tanforum - Re: Re[2]: [Tf] inkorrekt

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Re[2]: [Tf] inkorrekt

  • From: "Knausz Imre" <knauszi AT axelero.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>, Sólyom Miklós <miklos AT solyom.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: Re[2]: [Tf] inkorrekt
  • Date: Fri, 18 Mar 2005 21:15:22 +0100

Kedves Gusty és Miklós!

Köszönöm, hogy érdemben foglalkoztok az általam felvetett problémával. Bocsánat, hogy tovább folytatom a vitát, de tényleg szeretnék tisztán látni, és egyelőre még távol állok attól, hogy meggyoztetek volna.

0. Elöljáróban szeretnék egy lehetséges félreértést eloszlatni. Nem rólam van szó. Nekem van egy rendes kis bt-m, de nyilván valami tudathasadásom is van, mert ettol még nem gondolom, hogy nekem ezért többet kellene kapnom ugyanazért a munkáért.

1. Megközelíthetjük a problémát a megbízó szemszögébol, de ezzel nem megyünk sokra. Egy adott szolgáltatásnak van egy piaci értéke, ezt kell kifizetni érte annak, aki nyújtja. Hogy a vásárlónak milyen további kiadásai vannak ezzel kapcsolatban, az a magánügye: a szolgáltatást nyújtó joggal tarthat igényt arra az összegre, amibe az a szolgáltatás kerül.

2. Fordítva: ha egy szolgáltatás 100e ft, akkor egy közpénzeket kezelő cég nem adhat ugyanazért 133e-et csak azért, mert ez "megmaradt", mert most éppen van. Ez szerintem az adófizetők pénzének gondatlan kezelése.

3. Ha a megbízott oldaláról nézzük, elkezdhetünk számolni, hogy a bruttó mennyi nettó. De ezzel sem megyünk sokra, hiszen az már nem látható át a megbízó szemszögéből. Nem szokta senki azt követelni, hogy egy mindenkinek azonos nettó összeget aszerint bruttósítsanak föl, hogy ki hogyan számol el. Én sem vetettem föl ilyesmit. Akkor hát ne is számolgassuk ezt. (Persze, ha számolnánk, rájönnénk, hogy a számlások lényegesen jobban járnak azonos bruttó összegek esetén. Ez a magyarázata annak, hogy megalapították a céget, hiszen itt ugye nem valódi vállalkozókról, hanem értelmiségi kényszervállalkozókról van szó. De még egyszer mondom, ez nem tartozik a kifizetőre.)

4. Nekem ebből egyetlen korrekt megoldásként az jön ki, hogy azonos szolgáltatásért azonos összegről szóló szerződést kell kötni. (És őszintén szólva eddigi pályafutásom során mindenhol ezt is tapasztaltam.) Ha mégsem ez történik, annak a piac szabályai szerint egyetlen magyarázata lehet, az, hogy Naiv Ilona kevesebbért is elvállalja ugyanazt, amit Dörzsölt Dezső csak nagyobb összegért vállal el. Ezt azonban a legfinomabban is csak kiszúrásnak lehet nevezni.

5. Azt meg végképp nem értem, hogy a vállalkozó ÁFA-kötelezettsége miért rettenetesebb teher, mint a magánszemély jövedelemadója.

Üdv
Knausz Imre
knauszi AT axelero.hu
(+ MSN/Win Messenger)