tanforum - Re: [Tf] (szak) tanarhiany

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] (szak) tanarhiany

  • From: "Ladanyi Gusztav" <gusty AT opelmolnar.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] (szak) tanarhiany
  • Date: Wed Jan 16 23:22:01 2002

>Ez igaz. Az iskolan belul valoban berfeszultseget es az emberi
>kapcsolatok megromlasat jelenti a kulonbseg, mert egy 50
>eves orosz-tortenelem szakos nem tud atmenni informatika szakosnak.

Ezzel én nem tudok teljesen egyetérteni. Nem lehet nem tudomásul venni,
hogy a szakmák anyagi elismerésére a kereslet-kinálat törvénye
vonatkozik.

Nem akarok más szakokat fikázni, de egy matek szakos dolga a szakmai
fejlődés tekintetében sokkal egyszerűbb. A matematikai tananyag sokkal
lassabban változik. Egy emberöltő alatt szinte mérhetetlen. Ugyanez
informatika esetében: szinte évről-évre változik. Ha valaki tartja az
iramot,
s ezt kénytelen önerőből megtenni, a szabadidejében, akkor ezt a friss
naprakész tudást a piacgazdaság anyagilag el fogja ismerni.
Ha a pedagógus béreket egy szaktól független, de reális közös nevezőre
hoznák, akkor az azt eredményezné, hogy egyes szakokon a piaci érték
feletti, máshol alatti béreket jelentene. Egyik oldalon továbbra is
maradna
az elvándorlás, s másik oldalon a túlkínálat. Ez minden területen
megvan.
Nem minden orvos nőgyógyász. :-))

De ha már egyenlősdi, akkor miért nem mondják azt, hogy legyen az
informatika szakosok kötelező heti óraszáma mondjuk csak 15, tekintettel
a szakmai szintenmaradáshoz szükséges többlet erőfeszítésekre. Esetleg
szolgálati számítógép. Ugyanis az orvos se a saját szikéjével operál.
Sokkal indokoltabb, s szimpatikusabb lett volna az informatika tanárokat
ingyen számítógéphez juttatni, mint a köztisztviselőket. Igaz, az
eljövendő
választásokon ettől sokkal kevesebb hasznot lehetne elvárni.

Esetleg ilyenekről is szólhatna az életpálya modell. Például a
nyelvtanárokat
rendszeres külföldi gyakorló-tanulmányút. Hány olyan nyelvtanár kolléga
van,
aki jó, ha életében egyszer járt az adott országban?

Mit várunk egy olyan énektanártól, aki nem tudja megfizetni a
hangverseny
belépőt, vagy a CD lemez árát?

gusty

gusty