tanforum - Re: [Tf] inkorrekt

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] inkorrekt

  • From: Szalay Sándor <szs AT infokatedra.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] inkorrekt
  • Date: Fri, 18 Mar 2005 21:53:26 +0100

Elnézést, hogy a megszólítást magamra veszem, de eddig figyeltem az érveléseiteket, viszont Imre utolsó összefoglalója nekem azt mutatja, hogy két párhuzamos szálon futnak a dolgok, illetve előkerültek olyan mellékösvények, amelyek legfeljebb egy krimit tesznek izgalmasabbá.
Nem szándékom a meggyőzés, legfeljebb egy érvelést próbálok amellet leírni, hogy a kettősnek tartott mérce mitől nem kettős.

Knausz Imre wrote:

0. Elöljáróban szeretnék egy lehetséges félreértést eloszlatni. Nem rólam van szó. Nekem van egy rendes kis bt-m, de nyilván valami tudathasadásom is van, mert ettol még nem gondolom, hogy nekem ezért többet kellene kapnom ugyanazért a munkáért.

Nem gondolom, hogy többet kapsz ugyanazért a munkáért, hiszen a megbízási díjként kifizetett összeg után a kifizető még mindenféle járulékok (nem a kifizetéskor levont adó és járulék összegére gondolok) befizetésére kötelezett, ami természetesen számára ugyanolyan költsége az adott munkának, azaz tisztességes esetben ugyanazért a munkáért mindkét esetben ugyanazt fizeti ki a megbízó, tehát részéről teljesül az ugyanazon munkáért kifizetett összeg szektorsemlegessége.

1. Megközelíthetjük a problémát a megbízó szemszögébol, de ezzel nem megyünk sokra. Egy adott szolgáltatásnak van egy piaci értéke, ezt kell kifizetni érte annak, aki nyújtja. Hogy a vásárlónak milyen további kiadásai vannak ezzel kapcsolatban, az a magánügye: a szolgáltatást nyújtó joggal tarthat igényt arra az összegre, amibe az a szolgáltatás kerül.

Pontosan erről van szó. Az adott munka piaci értékét számlás esetben egy helyre kell kifizetni, számlát nem adó partner esetén pedig több helyre, mert ilyenek a magyar törvények. A kifizető nem adhatja át a a megbízottnak az őt terhelő befizetési terheket, hogy ugyan vigye már el a TB vagy az adóhivatal pénztárába. Láttam már olyan szerződést, amiben minden partner számára ugyanaz az összeg szerepelt, aztán az elszámolásnál derült ki, hogy a szerződés szövegében benne volt az is, hogy minden kifizetőt terhelő közterhet is levonnak a szerződéses összegből. Ebben az esetben sem lesz a kétféle kifizetés bruttó összege azonos, pedig a szerződés ugyanakkora összegről szól.

2. Fordítva: ha egy szolgáltatás 100e ft, akkor egy közpénzeket kezelő cég nem adhat ugyanazért 133e-et csak azért, mert ez "megmaradt", mert most éppen van. Ez szerintem az adófizetők pénzének gondatlan kezelése.

A kérdés nem "közpénz" specifikus, hiszen bármely kifizetőt ugyanazon terhek sújtanak. Minden kifizetett forint után a kifizetőnek munkaadói járulékot, egészségbiztosítási járulékot és társadalombiztosítási járulékot kell befizetnie a megfelelő kincstári számlákra, ami általános esetben 4,5+11+18 százalék, ha emlékeim nem csalnak. Megjegyzem a számlát adó is ilyen terhek mellett tudná bérként kivenni a cégéből ezt a pénzt, tehát jelentősen rosszabbul járna, ha az ilyenkor keletkező terheit nem kapná meg.

3. Ha a megbízott oldaláról nézzük, elkezdhetünk számolni, hogy a bruttó mennyi nettó. De ezzel sem megyünk sokra, hiszen az már nem látható át a megbízó szemszögéből. Nem szokta senki azt követelni, hogy egy mindenkinek azonos nettó összeget aszerint bruttósítsanak föl, hogy ki hogyan számol el. Én sem vetettem föl ilyesmit. Akkor hát ne is számolgassuk ezt. (Persze, ha számolnánk, rájönnénk, hogy a számlások lényegesen jobban járnak azonos bruttó összegek esetén. Ez a magyarázata annak, hogy megalapították a céget, hiszen itt ugye nem valódi vállalkozókról, hanem értelmiségi kényszervállalkozókról van szó. De még egyszer mondom, ez nem tartozik a kifizetőre.)

Amit eddig írtam, az nem szólt a nettóról, tehát minden esetben bruttó összegek összehasonlítása történt. Azt pedig, hogy valaki valamely vállalkozásból miként tudja nem bérként kivenni a pénzét, nem tartom ide tartozónak, hiszen az általad elvetendőnek ítélt számolgatáshoz hasonló elmélkedésekről lenne benne szó.

4. Nekem ebből egyetlen korrekt megoldásként az jön ki, hogy azonos szolgáltatásért azonos összegről szóló szerződést kell kötni. (És őszintén szólva eddigi pályafutásom során mindenhol ezt is tapasztaltam.) Ha mégsem ez történik, annak a piac szabályai szerint egyetlen magyarázata lehet, az, hogy Naiv Ilona kevesebbért is elvállalja ugyanazt, amit Dörzsölt Dezső csak nagyobb összegért vállal el. Ezt azonban a legfinomabban is csak kiszúrásnak lehet nevezni.

Amennyiben csak az előző szempontokat nézzük, akkor egyet is értenénk, de a szolgáltatás értékét a piac határozza meg, amelynek mindkét említett versenyző eladója, de nekem (a vevőnek) az olcsóbb jobban megfelel.

5. Azt meg végképp nem értem, hogy a vállalkozó ÁFA-kötelezettsége miért rettenetesebb teher, mint a magánszemély jövedelemadója.

Ebben egyetértünk. Nem is vettem bele sehol egyiket sem a levezetésembe.
--
Szalay Sándor
+36 (30) 931 9859