fizinfo - Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...

  • From: György Szondy <gyorgy.szondy AT gmail.com>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Észrevétel némely fizikusok vitakultúrájáról...
  • Date: Mon, 13 Jan 2014 11:00:24 +0100

Tisztelt Listatagok!

Nem célom, hogy a történetben szándékosan meg nem nevezett kollégát
pellengérre állítsam, hiszen a felmutatott *elévülhetetlen érdemei* mellett
ez egy elnézhető apróság - még ha számomra oly bosszantó is volt. Sokan
voltunk már úgy, hogy egy cikis helyzetből egyszerűen kiléptünk.

A történetet mégis azért írtam meg, mert paradigmaváltással kapcsolatos
levelezés során legalább két szakértő választotta ezt a megoldást, és tért
ki szó nélkül az érdemi vita elől. Talán úgy érezték, hogy nem vagyok a
témában érdemi vitapartner. Azt gondolom azonban, hogy az ilyen megoldás
egy tudományos vitában nem megoldás.

Rólam csak annyit, hogy mivel kezdetektől fogva az einsteini
*relativitáselmélet
**fundamentális alapjainak* megértésére törekedtem, így ebben a
kérdéskörben jelentős mértékben szélesebb körűen tájékozott vagyok, mint a
legtöbb relativitáselmélettel foglalkozó szakember. Úgy tapasztaltam, hogy
ezen a téren *kevesen vehetik fel velem a versenyt* e lista olvasói közül.
De nem is versenyezni vagyok itt, hanem - tisztában lévén a saját
korlátaimmal - az *együttműködésüket keresem*. Mondhatom, a fizikusokat
piszok nehéz rávenni erre. Utolsó mentsváruk tipikusan a következő szokott
lenni: "néhány hónapig most biztos nem lesz időm ezt elolvasni".

Pedig az einsteini elmélet fundamentális alapjait ismerve *pontosan
látom*annak (a hatás függvény értelmezésében és a vákuumegyenlet
felállításában
rejlő) önkényes feltételezéseit és ebből adódó *alapvető hibáit*. A
továbblépést első körben a fundamentális alapok megértetése (a misztikum
eloszlatása) jelentene.

Többen érdeklődtek privátban, hogy hogyan áll az *elméletem *kidolgozása.
Azt kell mondjam, hogy jól. Jelen készültségben angol nyelven *közreadható*.
És higgyék el, ha nem lennének komoly, megalapozott, kézzelfogható
eredményeim, nem pattognék itt a fizinfón és nem rabolnám az Önök drága
idejét.

Mindössze azt szeretném elérni, hogy sikerüljön is érdemben közreadnom,
felhívnom rá a figyelmet. És nem húsz év múlva, hanem mostanában.

És persze érthető módon, Feynman-hoz hasonlóan többen ellenzik, hogy
ilyenekkel foglalkozzunk. Sokan nem hisznek benne, és sokaknak az is
nyilvánvaló, hogy a paradigmaváltás során vannak veszteségek: bizonyos
dolgok, kutatási témák elértéktelenednek, megszűnnek. Ugyanakkor az is
fontos érv, hogy *új perspektívák nyílnak* mindenki számára, hiszen a *meglévő
tudást kell alkalmazni* egy új elméletre. Ezt bárki megcsinálhatja, hiszen
a világban sok ezer relativista van, aki képes erre. *Nyertes az, aki
először lép.* Kockázat nélkül nincs nyereség. A *veszteség viszont
elkerülhetetlen*, mert ez már - hogy Márk Géza szavaival éljek - legalábbis
a vajúdás (bár az is lehet, hogy a burokrepesztés).

Üdvözlettel:
Szondy György

2014/1/13 Hidas Pál
<hidas.pal AT wigner.mta.hu>