tanforum - Re: [Tf] (szak) tanarhiany

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] (szak) tanarhiany

  • From: Turóczi Ferenc <blathy AT matavnet.hu>
  • To: <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] (szak) tanarhiany
  • Date: Wed Jan 16 13:04:00 2002

From: "Fodor Zsolt"
<fodor AT gyakg.u-szeged.hu>

> Nem zavarja a foldrajz szakosokat, hogy az igazgato tobbet keres?
> Lehet, hogy igen. Es?

Errol egy tréfa jut az eszembe:
Intézményünkben ketten elégedettek a fizetéssel: én az igazgatóéval, o az
enyémmel!

Tréfán kivül: szerintem egy vezeto keressen többet, mint a beosztottja,
különben ki vállalná el
a vezetést és mi érdeke fuzodne ahhoz, hogy jobban menjenek a dolgok.
Ha nem mennek jól a dolgok, akkor új vezeto kell.

> Nem zavarja .......

Engem, és még számos kollégámat nagyon zavart az, hogy a közalkalmazotti
bértábla
bevezetése elott budapesti kollégáink 1,5 - 2-szer annyit kerestek, mint mi
"vidékiek".
Mi itt burrogtunk (persze kivont karddal a szonyeg alatt), onnan a
"nagyváros"-ból nem
hallatszott semmi. Tökéletesen megosztotta a pedagógus társadalmat, hatékony
fellépésnek
még csak esélye sem volt.
Most többnyire egy kalap alá kerültünk, hiszen a fovárosban sem fenékig
tejfel
minden önkormányzatnak, ott sem szórják a pénzt. Egyre több budapesti iskola
morog, eredményekrol persze nincs hir.

> Nezzuk piaci alapokon: ha fontos valami, tobben akarjak
> megszerezni, mint amennyi van, akkor kenytelenek vagyunk tobbet
> fizetni erte. Ha fontos, hogy legyen informatika tanar, akkor
> fizessuk meg! Ha fontos, hogy legyen nyelvtanar, fizessuk meg! Ha
> mindegy, hogy ki tanit, vagy az sem baj, hogy senki nem tanit
> egyre gyengebb tanarok fognak tanitani, egyre kevesebbet tudo
> gyerekeket. Nem akarok megserteni senkit, de ez a jovo ido mar
> regen mult!

Nem a nyelvtanárt, vagy az informatikust kell megfizetni, hanem azt, aki
becsülettel
elvégzi a munkáját. Aki csak "hálni" (kipihenni a maszek fáradalmait) vagy
csak múlatni az idot
jár az iskolába, azt ki kell rúgni, odaadni az óráit másnak, vagy ha lehet,
mást felvenni helyette.
Szerintem kevés olyan igazgató akad, aki felvállalná, hogy más mércével
értékeljen egy
nyelvtanárt, vagy egy informatikust. Épp elég macera a cincogó "minoségi"
bérpótlék.

> 2000. novembereben jelentette ki Pokorni miniszter ur (akkor meg
> az volt), hogy megert engem, a tanart, ha elmegyek a palyarol,
> miutan megszemlelte a fizetesi jegyzekemet. Zavart engem ez a
> hozzaallas? Nana! Ilyet oktatasi miniszter nem ejthet ki a szajan.
>
> Nos, en meg mindig a palyan vagyok. Es O?

Mikor a távozásának a hire fellebbent, küldtem egy levelet az email cimére
olyanokat irva bele, hogy megfutamodásnak tekinteném, ha elmegy
FIDESZ-elnöknek.
Röhej, mármint, hogy egyáltalán leirtam (válasz semmi).
Pedagógus volt, szakszervezetis, politikus lett belole. Utóbbi az én
értékrendem szerint
mindent kifejez.

> Miert jelentette ki nehany hete Kornyei ur a Fogadoora cimu
> musorban, hogy az ugyes igazgatok megteremtik a nyelvtanarok
> plusz anyagi juttatasainak forrasat megtartasuk erdekeben?.

Igy nem a kormányzat a felelos, hanem az önkormányzat meg az igazgató.

> Engem most sem erdekel, hogy fizika szakos kollegam mennyit
> keres, azonban nagyon zavar, hogy nem is egy magantanitvannyal
> foglalkozik. Ezt uta'lom, felhaboritonak tartom. Felhaboritonak
> tartom, mert nem azert csinalja, hogy a nyarat Spanyolorszag
> helyett a Bahamakon toltse. Nem ezt a kulonbseget jelenti a
> magantanitvanyokbol befolyo osszeg. Felhaboritonak tartom, hogy
> nem azert hajt, hogy a haromeves Opeljet lecserelje a legfrissebb
> modellre....

Ez részben a probléma gyökere. A pedagógus nem egy forradalmár alkat.
Kevés a fizetése? Magántanitvány. Még az is kevés? Még több magántanitvány.
Az is kevés? Elmegy fátvágni. Az is kevés? Infarktus, gyomorbaj, agyvérzés
Bármi, csak ne kelljen kimenni az utcára! Sajnos, ezt tudja a mindenkori
kormányzat is.

> Engem az erdekel, hogy en mennyit kapok. S nem kapok sokat.
> Szoval ugy gondolom senkinek nem jutna eszebe, hogy vannak
> bizonyos szakok, amelyeket talan jobban meg kell fizetni, mint a
> tobbit, ha _mindenkit_ rendesen megfizetnenek.

Egyetértek.

> A korabban tobbszor szobahozott jo idopontban tartott sztrajk
> segithetne, hogy ezt szakmat, vagy inkabb muveloit kiemelje a
> mocsarbol, amelyben hosszu evek ota fuldokol.

Ez az amibol nem lesz semmi. Ezt boritékolom, mint Demszki a metrót.

Turóczi Ferenc