fizinfo - Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

  • From: Wolf Gyorgy <wolf.gyorgy AT wigner.mta.hu>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...
  • Date: Mon, 13 Jan 2014 15:06:58 +0100

Kedves Szondi György!

Én nem érzem magam szakértőnek az általános relativitás elmélet területén, csak mint fizikus szólok hozzá.

Szerintem senki sem kötelezhető vitára. Itt, ha jól azonosítottam be akikre gondoltál, 2 relativista kollégámra gondolhattál, akik hozzászóltak, szerintem a vita szándéka nélkül. Az egyik ráadásul még csak nem is véleményt mondott, hanem egy fogalmat tisztázott. Szerintem nem folytatták a vitát, mert be sem szálltak, hanem elmondták, amit mondani akartak az adott paradigmán belül, s te nem cáfoltad őket. De akár vitát is indíthatsz, leírva az új elgondolásod, s aztán aki úgy érzi van mondandója ennek kapcsán, majd megszólal, amit eddig elmondtál az alapján még nincs miről vitázni. Azt azért hozzátenném, hogy dícséretes, hogy sokat foglalkozol differenciál geometriával, általános relativitás elméletével, kiszámoltad a Christoffel szimbólumokat egy gömbszimmetrikus térben, de tudtommal ez utóbbi minden relativitás-elmélettel foglalkozó diplomamunkástól elvárt szint. Lehet, hogy többet tudsz, de azért az hőzöngésnek tünt, hogy: "Rólam csak annyit, hogy mivel kezdetektől fogva az einsteini RELATIVITÁSELMÉLET FUNDAMENTÁLIS ALAPJAINAK megértésére törekedtem, így ebben a kérdéskörben jelentős mértékben szélesebb körűen tájékozott vagyok, mint a legtöbb relativitáselmélettel foglalkozó szakember." Ilyet én akkor sem mondanék valamely területen magamról, ha már letettem valamit, pl. publikáltam. Az ilyen megjegyzések inkább taszítóak egy együttműködés kialakításánál, sőt a komolyanvételedet is igen csak hátráltatják. (S nem azért mert ha jól tudom nem vagy fizikus, ez egy fizikustól ugyanúgy nem tetszene, még akkor sem, ha jelentős elfogadott munkásság állna mögötte.)

Nem csak vitára, hanem együttműködésre sem kötelezhető senki. Még csak erkölcsi kötelességként sem várható el az együttműködés senkitől. Sok minden kell, hogy egy együttműködés működjön, pl. közös érdeklődés, kölcsönös szimpátia, a közös "nyelv", hasonló gondolkodás mód. Nekem is volt akivel meg volt az első kettő, de a másik kettő hiánya miatt nem jutottunk semmire.

Tudományos eredmények közzétételének meg vannak a jól kidolgozott módjai. Van számos újság, ahol ezeket közzé lehet tenni. Van egy szerkesztő, és ő kijelöl egy vagy több bírálót, akik aztán eldöntik, hogy publikálható-e az anyag az adott újságban. Közre lehet továbbá adni az arxiv-on, ott nincs referens, de épp ezért ott könnyebben előfordul, hogy nem olvassa el senki.
Ha jó, amit csinálsz, akkor előbb-utóbb valamelyik újság el fogja fogadni. (Az orosz ellenpélda nem meggyőző a speciális körülmények miatt.)

Tanácsként: egy új paradigma elfogadásának két feltétele, hogy 1) legalább annyit meg tudjon magyarázni, mint az előző, s 2) rámutatni az előző belső ellentmondására, amit az új felold, vagy pedig olyan eldönthető kérdés felmutatása, amire az új más választ ad, mint a régi és eldönthető kísérletileg, hogy melyik a helyes.

További jó kutatást
Wolf György

Tisztelt Listatagok!

Nem célom, hogy a történetben szándékosan meg nem nevezett
kollégát pellengérre állítsam, hiszen a felmutatott
ELÉVÜLHETETLEN ÉRDEMEI mellett ez egy elnézhető apróság - még
ha számomra oly bosszantó is volt. Sokan voltunk már úgy, hogy egy
cikis helyzetből egyszerűen kiléptünk.

A történetet mégis azért írtam meg, mert paradigmaváltással
kapcsolatos levelezés során legalább két szakértő választotta
ezt a megoldást, és tért ki szó nélkül az érdemi vita elől.
Talán úgy érezték, hogy nem vagyok a témában érdemi
vitapartner. Azt gondolom azonban, hogy az ilyen megoldás egy
tudományos vitában nem megoldás.

[...]
relativitáselmélettel foglalkozó szakember. Úgy tapasztaltam, hogy
ezen a téren KEVESEN VEHETIK FEL VELEM A VERSENYT e lista olvasói
közül. De nem is versenyezni vagyok itt, hanem - tisztában lévén
a saját korlátaimmal - az EGYÜTTMŰKÖDÉSÜKET KERESEM. Mondhatom,
a fizikusokat piszok nehéz rávenni erre. Utolsó mentsváruk
tipikusan a következő szokott lenni: "néhány hónapig most biztos
nem lesz időm ezt elolvasni".

Pedig az einsteini elmélet fundamentális alapjait ismerve PONTOSAN
LÁTOM annak (a hatás függvény értelmezésében és a
vákuumegyenlet felállításában rejlő) önkényes
feltételezéseit és ebből adódó ALAPVETŐ HIBÁIT. A
továbblépést első körben a fundamentális alapok megértetése (a
misztikum eloszlatása) jelentene.

Többen érdeklődtek privátban, hogy hogyan áll az ELMÉLETEM
kidolgozása. Azt kell mondjam, hogy jól. Jelen készültségben
angol nyelven KÖZREADHATÓ. És higgyék el, ha nem lennének komoly,
megalapozott, kézzelfogható eredményeim, nem pattognék itt a
fizinfón és nem rabolnám az Önök drága idejét.

Mindössze azt szeretném elérni, hogy sikerüljön is érdemben
közreadnom, felhívnom rá a figyelmet. És nem húsz év múlva,
hanem mostanában.

És persze érthető módon, Feynman-hoz hasonlóan többen ellenzik,
hogy ilyenekkel foglalkozzunk. Sokan nem hisznek benne, és sokaknak
az is nyilvánvaló, hogy a paradigmaváltás során vannak
veszteségek: bizonyos dolgok, kutatási témák elértéktelenednek,
megszűnnek. Ugyanakkor az is fontos érv, hogy ÚJ PERSPEKTÍVÁK
NYÍLNAK mindenki számára, hiszen a MEGLÉVŐ TUDÁST KELL
ALKALMAZNI egy új elméletre. Ezt bárki megcsinálhatja, hiszen a
világban sok ezer relativista van, aki képes erre. NYERTES AZ, AKI
ELŐSZÖR LÉP. Kockázat nélkül nincs nyereség. A VESZTESÉG
VISZONT ELKERÜLHETETLEN, mert ez már - hogy Márk Géza szavaival
éljek - legalábbis a vajúdás (bár az is lehet, hogy a
burokrepesztés).

Üdvözlettel:

Szondy György

2014/1/13 Hidas Pál