tanforum - RE: [Tf] inkorrekt

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

RE: [Tf] inkorrekt

  • From: "Szalayne Tahy Zsuzsa" <sztzs AT infokatedra.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: RE: [Tf] inkorrekt
  • Date: Fri, 18 Mar 2005 23:37:03 +0100

> Azért ez egy furcsa mondat. A "hiszen" után következokkel
> teljesen egyetértek, de mi köze van mindennek ahhoz, ami a
> "hiszen" elott áll? Ha nekem azt mondják, hogy a Bélával
> vágjunk ki egy fát, és a Bélának 30 ezret fizetnek, nekem meg
> 40 ezret, akkor szerintem én többet kapok, és passz.
> Ehhez a kérdéshez semmi köze nincs annak, hogy a kifizető még
> mit fizet a Béla után. Meg az sem érdekes ebbol a
> szempontból, hogy a Béla hogy adózik, meg én hogy adózom.

De érdekes.
Ha a pénzből meg akarsz élni (kaja, ruha, gyereknevelés...) és nem a cégedet
akarod fejleszteni, akkor a 40 eFt-ból jóval több további adót kell
kifizetned. Először befizeted a bérkifizetéshez kötődő járulékokat a BT
nevében (jó esetben 10 eFt), majd a személyed által megkapott összegből
személyi jövedelem adót fizetsz, épp úgy, mint Béla. És a maradékból
szerencsés esetben ugyanannyi kenyeret vehetsz, mint Béla - azaz munkád
materializált értéke megegyezik Béláéval.
Persze, amíg kicsiben BT-zel, addig költségként (számítógép, nyomtató,
videokamera) el tudod számolni a bevételt. De új asztalt csak akkor vehetsz,
ha irodát is veszel a BT nevére (a befolyt összegekből), ágyra pedig szinte
csak akkor költheted, ha pszichiátriai kezelés is van a
tevékenységlistádban. Benzinköltségből sem lehet akármennyit elszámolni...
A számlás kifizetés nem az 1-3 személyes kispályásokra van optimalizálva,
hanem az igazi BT-re, vállalatokra.

Van, aki bevállalja mások helyett is a számlaadást, ha zavar, hogy Béla
olyan keveset kap, tedd meg te is. A harmadik alkalomra rá fogsz jönni, hogy
mindketten rosszul jártok, vagy összevesztek. Nem tudod hosszútávon kivenni
Béla pénzét a BT-ből úgy, hogy Béla többet kapjon mint 30000 Ft, és Te se
járj rosszul (azaz ne a sajátodból adj plusz pénzt). Erre szoktak a BT-k
számítógépet kihelyezni - a Bt gépét használja Béla, de azt a gépet Béla nem
adhatja el, és nem lesz neki jó, ha évente 12 számítógéppel fizeted ki, mert
a második hónapot éhhalál miatt nem éri meg. Abban a pillanapban, hogy pénzt
adsz Bélának, a kezébe adott 30 ezer Ft neked legalább 40 ezer Ft-ba fog
kerülni. Ha Béla a Te általad felvetett igazság alapján a kapott 40 ezer
Ft-ot kérné számon, az neked 53 ezer Ft-ba kerül!

Ha még mindig igazságtalannak gondolod, tényleg azt tudom javasolni, adj
számlát Béla helyett is - igazi karitatív tevékenység. Majd rájössz a
lényegre, ha a papírokat töltögeted, vagy a könyvelőd szól.

> Egy példa: ha én veszek egy házat, akkor
> annak az árát kifizetem a vevőnek, és ezen kívül jókora
> illetéket fizetek az illetékhivatalnak. De nem mondhatom azt
> a vevőnek, hogy a ház ára ugyan 20 millió, de ebből csak
> 19-et fizetek neked, 1-et pedig az illetékhivatalnak.
> (Illetve fogalmazhatok ilyen körmönfontan, de hát nem ez a valóság.)

Némi javítással: az árat az eladónak fizeted ki.
Az eladó azt mondja, hogy az ára _20_ millió, és a te dolgod, hogy hogyan
fizeted ki a _21_ millió Ft-ot. Azaz az eladót ebben az esetben nem érdekli,
hogy neked honnan van a plusz pénzed az illetékre.
De ha a Te vagy az eladó, és a Bt-d a vevő, akkor fizetsz (a Bt-d) 1 millió
Ft-ot,viszont utána a Bt költségére el tudsz számolni bútor, kézmosó- és
tisztítószer számlát is (a BT tulajdonában levő ingatlanra fenntartási
költség számítható fel, míg aki otthon dolgozik, az nem számolhatja fel).

Az előző lakásunkat úgy adtuk el, hogy a vevő annyit alkudott belőle, hogy
az illeték is beleférjen a keretbe, ugyanis a hitelkeretét nem tudta jobban
megnövelni, de amikor a hirdetés alapján jelentkezett, akkor nem gondolt
arra, hogy illeték is van. Mégsem kérte rajtunk számon, hogy miért nem
tájékoztattuk őt erről, mert tisztában volt azzal, hogy a tájékozódás az ő
dolga. Az más kérdés, hogy mi viszont engedtünk az árból, mert a hirdetéskor
sejtettük, hogy alku lesz belőle, és elfogadható volt az eredmény.

Szalayné Tahy Zsuzsa
sztzs AT infokatedra.hu
Szt. István Gimnázium