fizinfo - [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

  • From: György Szondy <gyorgy.szondy AT gmail.com>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...
  • Date: Sun, 12 Jan 2014 21:22:42 +0100

Tisztelt Listatagok!

Szeretnék közreadni egy konkrét történetet amivel egy mások - komoly
fizikus kollégák - által is észlelt, *elszomorító jelenségre* szeretném
felhívni a figyelmet.

Jó pár évvel ezelőtt egyik neves kollégájuk specrelről írott cikkét
olvasgatva egy alapvető *hibába ütköztem*. A cikk appendixében szerencsére
ott volt a levezetés is, hát végigrágtam magam rajta. Az átnézés során azt
találtam, hogy a hiba oka az, hogy míg az egyenlet egyik oldalán a vesszős,
másikon a vesszőtlen rendszerben felírt menyiségek találhatók. Ezt *privátban
jeleztem a szerző felé*, aki a magyarázatomat érdemben nem vizsgálva úgy
érvelt: "nem hinném, hogy hibás" és *hivatkozott Einstein 1905-ös írására*.
Rákerestem, és találtam is egy cikket, ahol szinte bekezdésenként elemezték
Einstein egykori cikkét. Az elemzésben a kérdéses résznél azt találtam,
hogy ez a képlet *Einsteinnél is hibás*. Megírtam a szerzőnek, hogy mit
találtam, és átküldtem a hivatkozást. Erre a *levelemre már nem válaszolt*.
(Egyébként a wikipédia vonatkozó szócikkében az is megtalálható, hogy
Einstein mikor javította ezt a hibát.)

*Amatőrként *többször tapasztaltam, hogy ha nyilvánvalóvá válik egy szakmai
vitában hogy *igazam van*, a *szakértő vitapartner egyszerűen eltűnik*,
mintha ott sem lett volna. Pedig számomra az igazi nagyságát éppen az
mutatná, hogy képes azt mondani ilyen esetben, hogy "nahát, igaza lehet",
vagy valami hasonló. Hiszen emberek vagyunk, nem tudhatunk mindent,
tévedhetünk. Számomra (és gondolom mások számára is) *az ilyen tudós
hitelessége komolyan megkérdőjelezhető*.

Én a magam példáján tudom, hogy nap mint nap mennyi mindent tanulok nálam
egyszerűbb emberektől... No és persze van egy fiam, aki nincs még 16 éves,
de egyes informatikai ügyekben tájékozottabb nálam. Ha ez presztízs kérdés
lenne (informatikai vezetőként dolgozom), bosszankodhatnék rajta, de inkább
örülök neki, elismerem a tudását, és bizonyos dolgokat egyszerűen rábízok.

Önök hogy látják ezt?

Üdvözlettel:
Szondy György