tanforum - [Tf] Egy szokatlan kerdes-keres

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Egy szokatlan kerdes-keres

  • From: "G. Konkoly Katalin" <g.konkoly AT freemail.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Egy szokatlan kerdes-keres
  • Date: Thu Jun 8 06:58:24 2000

Kedves kollegak!

Egy furcsa keresem-kerdesem lenne hozzatok. Egy jo baratommal
emailben tarsalogtunk az oktatasugyrol, es megkerdeztem tole, o
hogyan alakitana at a rendszert. Hosszu levelben valaszolt, s a vegen
megkerdezte, vajon mit szolnanak az elkepzeleseihez a Tanforumon. Nem
tudom, jol teszem-e, hogy bekuldom ide a listara ezt a levelet, de
tenyleg erdekelne a velemenyetek. A hatterrol annyit, hogy a level
iroja rendszergazdakent dolgozik egy szakkozepiskolaban, o maga nem
pedagogus vegzettsegu.
Tudom, hogy most, az erettsegik kozeledtevel es az evvegi hajraban
sok dolgotok van, de orulnek, ha lenne nehany valasz-gondolat.
Ime a level:

******************************

>Komolyan érdekel az elképzelésed. Mit tennél, ha Te lennél az
>oktatási miniszter?

Nagy vonalakban mar sejtem, mit csinalnek maskent. De sajna, hogy
meg
lehessen csinalni, nem eleg az oktatasi miniszteri poszt. Bizony csak
kormanyfoi szinten megvalosithato. Kevesebbel nem elegedhetem meg.
Regota tetszett, ahogy a japanok kihuztak az orszagukat a
melysegekbol.
Pelda tehat van. Kisse kevert alapelvek szuksegesek, hogy elerjuk, sot
tulszarnyaljuk akar a legfejlettebb orszagokat is. Nem rovidtavu,
hosszutavuak a tervek, de az eredmenyek is. (nagy valoszinuseggel)
Semmi uj elem nincs, egyszeruen osszeszedtem a japan penz- es
tamogatasi politikat, a Szechenyi-fele kulturalis terveket, valamint a
regi cehes gyakorlatot. De minden szakmaban, minden teruleten.
Eloszor is az oktatas anyagi fedezete. Mint a japanok egykoron es ma
is
irtozatos penzeket fektettek az oktatasba. Ha jol emlekszem, a nemzeti
ossztermek
(GDP) 35%-at forditottak az oktatasra.
Azt hiszem, a mienk jelenleg nem eri el az 5%-ot sem. Nos, en kapasbol
megtoldanam
meg +10%-al, barmennyi legyen most. Hogy honnan? Minden tarcatol a szuper
szakembereinek fizetese atlag aranyatol fuggoen. Nem biztos, hogy ertheto
hogyan
gondolom. Pl. egy egysegnyi egy igen jo konnyuipari szaktekintely fizetese.
Ennek valahanyad resze az epitoipari, vagy sokszorosa a bankszfera
szakembereinek fizetese. Ez bizony szememben minositi, mennyire profital a
szakma
illetve a tarca az oktatasbol. Hiszen mindegyik embere valamelyen szintu
oktatasbol kerult hozza, meg akkor is, ha csak otthon tanult. A tankonyvek is
valahonnan odakerultek :-) Remelhetoleg erthetoen irtam le az elkepzelesem
Ha nem hat belekerdezel. :-)
Nos, elvileg megvan a penz az oktatas finanszirozasara. E szerint az oktatas
ingyenes mindenki szamara egyenloen. Hiszen az eljovendo munkahelyek fizetik a
tarcakon keresztul. A kesobbi profit naluk rakodik le.
Gond kapasbol a tanarokkal van. Ugyanis nagyreszuk alkalmatlan a
palyara. Szerintem sajna ez az igazsag. Tehat igen jol megfizetnem a tanari
gardat, de igen eros minosegi kovetelmenyek mellett. Olyanrol hallani sem
akarnek, hogy nagyon jol oktat, de maga keptelen megcsinalni az ettol kicsit
eltero gyakorlatot. Olyat sem szeretnek, hogy nincs ideje elolvasni a
szakjaval
foglalkozo szaklapokat. Ne a diakja legyen tajekozottabb, mert o elolvassa
ezeket. Tudom, hogy ritka, egyenlore. De jo eloadokeszsegu, jo szakmai
felkeszultsegu, jo pedagogiai erzeku tanarok kellenek. Idovel ezeket is adna
az altalam kigondolt rendszer.
Alapkepzes 10 ev a mai gyakorlat szerint (az alapot meg nem gondoltam
vegig) Szakkepzes-kozep-felsooktatas.

Mar szakkepzesnel is kotelezo erettsegi
es kotelezo egy anyanyelven kivuli barmely nyelv alapszintu elsajatitasa.
Ez egysegesen 4 evben (nyelvvizsga mai rendszeret teljesen megszuntetnem, de
beepitenem a kepzesbe) Kesobbiek soran majd rajossz, hogyan.
Kozepfoku kepzes az elobbiekre epulo +2ev kifejezetten elmeleti
kepzes. Az alapszinten tanult nyelvet minimalisan kozepszinten elvegezni,
+1 nyelv alapszintu elsajatitasa.
Felsofoku kepzes +2ev elmeleti kepzes, az elso nyelv felsoszintu
elsajatitasa, a masodik nyelv kozepfoku elsajatitasa +1 nyelv alapfokon ismet.

Ez ugye eddig 16+4+2+2 ev lenne, ha ezzel vege lenne. De egyik
kepzesben
sincs szakvizsga vagy errol kiadott papir, mig 1 evet valahol kulfoldon nem
dolgozott. Erre alkalmas az egesz vilag: a komuves komuveskent, a technikus
technikuskent, a mernok mernokkent dolgozna valahol a vilagban 1 evig.
Szakmajaban es nyelvismeretben gyarapodna, ami itthon utana hasznosithato.
Csak az egy ev kulfoldi gyakorlat utan tehetne vegleges vizsgat, akar
a bankar, akar a komuves

Azt hiszem, ha nagyon korulneznenk, az egy ev alatt vegzo szakemberek
mindegyiket fogadnak valahol a vilagban, megfelelo berezesuk mellett.

Nos ezek az en nagyvonalakban levo elkepzeleseim
Ne kimelj gyorsan koss bele :-)))))

(Kivancsi lennek mit szolnanak ehez a Te masik listadon, (tanforum????))

G. Konkoly Katalin