tanforum - Re: Kerettantervek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Kerettantervek

  • From: "Fodor Zsolt" <fodor AT gyakg.u-szeged.hu>
  • To: "A TANFORUM tukrozese" <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: Kerettantervek
  • Date: Tue Nov 9 21:52:10 1999

Tisztelt Kollegak!

> Nem vedeni akarom, de ez a leiras a valosagos viszonyokrol, korabbi
> szokasoktol valo elteresrol nem sokat mond. Pl.:
> A tarsadalmi ismeretek nem a jelenlegi filozofianak felel meg?

Szerintem nem egeszen, de megkerdezem a kollegamat. (Az valoszinu,
hogy elegendo tanitasahoz a tortenelemtanari diploma, bar elvileg a
filozofiahoz keves kellene legyen, mert az valami mas.)

> Tancot a szallagavato elott eleg gyakran tanitanak kulonbozo (altalaban
> tesi, vagy +) ora kereteben. Hogyan valtozott ehhez a tesi orak szama?

Nem tudom a kereteket, de tudomasom szerint ez nem az iskola sajat
erejebol tortenik, hanem sokszor szuloi aldozatvallalassal. Attol
tartok, hogy sulyos terhet rohat az iskolara, ha ezt neki kell
biztositania.

> A rajz es enekorakrol a korabban kiadott verzioban a napjainkban
> szokasos 9-12-ig 1-1 ora helyett csak a fele volt,

Korabban csak 3 evfolyamig volt. Azt hiszem ezeket nevezik
keszsegtargynak, talan ez a magyarazat. Termeszetesen adott esetben
megertem problemajukat.

> Az viszont nem derul ki, hogy mennyi a szabad orak szama (fakultacio,
> erettsegi elokeszito...,) mennyi a felosztott oraszam - mert ha 25
> orabol jut ennyi az informatikara, az nem is olyan rossz, ha 32-bol az
> igen.

Most akkor mennyi? Azt hallottam, hogy 25+5, azaz 30 a maximum.

> A korabban latott kerettantervi oraszambol az derult ki, hogy egy
> atlagos kozepiskolaban kb heti 8 enekoraval kell szamolni. azaz kb 1/2
> enektanar/iskola

No ez az... Hogy a csudaban talalnak olyat, aki elvallalja egyik-
masik ilyen targy okitasat. Sok helyen ez problemat fog okozni.

Ugy gondolom, hogy ezek a felulrol jovo raeroszakolt valtozasok csak
artanak az oktatasnak. Aminek be kell kerulnie, az be is kerul, szep
lassan, magatol. Erre pelda a szamitastechnika/informatika. Nagyon
sok helyen bekerult, mire a NAT szentesitette. (Mert tudlajdonkeppen
csak akkor kerult be...)

En is attol tartok, hogy nem lesz, aki tanitsa ezert
a) valakit megbiznak, hogy probalkozzon
b) vagy tanitanak helyette olyat, amihez ertenek.
(Kulon-kulon nem nagy oraszam, de osszesen azert mar valami.)

A legfobb problema, hogy nem latok tisztan. Nem tudom, hogy mi van az
erettsegivel. Az uj elemek megjelennek-e az erettsegi-kovetelmenyek
kozott?

Milyen mertekben csokkent a tanitando anyag az oraszamokkal? Ha nem
csokkent legalabb aranyosan, akkor hogy kepzelik egyesek, hogy ezzel
a gyerekek terheleset csokkentettek?

Tovabbra is az a velemenyem, hogy aki ezt kitalalta az vagy nincs
tudataban annak amit tesz es maga is elhiszi, hogy a diakok
terheleset lehet ilyen modon csokkenteni, vagy pedig pontosan tudja
milyen eredmenyt hozhat ez a kapkodonak tuno valtoztatas, akkor pedig
... .

Arrol nem is beszelve, hogy azok munkajat ko:pik le, akik tenylegesen
sokat dolgoztak azon, hogy legyen helyi tanterv a NAT-hoz
kapcsolodoan. (Nem voltam kozottuk.) Az eredmeny alkalmazas elotti
kidobasaval a me'g esetleg lelkes tanarokba rugtak egy utolsot.

Tisztelettel: Fodor Zsolt