fizinfo - Re: [Fizinfo] Van-e globalis felmelegedes?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Van-e globalis felmelegedes?

  • From: kota <kota AT lpl.arizona.edu>
  • To: Válas György <g.valas AT freemail.hu>, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Van-e globalis felmelegedes?
  • Date: Sun, 15 Feb 2015 18:51:22 -0700

On 2/15/2015 12:15 PM, Válas György wrote:

On 14 Feb 2015 at 12:51, Jozsef Kota wrote:
> Nem vagyok a temanak mukedvelo fokon se szakertoje, de lenne egy kerdesem
> a "rosszul merik a CO2-t" - allitashoz. Ugy hangzott, mintha csak a Mauna
> Loan mernek, es ott logikusan magasabb erteket mernenek. A CO2-t merik az
> Antarktiszon is. A kettot 1960-2014 kozott osszehasonlitva
>
> Mauna Loa: felment kb 315-rol 397-re
> Antarktisz: felmet kb 315-rol 393-ra
>
> Nem latok nagy kulonbseget.

Kedves Jocó!
A helyzet az, hogy mindig mindenki a Keeling-mérésre hivatkozik, abból is az egyetlen egyszer mért 400 ppm-re. 315 ppm-et viszont tudtommal Keeling a Mauna Loán soha nem mért, ez jégfúrásból vett, más módszerrel (tömegspektrometriával) mért adat.
Azt viszont már futólag említettem, hogy a Vosztok-fúrás és egy másik antarktiszi mélyfúrás tanúsága szerint az elmúlt egymillió év minden interglaciálisában megemelkedett a szén-dioxid légköri koncentrációja. Ezt követnie kell a jelenlegi interglaciálisnak is, tehát emberi beavatkozás nélkül is növekednie kell a koncentrációnak. (Azért, mert a melegedő óceán kevesebb CO2-t képes elnyelni a levegőből.)
Üdvözlettel:
Gyurka

Kedves Gyurka!

Nem vagyok megnyugodva, olvasmanzaim mast mondanak. Feluletes keresgelesemben a Scripps Intezetre hagyatkoztam, talan ok a legautentikusabb forras (ok uzemelik Mauna Loa allomast is). A leiras szerint 400 feletti erteket legalabb ketszer mertek: 2013 majusaban (eppenhogy 400+ppm), es 2014 majusaban is (~402pmm). A CO2 szint Mauna Loan kb pluszminusz 4 pmm eves szezonalis hullamot mutat majusi maximummal. A legutobbi kozolt adat (2015. febr 12) 399.97 ppm, a mult heten 399 es 401 kozott tancikalt. Ha hozzavesszuk, hogy meg csak februar van, nem nagy batorsag megjosolni, hogy majusra 403-404 ppm kozotti rekord-maximumot "remelhetunk".

A leiras szerint Mauna Loa szamit etalonnak (mint napfoltnal Zurich) mert pontos es 1958 ota folyamatosan mukodik.

The Mauna Loa carbon dioxide (CO2) record, also known as the “Keeling Curve,” is the world’s longest unbroken record of atmospheric carbon dioxide concentrations. This record, from the NOAA-operated Mauna Loa Observatory, near the top of Mauna Loa on the big island of Hawaii, shows that carbon dioxide has been increasing steadily from values around 317 parts per million (ppm) when Charles D. Keeling began measurements in 1958, to nearly 400 ppm today.

https://scripps.ucsd.edu/programs/keelingcurve/

Antarktisz: egy 2007-es Keeling et al publikacio kivonata szerint 1957 ota van folyamatos Scripps mintavetel. Ritkabb a mintavetel, mint Mauna Loan, a technika picit valtozott menetkozben, az 1960-as evekben.

http://cdiac.ornl.gov/trends/co2/sio-spl.html

A Mauna Loa vs Antarktisz osszehasonlitasra referencia:
http://scrippsco2.ucsd.edu/graphics_gallery/mauna_loa_and_south_pole/mauna_loa_and_south_pole.html

A homerseklet es CO2 egyutt megy, ezen nincs vita. Ha egyik no", huzza magaval a masikat. Tortenelmileg a homerseklet lehetett az eredendo ok, CO2 kovette, de forditva is ugyanaz tortenik.

2014 rekordmeleg volt, de az utobbi 10 evben a homerseklet-novekedes uteme csokkenni latszott (tan a fonnyadtabb Nap miatt). A CO2 ovekedes uteme nem csokkent, kerdeses mekkora kesessel all(na) le, ha egyaltalan.
Az is kerdes, hogy a Nap hogyan folytatja. Meg az is kerdes, hogy mi hogyan folytatjuk.

Udvozlettel Joco (Kota Jozsef)