tanforum - Re: [Tf] Egy szokatlan kerdes-keres

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Egy szokatlan kerdes-keres

  • From: Pásztor György <pasztor AT linux.gyakg.u-szeged.hu>
  • To: A TANFORUM tukrozese <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] Egy szokatlan kerdes-keres
  • Date: Thu Jun 8 14:11:53 2000

Udvozlet!

Ismet a listara valo irasra adtam a fejem;)

On Thu, 8 Jun 2000, G. Konkoly Katalin wrote:

> Nagy vonalakban mar sejtem, mit csinalnek maskent. De sajna, hogy
> meg
> lehessen csinalni, nem eleg az oktatasi miniszteri poszt. Bizony csak
> kormanyfoi szinten megvalosithato. Kevesebbel nem elegedhetem meg.
Kis telhetetlen;)

> tulszarnyaljuk akar a legfejlettebb orszagokat is. Nem rovidtavu,
> hosszutavuak a tervek, de az eredmenyek is. (nagy valoszinuseggel)
Nos... Eddig mint lathattuk a jelenlegi kormany rovidtavon tud csak
tervezni, mert barmikor megtortenhet, hogy legkozelebb (pl. 2002-ben) nem
oket valasztjak meg. Igy szep celokat tuz ki... csak veghezvinni nincs
vagy nem lesz ideje... Na jo... Vannak eleg bugyuta elkepzelesei is;) (Es
sajnos abbol is legalabb olyan sok)

> Eloszor is az oktatas anyagi fedezete. Mint a japanok egykoron es
> ma is
> irtozatos penzeket fektettek az oktatasba. Ha jol emlekszem, a nemzeti
> ossztermek
> (GDP) 35%-at forditottak az oktatasra.
> Azt hiszem, a mienk jelenleg nem eri el az 5%-ot sem. Nos, en kapasbol
> megtoldanam
Ha ez tenyleg igy van, akkor ez egy olyan dolog, amin mar most es
radikalisan valtoztatni kellene!

> meg +10%-al, barmennyi legyen most. Hogy honnan? Minden tarcatol a szuper
> szakembereinek fizetese atlag aranyatol fuggoen. Nem biztos, hogy ertheto
> hogyan
> gondolom. Pl. egy egysegnyi egy igen jo konnyuipari szaktekintely fizetese.
Ha jol ertem, aszerint, hogy mennyire jolfizeto egy egy tarcahoz tartozo
agazat, akkora aranyban osztanad el a toluk elvont osszeget. Igazsagosnak
tunik!

> oktatasbol kerult hozza, meg akkor is, ha csak otthon tanult. A tankonyvek
> is
> valahonnan odakerultek :-) Remelhetoleg erthetoen irtam le az elkepzelesem
Ez mar kicsit furcsa szamomra, de teny, hogy rettentoen dragak a
tankonyvek, es itt egyetemen pedig tapasztalom, meg gimnaziumban is lehet
tapasztalni foleg nyelvkonyveknel, hogy nem feltetlenul olyan konyvet
vetetnek meg a diakkal, amit a miniszterium is tankonyvnek nyilvanit... Es
idonkent, pedig iszonyu nagy hulye konyveket tudnak tankonyvnek
nyilvanitani!

> tarcakon keresztul. A kesobbi profit naluk rakodik le.
Teljesen logikus, es szerintem helytallo erveles!

> Gond kapasbol a tanarokkal van. Ugyanis nagyreszuk alkalmatlan a
OK... De akkor honnan vesz az illeto alkalmas embereket??? Ez egy elegge
nem tisztazott kep szamomra ebbol a levelbol... Es meg ha o lenne is a
miniszterelnok, hogy csinalna ez alatt a maradek 2 ev alatt is olyat, ami
alapjan, legalabb ez a reteg ujra ot valasztana meg???

> akarnek, hogy nagyon jol oktat, de maga keptelen megcsinalni az ettol kicsit
Azert en nem koteleznem a tanart arra, hogy ugy tanitson, ahogy az allam
futyul! A vegeredmeny a lenyeg! Ha a vegen a diak legalabb olyan jol
megerti azt, mint a tobbi, akkor mar atment a rostan... De ahogy en latom,
elofordulnak bizony olyan esetek, ahol pont az ilyen tanarok, esetleg meg
is tudjak ertetni a diakkal a lenyeget, es nem csak bemagoltatni veluk az
anyagot! Szerintem ez is fontos szakmai szempont, nem csak az, hogy a
nagykonyv szerint tanitson!

