fizinfo - Re: [Fizinfo] Van-e globalis felmelegedes?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Van-e globalis felmelegedes?

  • From: Zalanyi Laszlo <zalanyi.laszlo AT wigner.mta.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Van-e globalis felmelegedes?
  • Date: Tue, 27 Jan 2015 15:31:00 +0100

Kedves Gyorgy!

A hiszteria szerintem sem segit, sem a klima (emberi tevekenyseg okozta felmelegedes) sem az anti-klima (aki azt allitja az emberi tevekenyseg nem okozza a felmelegedest) kepviseloi reszerol.
Ha rosszul merik a CO2-t az eleg botranyos foleg, ha erre tudomanyos nezeteket alapitanak. Mint irod, tudjuk mennyi CO2-t bocsat ki az emberiseg ebbol ki lehet szamolni mennyi koncentracio valtozasert teheto felelosseg a gazdasagi tevekenyseg, persze ha "jol" merik az aktualis mennyiseget. Ebbol a szempontbol mindegy, hogy az ocean elnyeli -e egy reszet v. sem. (meszvazak stb.)
Ezeket az aranyokat lehet tudni esetleg? Egy nyamvadt meteorologiai leggomb sem mert CO2-t mondjuk? Ugy tudom pl. a freon-t mintha monitoroztak volna egy idoben masra nem volt erkezesuk?

udvozlettel:
Zalanyi Laszlo

On 01/26/2015 10:03 PM, Válas György wrote:

On 26 Jan 2015 at 16:49, Zalanyi Laszlo wrote:

> Tehat az az allitas miszerint azert mert a korabbi felmelegedeskor
meg nem
> volt szamottevo emberi tevekenyseg meg nem kovetkezik az, hogy a
> mostanihoz nem lehet koze. Mondjuk a dinamikajahoz pl. Azt, hogy a
> napsugarzas mennyisege jelentos tenyezo szvsz senki nem vitatja de nem
> zarja ki, hogy mas nem jatszhat szinten szerepet a
klimavaltozasokban. Nem
> vagyok jaratos a temaban, de nehany alapveto dolgot meg lehet merni,
> a CO2 mennyiseg valtozasat ill. ennek a hohaztartasra valo hatasat stb.
> Ebbol hozzavetolegesen lehet kepet kapni, hogy mekkora a tevekenyseg
> hatasa az energiahaztartasra. (elegetes + uveghazhatas) Ez lehet jelentos
> vagy sem.

A CO2-koncentráció változását mérik. Sajnos rosszul. A korábbi
időszakok koncentrációját az Antarktisz központi fennsíkján mérik
jégfúrásokból, a mai koncentrációt a Maona Loa, tehát egy aktív vulkán
csúcsán. Össze nem hasonlítható adatok, mégis naponta hivatkoznak rá a
klímahisztérikusok, hogy 400 ppm-et soha a régebbi korokra nem mértek.
Persze, mert a régebbi korokra minden CO2-forrástól sok ezer
kilométerre, ráadásul 3000 m feletti magasságban mértek. Egyébként az
utóbbi egymillió évben minden interglaciálisban megnőtt, minden
glaciálisban lecsökkent a CO2 légköri koncentrációja. Nem jelent tehát
semmit az, hogy most is nő. Azt elég pontosan tudjuk, hogy mennyi CO2-t
bocsát ki az emberiség. Azt viszont még nagyságrendileg se tudjuk, hogy
mennyi a természetes emisszió (vulkánok stb.) és hogy mennyit képesek
elnyelni az óceánok. Ezt a két adatot egyelőre nem is látszik, hogy
lehetne mérni. Nem túl régen egy műhold is méri a koncentrációt. Az
eddigi első eredményeknek semmi közük sincs sem az emberi emisszióhoz,
sem a vulkánokhoz. Szerte a déli féltekén mértek nagy koncentrációt.
Ezt nehéz lesz megmagyarázni.
Válas György