tanforum - Kerettantervek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Kerettantervek

  • From: "Bedő Ferenc" <bedof AT mail.matav.hu>
  • To: <Tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Cc: "Rozgonyi-Borus Ferenc" <rbf AT gyakg.u-szeged.hu>
  • Subject: Kerettantervek
  • Date: Fri Oct 8 09:57:27 1999

Tisztelt Lista! Kedves Rozgonyi-Borus Feri!

Magam is érdeklődve vettem kézbe a kerettantervekről szóló tájékoztatót és
valami hasonló véleménykezdemények fogalmazódtak meg bennem, mint az előttem
szólóknak.
Egy kicsit átgondolva az egészet, véleményem a következő.

Az óraszámot csökkenteni igyekvő törekvést magam is üdvözlöm. Sajnos mindez
nem párosul a tananyagcsökkentési törekvésekkel, vagy legalábbis ez egyelőre
nem látszik.

Mivel az óraszámokról csak a tanyanyag (és a követelmények) ismeretében - a
kettő összefüggésében - érdemes és lehet felelősen nyilatkozni, ezért magam
nem fogalmaztam meg semmi féle állásfoglalást.

A problémát ott látom továbbá, hogy az új műveltséganyaggal jelentkező
tantárgyak csak akkor léphetnek be elfogadottan az oktatási rendszerbe, ha
ezzel párhuzamosan más ismeretkörök, egyes ismeretei hivatalosan is
elavultakká és feleslegessé nyilváníttatnak tanítási időt,
óraszámot átadva, hagyva az új műveltségtartalmaknak.
Néhányat magam is tudnék
javasolni, de valószínűleg eretneknek lennék kikiáltva. :-(

Véleményem szerint az egyes szaktárgyi munkacsoportoktól ezt a szelekciót
elvárni nem lehet, hiszen saját területén mindenki meg van áldva kellő
mértékű szakmai sovinizmussal.
Arról meg nem is ábrándozom, hogy egy munkcsoportok felett álló, az egész
alaptantervet területet átlátni és irányítani képes testület mindezt a
szelekciót elvégzi, pedig neki ez is lenne ez a feladata.
Marad tehát a munkacsoportok közti harc, ami aztán jövő évben kb. ilyenkor
átalakul nevelőtestületeken belül folyó kicsinyes torzsalkodásokká az
egy-egy óráért meg persze a havi bruttó XXX Ft-ért.
Vagyis most sem fog megoldódni semmi.

A másik probléma amit látok, hogy a kerettanterv óraszámainak "kikalkulálói"
az informatikát már egy, a többi tantárgyhoz hasonlóan "eltantárgyiasult"
tantárgyanak tekintik, vagyis benne csak egy leadandó ismeretanyagot látnak.
Pedig az informatika esetében ez nem így működik, itt az idő nagy részét a
képességfejlesztő célú gyakorlati tevékenységekre kell fordítani. Különösen
igaz ez az általános iskolában, itt is az alsóbb (pl. 4-6 osztály)
évfolyamokon.
Egy kicsit sántít ugyan a hasonítás, de talán a matematikához lehetne
hasonlítani, ahol szintén elég lenne kevesebb óra is ha csak "leadni"
kellene az anyagot.

A megoldásra csak annyi javaslatom lenne, hogy a Rozgonyi-Borus Feri, aki
jelenleg a legközelebb áll a bizottságokhoz talán élhetne egy ilyen jellegű
javaslattal. Bár nem vagyok optimista, hiszen a hátralevő nem egészen három
hónap a tantárgyi követelmények és tartalmak külön külön való kidolgozásához
sem lesz elég nem egy közös koncepció kimunkálásához és annak azutáni
lebontásához.

Bocs hogy hosszasan untattam mindenkit, várom a véleményeteket:
Üdv:

Bedő Ferenc
informatika tanár
Községi Általános Iskola