> eltero gyakorlatot. Olyat sem szeretnek, hogy nincs ideje elolvasni a
> szakjaval
> foglalkozo szaklapokat. Ne a diakja legyen tajekozottabb, mert o elolvassa
Ez viszont, tenyleg igy van... De ha megnezzuk, mondjuk a
szamitastechnikat: nezd meg az arakat, pl. mennyibe kerul egy Chip, egy
CP, PC-World, vagy Szamitastechnika egy teljes honapra... Mindegyik, kb
1000 FT korul van egy honapra... Szerintem, ez eleg nagy ervagas tud
lenni!

> ezeket. Tudom, hogy ritka, egyenlore. De jo eloadokeszsegu, jo szakmai
> felkeszultsegu, jo pedagogiai erzeku tanarok kellenek. Idovel ezeket is
> adna
> az altalam kigondolt rendszer.
Idovel! Es addig kik tanitananak???

> Mar szakkepzesnel is kotelezo erettsegi
> es kotelezo egy anyanyelven kivuli barmely nyelv alapszintu elsajatitasa.
Ez akkor lenne jo, ha olyan szakmunkasokat akarnal tanitani, akik
kulfoldon is el tudjak magukat adni. De, ha ennyire profi szakmunkasaink
lennenek, akkor miert akarnanak itthonmaradni? Vagyis, hogy tudna ebbol
itthon profitalni az orszag, es azok a miniszteriumok, akiktol az elobb
jogosan elvontuk a penzt?

> Ez egysegesen 4 evben (nyelvvizsga mai rendszeret teljesen megszuntetnem, de
> beepitenem a kepzesbe) Kesobbiek soran majd rajossz, hogyan.
Az alapveto baj inkabb az, hogy ha valaki szerez kulfoldon, pl. angliaban
egy a magyar allami nyelvizsganal sokkal nagyobb nyelvtudasrol szamot ado
bizonyitvanyt, azt itthon le se.... Helyette, a magyar rendszer szerint
nyelvizsgaznod kell, ahol kozod nem lesz, a kulfoldon valoban beszelt
nyelvhez!

> Felsofoku kepzes +2ev elmeleti kepzes, az elso nyelv felsoszintu
> elsajatitasa, a masodik nyelv kozepfoku elsajatitasa +1 nyelv alapfokon
> ismet.
Ha ennyi nyelvet meg akarsz tanittatni a nebulokkal, akkor azt mond meg,
hogy nevezed egyenlonek, es ingyenesnek az oktatast??? ui. az iskolaban
tartott ora, mindenfelekeppen keves lesz a nyelv elsajatitasahoz. Marpedig
a kulonorak eleg sulyos penzekbe kerulnek! Ok. Ebbol a nyelvszakos
egyetemista reteget lehet tamogatni;) De a tobbi szulot rendesen nyomorba
tudod donteni!

> Ez ugye eddig 16+4+2+2 ev lenne, ha ezzel vege lenne. De egyik
> kepzesben
> sincs szakvizsga vagy errol kiadott papir, mig 1 evet valahol kulfoldon nem
Akkor meg miert lenne kedve hazajonni???

> dolgozott. Erre alkalmas az egesz vilag: a komuves komuveskent, a technikus
> technikuskent, a mernok mernokkent dolgozna valahol a vilagban 1 evig.
Meg mondj egy olyan orszagot, ahol egy gyakorlat nelkuli embert szivesen
foglalkoztatnanak... Ha meg mar megadtak neki azt az 1 ev gyakorlatot,
akkor miert ne menne ki kulfoldre, a sokkal jobb fizetesekert???

Udv: Gyuri!
---
Pásztor György JATE PTM II. /
SZTE SZK & Ságvári Gimn. Linux rg / Utolsó mondás:
pasztor AT linux.gyakg.u-szeged.hu
/ - Te jószagú málnabokor!
Mh. Tel.:(62) 544-415 Belső:44-15 /