re: [Tf] Ertekrend es oktatas, Knausz Imre, 12/20/2004
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.