tanforum - Re: [Tf] inkorrekt

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] inkorrekt

  • From: Fodor Zsolt <fodor AT gyakg.u-szeged.hu>
  • To: A TANFORUM tukrozese <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] inkorrekt
  • Date: Fri, 18 Mar 2005 23:10:40 +0100

Kedves Imre!

> Azért ez egy furcsa mondat. A "hiszen" után következokkel teljesen
> egyetértek, de mi köze van mindennek ahhoz, ami a "hiszen" elott áll? Ha
> nekem azt mondják, hogy a Bélával vágjunk ki egy fát, és a Bélának 30 ezret
> fizetnek, nekem meg 40 ezret, akkor szerintem én többet kapok, és passz.

Ez számszakilag igaz. Azonban nem neked fizették ki, hanem a cégnek,
aki alkalmaz. Tehát míg Béla megkapja, addig Te nem kapod meg.
Míg Bélának ez a jövedelme, addig Neked nem.

Nem vagyok közgazdász, csak szeretek magyarázgatni dolgokat.

Szóval:
Azt hiszem a látszólagos ellentmondás szerintem a következőképpen
oldható fel:

Az illető intézmény fát akar vágatni, de alkalmazottai nem tudnak,
ezért választhat, vagy megbízza vállalkozásodat, hogy 40 ezer
forintért vágj fát, vagy megbízza az államot (technikailag önmagát),
hogy 40 ezert forintért vágjon fát. Mivel ő továbbra sem tud fát
vágni, ezért felvesz egy embert jelen esetben Alkalmazott Bélát, aki
elvégzi a feladatot. A vállalkozásnak vannak költségei, adók,
miegyéb, ezért a Te jövedelmed kevesebb lesz, mint 40 eFt (hiszen az
a vállalkozásod bevétele), s ebből (amit technikailag munkabérként
fizetsz magadnak) adózol is. A cégnek (önmagának) is vannak
költségei, adók, miegyéb, s a maradékot fizeti ki Bélának munkabér
címén.

Persze, tudom, hogy ez adójogi meg egyéb szempontok szerint nem így
van, de talán mégis itt van az igazság. Úgy látom a többiek is ezt
mondták, csak hivatalosabban.

Üdvözlettel: Fodor Zsolt
-----
Mh: SZTE Sagvari Gimnazium Szeged, (62) 544-000 / 3371
Postai cim: 6701 Szeged Pf. 580.