tanforum - Re: [Tf] Ertekrend es oktatas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Ertekrend es oktatas

  • From: csaba AT gloner.hu
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Ertekrend es oktatas
  • Date: Sat, 18 Dec 2004 12:49:14 +0100 (CET)

Kedves Károly,

szerintem azért, mert nincs világnézetileg semleges ember, vagyis ha
"világnézetileg semlegesen" próbál valaki bármit csinálni, pl. gyerekeket
nevelni, abból az én meglátásom szerint valami nagyon kifordított, hazug
színészkedés lesz, ami biztosan nem vezet jóra.

De én szerintem ebben az ügyben nem vagyok igazán kompetens, mert egyházi
iskolában tanultam még a szocializmus alatt, aztán szinte kizárólag más
egyházi iskolákban tanítottam, ezért eddig gyakorlatilag nem volt
lehet&#337;ségem arra, hogy ezt a kérdést valakivel megvitassam. Hiszen az
egyházi iskolákban a kollégáim hasonlóan gondolkodtak hozzám. Úgy meg
ugyebár nehéz vitatkozni, mert nincs mir&#337;l. A "világnézeti
semlegesség" régen mindig úgy merült fel, azaz én úgy találkoztam vele,
hogy a szocializmus alatt a nem egyházi iskolákban (nyolc kivételével egy
sem volt az) a vallásos tanároknak, ha egyáltalán engedték &#337;ket
tanítani, nem szabadott beszélniük saját meggy&#337;z&#337;désükr&#337;l,
különben rövid úton eltávolították &#337;ket... A családomban is történt
néhány elég csúnya eset. Persze nyilvánvaló, hogy most ez azért mást
jelent. Vagy talán ugyanezt értik alatta?
Tehát tényleg érdekel: Hogyan lehet (hogy kell?) "világnézetileg
semlegesen" nevelni? Ennek az elvnek az elmélete is érdekelne, de
f&#337;ként a gyakorlata.

Amióta felmerült ez a téma, próbáltam keresni a Neten err&#337;l már
lezajlott vitákat, esetleg tanulmányokat, stb, de sajnos a legtöbb, amit
találtam, nem több egyszer&#369; vagdalkozásnál. Gondolom nem kell
magyaráznom, hogy szokás nálunk sajnos "vitatkozni", ha a vitapartnerek
ellenkez&#337; politikai beállítottságúak:-((

Ha nincs ideje most senkinek ilyesmivel foglalkozni, egy linknek is
örülnék, mert szeretnék minél tisztábban látni ezügyben.

Köszönöm:
Glóner Csaba