fizinfo - Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

  • From: László Balkay <balkay AT pet.dote.hu>
  • To: "Istvan Racz" <racz.istvan AT wigner.mta.hu>, <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...
  • Date: Wed, 15 Jan 2014 17:29:58 +0100

Kedves István,

Köszönöm a választ, és örülök, hogy Dede Miklós nevével kezdte, mert számomra
is Ő az egyik etalon.
Azonban újraolvasva a levelemet világossá vált, hogy távolról sem követtem
Dede Tanár úr intelmeit, mert valóban nem fogalmaztam egyértelműen.
Megpróbálom ujrafogalmazni az állítást és a kérdést is két alkérdésere bontva.

Ha van egy Ko inerciarendszer és ehhez képest egy 'a' gyorsulással mozgó Ka
rendszer, továbbá a Ka rendszerben van egy nyugvó töltés, akkor a Ko
rendszerhez képest a töltés sugározni fog, a sugárzás intenzitása és
szögeloszlása az elektrodinamika segítségével meghatározható.
1. Ha van egy másik Ka' rendszer, amely ugyanazzal az 'a' gyorsulással
mozog a Ko-hoz képest, mint a Ka, akkor mint mondhat a Ka'-ben levő
megfigyelő a töltéssel kapcsolatban? Ő is sugárzást fog tapasztalni (esetleg
más intenzitás-eloszlással), vagy Ő nem fog sugárzást tapasztalni?
2. az ekvivalencia elv miatt a Ka-nak megfelel egy 'a' garvitációs
állandójú tér. Egy ilyen térben levő nyugvú töltés tehát a Ka-ban levő
töltéssel ekvivalens, és egy megfigyelő ugyanebben a térben a Ka'-ben levő
megfigyelővel. Tapasztalat szerint ez a megfigyelő nem tapasztal sugárzást.
Lehet-e inerciarendszert választani ehhez a gravitációs térhez, ahol a
töltés sugározni látszik (Ko-t a Ka-hoz)?

Üdvözlettel
László