fizinfo - Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról

  • From: Rozsa Karoly <rozsa.karoly AT wigner.mta.hu>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Internetes szavazás a paksi kapacitás-fenntartásról
  • Date: Thu, 19 Jun 2014 22:47:59 +0200

Nem akartam megszólalni, de Csaba, a szívem szerint szóltál. A demokrácia arról szól hogy válsztunk vezetőt (pártot), és ha nem tetszik leválthatjuk. Hála Istennek. Node szakmáról? Én megkérdezném azokat akik Paksról szavaztak, hogy szerintük pozitiv avagy negatív töltésük van-e a neutronoknak, döntsék el..... Ennél már csak az lenne rosszabb, ha szakértő politikusaink azért ekéznék egymást Paks ügyében, mert az egyik fideszes a másik meg emeszempés.....

Innsbruckban dolgoztam, amikor a fél világ rajtuk röhögött, hogy egy kulcsrakész reaktorról megszavaztatták a népet, és ha jól tudom, nem is indult el a reaktor azóta sem.

Osztrák barátaim szerint a kormány volt a hibás. A népszavazás előtt 3 órára le kellett volna Bécsben kapcsolni a villanyt, és mondani az istenadta népnek, hogy ez bezzeg lehetetlen lenne, ha a reaktor biztostaná az áramot a kiesés idejére.....

Nomindenjót. Karesz

<hlavathy.zoltan AT energia.mta.hu
[1]>:

Kiváncsi vagyok azonban, hogy mondjuk a választópolgárok hány
százaléka tudná néhány értelmes mondatban összefoglalni az
RBMK-1000 és a VVER-1200 közötti különbségeket, különös
tekintettel a biztonsági filozófiára és berendezésekre. A
polgár ugyanis Csernobiltól fél, és Paksról szavaz, a fö
kérdés, hogy a különbséget érti-e és elhiszi-e.

A "polgár" nem arról szavaz, hogy melyik a biztonságosabb
berendezés, ezért aztán tök mindegy, hogy a különbséget tudja-e
vagy sem, érti-e a reaktorfizikát vagy sem. A "polgár" arról
szavaz, hogy elhiszi-e neked (nekünk), ha valamilyen tudományos
kérdésről valamit mondunk. Ha nem hiszi el, akkor lényegtelen,
hogy igazunk van-e vagy sem.

A "hívést" pedig az eddigi tapasztalatai alapján fogja eldönteni
(meg persze annak alapján is, hogy ki, miket mond neki, de a kettő
összefügg). Ugye azt azért lehet tudni, hogy a csernobilt emberi
felelőtlenség okozta, s ez mélyen bele is ivódott a köztudatba.
Ezt a bizonytalanságot, félelmet csak sokára fogja levetkőzni a
társadalom.

A társadalom eddigi tapasztalataiban az is benne van, hogy
szakértők(nek hitt emberek) olyasmiken vitatkoznak, olyasmiről nem
tudnak egyöntetű képet adni, amiről pedig sürgősen dönteni
kellene vagy azt hisszük, hogy kellene. Van-e globális
felmelegedés, vagy nincs, ha van akkor az ember okozza-e vagy sem,
hogy csak egy jelentőset említsek. Az emberek többségét
megrémíti, ha valamire "nincs válasz", vagy a válasz tényleg a
szakértő személyétől függ.

Szóval bármilyen ilyen népszavazás nem arról szól, hogy
biztonságos-e Paks vagy sem, hanem arról, hogy a szavazó akarja-e
Paksot vagy sem. S ez nem tudományos kérdés.

Üdv,

Bagyinka Csaba

Links:
------
[1]
mailto:hlavathy.zoltan AT energia.mta.hu